To help penitents

***

The elder was asked: how do some say that we see angels? - The elder answered: "Blessed is he who always sees his sins" (15:105).

***

A certain brother, offended by another brother, came to Abba Sisoi of Thebes and said to him: "Such and such a brother has offended me; I want to note for myself. The elder exhorted him: no, child, it is better to leave the matter of vengeance to God. "My brother said, 'I will not rest until I avenge myself.' - Then the elder said: let us pray, brother! And getting up, the elder said: "God! Gosh! We have no need of Your care for us; for we ourselves do our vengeance. - The brother, hearing this, fell down at the feet of the elder, saying: "I will not sue my brother; Forgive me! (16, 12).

***

A certain elder said: "If anyone remembers him who has insulted him, or dishonored him, or blamed him, or harmed him, then he should remember him as a physician sent from Christ, and he should consider him a benefactor; and to be offended by this is a sign of a sick soul. For if you were not sick, you would not suffer. You should rejoice over such a brother, because through him you will know your illness, you should pray for him and accept everything from him as a healing medicine sent from the Lord. But if you are offended against him, then with power you say to Christ: "I do not want to receive Your medicines, but I want to rot in my wounds" (16:16).

***

Abba Anthony said: From our neighbor we have life and death. For if we gain a brother, we gain God; but if we offend our brother, we will sin against Christ (17:2).

***

Два старца жили вместе и никогда не было у них распри. Сказал же один другому: сделаем и мы распрю, как другие люди. - Он же, отвечая, сказал брату: не знаю, какая бывает распря. - Тот же сказал ему: вот я кладу кирпич посередине и говорю: он мой, а ты говоришь: нет, он мой; это и будет началом. - И сделали так. И говорит один из них: это мой. - Другой же сказал: нет, это мой. - И сказал первый: да, да, он твой, возьми и ступай. - И разошлись, и не могли вступить в распрю между собою (17, 25).

***

Говорил авва Никита о некоторых двух братьях, живших вместе. Видя же диавол великую любовь их и не терпя ее, пришел и, желая разлучить их, стал пред дверьми и показался одному голубем, а другому вороной. Говорит же один из них другому: видишь этого голубя? И сказал тот: это ворона. И начали спорить друг с другом, говоря каждый свое, и, вставши, подрались до крови, и к полной радости врага разошлись. Спустя три дня, пришедши в себя, они возвратились к прежнему образу жизни и наложили на себя покаяние. И уразумевши брань врага, до смерти пребыли вместе во всяком мире (17, 32).

Слово святого праведного Иоанна Кронштадского

"Жить всем хочется! Жизнь всем мила. А жизнь от кого? От единого Бога! А умирать хочется? Вечно мучиться хочется или нет? О, нет, нет! И час мучений иногда невыносим - каково же мучиться вечно! А к вечной жизни ведет вера, правда, покаяние, добродетель, самоотвержение, умерщвление страстей. А жить, и жить вечно - хочется ли? Как не хотеть! Так кайся же немедленно и исправляйся, призывай на помощь Господа Бога: Он близ нас, как мать близ грудного ребенка". Святой праведный Иоанн Кронштадтский