The Sacred Biblical History of the Old Testament

Братья продают Иосифа измаильтянам

Быт. 37

У Иакова было двенадцать сыновей, но больше всего он был привязан к младшим - Иосифу и Вениамину, рожденным его любимой Рахилью. Вениамин был еще ребенком, а Иосиф вырос и был даровитым юношей. Как любимый сын, он постоянно находился при своем престарелом отце и лишь изредка навещал своих братьев, которые пасли скот. Простодушный и невинный, он с детскою наивностью, возвращаясь домой, рассказывал отцу о разных худых поступках своих братьев. Братья, естественно, возненавидели его за это, и ненависть их разгорелась тем сильнее, чем больше они видели, что их престарелый отец не скрывал своей любви к Иосифу. Иаков действительно открыто проявлял свое чувство любви к Иосифу и даже подарил ему "разноцветную одежду", возможно, из самых лучших египетских тканей. Все это, разумеется, вызывало только злобу и зависть у старших братьев. Особенно братьев раздражали сны Иосифа, которые тот по своей наивности рассказывал братьям.

Однажды, когда вся семья была дома, Иосиф рассказал такой сон: "Вот, мы вяжем снопы посреди поля; и вот, мой сноп встал и стал прямо; и вот, ваши снопы стали кругом и поклонились моему снопу". Единокровные братья возмутились и насмешливо спросили: "Неужели ты будешь царствовать над нами? неужели будешь владеть нами?" (Быт. 37:78). Но вскоре Иосиф имел неосторожность рассказать отцу и братьям еще один сон. Он видел во сне, как одиннадцать звезд, луна и солнце поклонились ему. На этот раз даже Иаков рассердился и побранил своего любимца. У братьев же кипела ненависть к Иосифу.

Однажды единокровные братья в поисках пастбищ дошли до Сихема и долго не давали о себе вестей. Обеспокоенный их молчанием, Иаков послал Иосифа разузнать, что с ними случилось. Иосиф немедленно отправился искать братьев. В Сихеме он узнал, что братья вместе со стадом ушли в окрестности города Дафан. Тогда Иосиф отправился следом за ними.

Увидев идущего к ним Иосифа, находившиеся на пастбище братья стали советоваться. Их ненависть к Иосифу дошла до того, что они решили убить его и бросить в ров, а отцу сообщить, что его растерзал зверь. Но Рувим высказался против такого плана и умолял их не проливать братскую кровь. Он предложил бросить Иосифа в сухой колодец живьем, ибо он все равно погибнет там с голоду. В глубине души, однако, Рувим, вероятно, рассчитывал под покровом ночи вытащить брата и отпустить к отцу.

Озлобленные братья после долгих споров согласились с Рувимом и, как только Иосиф подошел к ним, накинулись на него, сняли с него разноцветную одежду и бросили его на дно рва. Преступные братья остались глухи к мольбам своего брата и, как ни в чем не бывало, они сели за еду.

But then a caravan of Ishmaelites appeared in the distance, carrying fragrant roots, frankincense, and balm from Gilead to Egypt. As the caravan of merchants approached the brothers, Judas suddenly had the idea of selling Joseph to these merchants. The brothers liked this idea, and they offered their "goods" to the Ishmaelites. The itinerant merchants looked at Joseph attentively and made a deal: they paid twenty pieces of silver for him, since they knew well that young slaves were highly valued in the Egyptian market. As soon as the caravan moved on, the vile brothers dipped Joseph's clothes in the blood of a goat and sent them to their father.

Seeing the bloody clothes of his beloved son, Jacob was greatly saddened. Tearing his clothes, he groaned in inconsolable grief: "This is my son's garment; the beast of prey ate him; surely Joseph was torn to pieces" (Gen. 37:33). Then he put on a hairshirt and mourned his loss for a long time. Sons and daughters tried to ease their father's grief, but the inconsolable Jacob repeated in a mournful voice: "With sorrow I will go down to my son into hell" (Gen. 37:35).

While the father languished in his inconsolable grief, the Ishmaelites meanwhile went on, taking to Egypt the unfortunate bitterly weeping Joseph, whom his brothers had so treacherously sold.

Joseph in Potiphar's house

Life. 3940

In Egypt, merchants sold Joseph to the head of Pharaoh's bodyguard, Potiphar. Thus, the son of Jacob became a servant of one of the greatest nobles of Egypt.

Industrious, honest and immensely diligent, he soon won the favor of his master, and he trusted him and gave him more responsible commissions. Seeing that God was helping Joseph in all his affairs, Potiphar appointed Joseph as the chief ruler of his estates and did not interfere with his orders. From that time on, Potiphar's fortune grew, and he himself, freed from the cares of everyday life, could calmly perform his official duties. In addition to his intellectual gifts, Joseph, moreover, was a handsome and handsome youth. Potiphar's wife burned with passion for him and tried in every possible way to persuade him to commit adultery. However, he rejected her offer, not wanting to repay his master with low treason for all his benefactions. Unfortunately, the lustful woman persistently got her way. Taking advantage of the occasion when there was no husband or servants in the house, but only Joseph, she seized him by the garment and wanted to drag him to her bed. Joseph resisted desperately and eventually fled, leaving his clothes in the hands of the temptress. Deeply offended in her feminine pride, rejected by a Jewish slave, she was not slow to avenge her position. Immediately she raised a terrible cry and, when the servants came running from all sides, showed them Joseph's clothes as proof of his guilt.