Priest Vyacheslav Rubsky

If the Church by the fourth century had a mass of (Orthodox) errors, then it acted absurdly by establishing a canon that contradicted its practice. It turns out that the Church approved the canon of the New Testament only because it did not fully understand it? Or is there no contradiction in Scripture with the practice of the Church of the fourth century!

If anyone adds... God will put plagues on him (Rev. 22:18). It is said about "Revelation", the book was written in 95, and the Gospel and the Epistle of John were written in 98-105. What happens?

Turn away from women's fables (1 Tim. 4:7). And in order to turn away from them, it is precisely necessary to "stand and hold the traditions which we have been taught" (2 Thess. 2:15); "to remember and keep the traditions" (1 Corinthians 11:2). And they should preserve the Scriptures from free interpretations.

Do not philosophize beyond what is written (1 Corinthians 4:6). So that Christians do not exalt themselves over one another (4:6), for some have argued about teachers: who is Paul, who is Apollos, etc. (1:12). In the same epistle: I praise you, brethren... (see 1 Corinthians 11:2).

So that they don't... they were engaged in fables and endless genealogies, which produce more controversy than edification in faith (1 Timothy 1:3-4). Here we are not talking about the Apostolic Tradition, but about pagan and Gnostic mythology. The Gnostics mixed paganism with Christianity, telling about their gods (aeons) with their endless genealogies (Titus 3:9). For example, Such are Imenaeus and Philetus, who departed from the truth, saying that the resurrection had already taken place (2 Timothy 2:18).

ICON

Idolatry is the worship of the creature instead of the Creator, sometimes accompanied by the deification of one's own products.

Our question is: formulate what idolatry is? (If correctly defined):

So, your definition does not allow you to accuse us of idolatry! (In case of incorrect definition): in this case, Moses, David, and others are idolaters!?

ПОКЛОНЕНИЕ ОБРАЗУ: Зачем при молитве обращаться к Иерусалиму и храму? (3Ц.8,48; Дан.6,10) Поклоняюсь святому храму твоему (5,8). Поклоняюсь пред святым храмом Твоим (Пс.137,2). Поднимаю руки мои к святому Храму Твоему (27,2). Пойдем к жилищу Его, поклонимся подножию ног Его (131,7). Иисус Навин падал ниц пред ковчегом (Нав.7,6). Апостол Павел молился в храме до исступления (Дн.22,17), ходил в Иерусалим для поклонения (24,11). Иаков... поклонился на верх жезла своего (Ебвр.11,21). Христос есть образ Бога невидимого (2Кор.4,4) (Кол. 1,15). Образ ипостаси Его (Евр.1,3). Кто не чтит Сына, тот не чтит и Отца, пославшего Его (Ин.5,23). Писание запрещает измену Богу. (Пс. 105,20-21; Дн.7,39,41; Ис.44,17; Иер.2,27-28;). У нас нет вопроса Кому поклоняться!

Чем был ковчег для Израиля? Ковчег - предмет поклонения: перед ним приносили всесожжения (3Ц.3,15), воспевали (Пс.137,1;2), кадили (Исх.40,26-27), возжигали лампады (37,17;23). Жертвенник стоял перед завесою (Исх.30,1;6-8; Исх.40,5). Ковчег даже именовался Господом. (Числ. 10,35-36; 2Ц.6.14)

ЧУДЕСА: ковчег в храме Дагона (1Ц.5,1-12); медный змей; ковчег при переходе Иордана (Нав.3,5), обнесение вокруг Иерихона (6,5-7). Исцеляющая тень Петра тоже изображение (Дн.5,15).

Священное Изображение В Ветхом Завете: медный змей (Чис.21,8-9), херувимы с человеческими и львиными лицами (Иез.41,17-19), херувимы на ковчеге (Исх.25,8;22) и на стенах скинии (26,1 ;31) во внутренней части храма (ст.27), на дверях храма (3Ц.6,23;25) на стенах храма (2Пар.З,7) во Святая Святых и на завесе (2Пар.З,10;14) во втором храме (Иез.41,17-25). Апостол Павел: “идол - ничто” (1 Кор.8,4), а в др. месте: “херувимы славы” (Евр.9,5).

СВЯЗЬ ОБРАЗ-ПЕРВООБРАЗ: аналог: фото. Сделали образ зверя... и дано ему было вложить дух в образ зверя (Откр.13,14;15). Если диавол будет действовать через образ, то неужели Бог не может? Да и как же этот образ зверя сможет повлиять на христиан, если связь "образ-первообраз" выдумка? Аналог: фальшивая монета. Древние спасались, взирая на прообраз распятия, а мы на образ его (Ин.3,14).