«...Иисус Наставник, помилуй нас!»

Как же нам прийти в Царствие Божие? А как святые туда пришли? Хотя святые и очень разные, однако у всех них есть одна общая черта: они любили Христа и свою жизнь посвятили тому, чтобы исполнить Его заповеди. Вот и мы должны посвятить этому свою жизнь, братия и сестры, и мы должны постараться исполнить в своей жизни заповеди Христовы. И учиться исполнять эти заповеди мы должны не у кого иного, как у самих святых. Для этого нам нужно узнать их поближе, завязать с ними общение. Ведь, по словам святителя Игнатия Брянчанинова, беседа и общество ближних сильно действуют на человека. Беседа и знакомство с ученым сообщает много сведений, с поэтом — много возвышенных мыслей и чувствований, с путешественником — много познаний о странах, о нравах и обычаях народных. Очевидно: беседа и знакомство со святыми сообщают святость.

Итак, нам непременно нужно, братия и сестры, подружиться со святыми. Как же можно приобрести их дружбу? Приобрести ее можно через чтение их житий и творений. Если мы читаем жития и творения святых, если стараемся по силе подражать им, то становимся близкими и единодушными их друзьями, продолжателями их дела на земле. Если же мы будем единодушными друзьями святых, то, несомненно, придем в свое время туда, где пребывают они, то есть на небо. Вот тогда каждый из нас и станет одним из прекрасных цветков в саду Небесного Царя, одной из вечных звездочек в Царстве Христа и Бога нашего. Аминь.

О неосуждении

Существует ли легкий путь ко спасению? На этот вопрос, конечно, нам сразу хочется ответить отрицательно. Ведь известно, что без трудов, без напряжения сил спастись невозможно, а следовательно, и легкого пути ко спасению быть не может. Однако святые отцы отвечают на него положительно: да, есть легкий путь ко спасению. Что это за путь? Он заключается в том, чтобы исполнить слова Христа о неосуждении: не судите, да не судимы будете. Ведь из этих слов следует, что если мы не осуждаем, то и нас на Страшном Суде не осудят, а раз не осудят, значит, мы будем оправданы и таким образом спасемся.

So, it turns out that there is a simple way to salvation: do not condemn others, and you will be saved. At the same time, it does not even require any special and extraordinary feats – strict fasting, night vigils with prostrations, and the like – only non-condemnation is required. It would seem that everything is simple, but, alas, we do not want to go this way, because we love to condemn people too much. We constantly judge everyone and everything: family, relatives, acquaintances, friends, neighbors, colleagues, rulers and bosses. We are so accustomed to condemnation that we no longer even notice it – it has become our second nature, as it were. It is not in vain that the Holy Fathers say that any habit, both bad and good, having taken root in a person through long-term adherence to it, acquires the power of nature, the force of nature. Folk wisdom tells us the same thing: habit is second nature.

If a person is used to condemning, then after a while it becomes a disease, so he can no longer help condemning. At the same time, something changes in the very mind of a person, the mind becomes damaged. The Fathers call this illness "corrupt thought." A person with a corrupt thought begins to suffer from morbid blindness: his mind becomes unable to see reality correctly, but presents it in a distorted form. He always begins to see only the bad in everything, and does not see the good. He sees the bad even where there is none, and does not see the good where it is obvious and obvious to everyone. Elder Paisios of Athos compares this state to a machine that pours bullets. No matter what material we load into this machine, it still pours only bullets - whether from gold, iron, plastic, clay or chocolate. He does not know how to produce anything else. The same is true for a person with a corrupt thought: in any situation, in any person, in any information received, he sees and finds only what can be condemned, for which he can be blamed. He does not see anything for which he can praise and approve. And if you try to point this out to him, try to correct him, then he refuses to admit his wrongness, his mistake and illness. He believes, he is absolutely sure and convinced that he is right, that he sees the truth clearly and accurately, and that others are mistaken and do not see it. This strange deception is somewhat reminiscent of the well-known cheating game of the thimble, when the person in front of whom the cheater spins the thimbles is absolutely, one hundred percent, sure that he knows under which thimble the ball is, but when the thimbles are lifted, it turns out that it is not there at all, and the person loses a large sum of money...

In the same way, the devil, a master of various subtle deceptions, strikes a person's mind with blindness, so that he begins to see things incorrectly. And then a person is completely sincerely convinced that he is right, because his mind with a corrupt thought shows him the world around him in exactly the same way – it shows him in a distorted and false way. It's as if we were looking at the kindest and most beautiful human face through a distorted mirror – of course, it would seem ugly and repulsive to us – not because the face is like that, but because the mirror is ruined.