«...Иисус Наставник, помилуй нас!»

О том, чтобы не прилепляться к земле

Слово Божие учит нас не прилепляться к земле — к земным вещам, земным удовольствиям, земному богатству. Не собирайте себе сокровищ на земле, говорит Господь. Почему Он так говорит? Потому что душа человека изначально была создана для богообщения, для того, чтобы созерцать Бога и соединяться с Ним. О сотворении человека в Библии сказано: «И создал Господь Бог человека из праха земного, и вдунул в лицо его дыхание жизни, и стал человек душою живою». Святые отцы, объясняя эти слова, говорят, что душа человека — это дыхание из уст Божиих, и как дыхание бывает близко к тому, кто дышит, так и душа по самому своему происхождению должна быть близка к Богу. Однако душа наша так устроена, что не может служить одновременно двум господам, ей нужно выбирать что-то одно — или небо, или землю, или Бога, или мир сей. Святитель Тихон Задонский сравнивал душу с зеркалом: куда она обращена — то в ней и отражается, с тем она и на Суд пойдет. Обращена она к Богу, к небу — отражается в ней Господь и все небесное. А если обращена к земле, то отражается в ней земная суета, земные грехи и страсти, одним словом, мир сей, во зле лежащий.

Увы, очень часто, или можно даже сказать почти всегда, зеркало нашей души бывает обращено именно к земле и земному. Наверное, девяносто девять процентов нашего времени, наших сил, наших талантов и способностей мы отдаем земным делам. Деньги, карьера, машина, гараж, компьютер, дача, огород, кино, музыка, удовольствия, хобби, телевизор, одежда… Нет числа нашим земным заботам и попечениям. Всем этим мы бываем заняты и обо всем этом думаем практически постоянно. К нам с полным правом можно отнести слова Писания: живущие по плоти непрестанно помышляют о плотском. Только в очень редкие минуты мы по-настоящему вспоминаем о Боге и по-настоящему молимся.

Между тем в жизни христианина все должно быть как раз противоположным образом — на первом месте небесное, а потом земное. Именно так жили святые. Если мы посмотрим на их жития, мы увидим, что они, наоборот, девяносто девять процентов своего времени, сил и способностей посвящали Богу и лишь один процент — неизбежным земным делам. Преподобный Амвросий Оптинский говорил, что христианин в этой жизни должен быть, как катящееся колесо, которое при своем стремительном движении касается земли лишь одной точкой. А мы распластались по земле, привязались и прилепились к ней всеми точками и души, и тела…

Of course, in our world it is impossible to do without satisfying earthly needs. The Lord knows this, and in the Gospel He promises to give us everything we need on earth, if we take care of spiritual and heavenly things. Seek, He says, first of all the Kingdom of God and His righteousness, and all the rest, that which is necessary for the body, will be added to you. Therefore, if we decide to live according to the commandments of the Lord, then the Lord will certainly give us everything that we need for earthly life. After all, if He is our heavenly Father, and we, although sinners, are His children, then, of course, the Lord will give us everything we need, if only we strive for Him, love and obey Him. For even in an ordinary family, children are not required to provide for themselves, but are required to love and obey their father, and the father will take care of the rest.

Thus, the Gospel teaches us to gather wealth not on earth, but in heaven. What is this heavenly wealth? This is the Grace of the Holy Spirit, which, when it comes into a person, sanctifies him, transforms him and makes him completely different – holy and heavenly. Grace fills him with light and joy and makes him a partaker of eternal life while still here on earth. The grace of God is the only true good, it gives the soul true wealth. St. Macarius of Egypt says that the saints took into themselves what is not found anywhere else on earth – neither in the treasuries of kings, nor in earthly glory, nor in earthly wisdom. And therefore those who receive Grace become richer than all the rich people of the world, even though they are poor wanderers who have absolutely nothing. "We have nothing, but we possess everything," says the Apostle Paul about this state. Only the one who has become the chosen vessel of Divine Grace, in comparison with which all earthly riches are dust and ashes, can say this about himself. In the words of St. Silouan the Athonite, many kings and rulers, having tasted the Grace of God, have forever forsaken their thrones and kingdoms, for Grace is higher than all this to the extent that heaven is higher than earth.

Thus, from what has been said, it is evident that we, Christians, are called to acquire riches not earthly, but heavenly, and therefore the mirror of our soul must always be turned to heaven. However, before the soul turns to heaven, it must renounce the earth, from earthly vanity and care. For if it does not do this, it will not be able to see the sky, for it is impossible for the soul to be occupied with heaven and earth at the same time, just as it is impossible to point the mirror in two directions at the same time. And therefore we must certainly cleanse ourselves of vain earthly addictions, for only then will we be able to turn our soul to heaven, only then will the radiant face of our Creator be reflected in it, as in a pure mirror. And so, brothers and sisters, let us consider only heaven to be our true wealth and treasure, for, according to the words of the Gospel, where our treasure is, there will be our heart, and there our soul will come in due time. Amen.

On the Christian Attitude to Death