«...Иисус Наставник, помилуй нас!»

Christianity, however, answers this question in a very different way. Here is what St. Anthony the Great says: "People are usually called clever because of the incorrect use of this word. Not those are clever who have studied the sayings and writings of the ancient sages, but those whose souls are intelligent, who can judge what is good and what is evil; and they flee from the evil and soul-harming, but they take reasonable care of the good and soul-beneficial and do this with great thanksgiving to God. These alone should truly be called intelligent people. A truly intelligent person has only one concern – to obey wholeheartedly and please the God of all." From the words of St. Anthony quoted, it is first of all evident that it is impossible for a person to be intelligent without God. Only those who please God, who do His will, can be called intelligent.

St. John of the Ladder speaks in the same way about this subject, for whom to be wise means to fulfill the will of God at all times, in every place and in every deed. That is, only the one who knows the will of God in any situation and tries to fulfill it is truly intelligent and wise. It is precisely this wisdom that the Holy Scriptures teach us when it says through the mouth of the Apostle Paul: "Do not be unreasonable, but know what is the will of God." The same is taught by the main Christian prayer, the words of which "Thy will be done" we say every day.

In fact, whose other will, besides the will of God, can a person fulfill? According to St. Seraphim of Sarov, a person can fulfill three wills: the first is the will of God, completely perfect and salvific; the second is the will of man himself, which, even when it is not pernicious, is still not salvific, and, finally, the third will is demonic, completely and always pernicious. From this it can be seen that there is only one saving will, and that is the will of God, and the other two wills do not save us, but lead us to destruction.

Thus, he who wants to be saved must certainly fulfill the will of God in his life. However, in order to fulfill it, you must first know it. Is it possible for a person to know the will of God, and if so, how to do it? The saints, for example, knew the will of God directly from God. St. Seraphim of Sarov could directly answer a person who asked about monasticism: "There is no way for you to enter a monastery." Or a person who asks about marriage: "This marriage is not pleasing to God," or someone else: "You will marry such and such a person, and this marriage will be happy." And he never made mistakes, because he said nothing of himself, but only what he learned from God. In the same way, His other great saints knew the will of God.

Хорошо, святые знали волю Божию непосредственно от Бога, это понятно. Ну а нам-то, которым еще далеко до совершенства святых, — как нам узнавать ее? Дело это не простое и не легкое, это есть такая наука, которую сразу не одолеешь. Ее нельзя изучить чисто теоретически, как, например, изучают законы физики или правила дорожного движения. Изучается она только многими трудами, многими борениями и испытаниями, многим опытом христианской жизни. По мере того как человек приближается к Богу, он приемлет от Него дар духовного рассуждения и становится способным безошибочно узнавать Его волю.

Что такое дар духовного рассуждения? По словам старца Паисия Святогорца, духовное рассуждение — это очищенность, Божественное просвещение, духовная ясность. К стяжанию этого дара и должны всячески стремиться христиане. Для тех же, кто пока не достиг этой высокой меры, существуют некоторые способы, которые могут помочь на пути изучения этой науки. Перечислим основные из них.

Итак, во-первых, тот, кто хочет исполнить в своей жизни волю Бога, непременно должен читать и внимательно изучать Его Слово — Священное Писание, в котором Сам Господь открывает Свою волю человеку. И не просто надо читать Писание, но нужно исполнять в жизни то, что там написано. То есть нужно стараться применить слова Писания к каждой жизненной ситуации. При любом нашем выборе нужно вспомнить, что вот Господь сейчас смотрит на нас, и подумать, чего Он ждет от нас и как бы Он хотел, чтобы мы поступили. Нужно вспомнить, какие слова, какие заповеди Писания могут быть применимы к данной ситуации и, исходя из этого, попытаться сделать верный, то есть угодный Богу выбор. Человек, сообразующий свои действия со Словом Божиим, будет постепенно возрастать в познании воли Божией.