On the eve of confession

Whoever is accustomed to give an account of his life at confession here, will not be afraid to give an answer at the Dread Judgment of Christ. For this reason the short judgment seat of repentance has been established here, so that we, who have been cleansed and corrected through this repentance, may give an unashamed answer at the Dread Judgment of Christ.

Finally, everyone who sincerely repents and confesses his sins should know that his repentance, while giving him peace of mind and the joy of being cleansed from sin, is at the same time an object of joy in heaven.

How pleasant it is for you, how much fun it is when you find some lost, necessary and valuable thing! You're ready to jump for joy. Imagine, then, how pleasing it is for the Heavenly Father at the sight of His lost child, a sinful man, but found at the sight of His sheep perishing and reviving, at the sight of His drachma lost and found, this living image of God – man! It is impossible to describe this joy! The joy of the Heavenly Father over His lost and found prodigal son is so great that it makes all loving and benevolent heaven rejoice, for there is joy in heaven over one sinner who repents.

Perishing brothers and sisters! Return from the path of perdition to the Heavenly Father! Repent, for the kingdom of heaven is at hand!

52. Based on the book "Lessons of Grace-Filled Life" under the guidance of Fr. John of Kronstadt. Pp. 51 - 57.

Chapter Six. On Confession

The Great Power of Priests in the Sacrament of Confession

Wondrous power is given to priests! "They," says St. St. John Chrysostom, "still dwell on earth, and were allowed to rule over heavenly things, received such authority as God did not give to either angels or archangels, for it is not said to angels: If you bind anything on earth, it will be bound in heaven; but whatsoever ye loose on earth shall be loosed in heaven (Matt. 18:18). Although the rulers on earth have the power to bind, but only the body, and this power touches the soul itself and ascends to heaven. For what the priest determines below, God affirms in heaven, and the Lord takes into account the opinion of His servants."53

53. St. John Chrysostom. About the priesthood. III. p.45

В исповеди мы должны видеть бесконечную благость Небесного Царя к Своим преступным подданным

54

Напрасно многие смотрят на исповедь как на тяжелое бремя, а некоторые и вовсе избегают ее. Беспредельную благость Божию можно увидеть на следующем примере. Представим, что человек низкого происхождения был призван ко двору могущественного Монарха, осыпан бесчисленными благодеяниями и милостями его, и за все это заплатил своему Государю жестокой неблагодарностью: осмелился нанести ему самое грубое оскорбление.

Разгневанный Царь осудил виновного на смертную казнь. Приговор уже должен был совершиться, преступник ожидал своей смерти. Но вдруг является к нему посланный от Царя и обещает ему от имени Государя прощение, если он исполнит одно условие, а именно: если признается в своих преступлениях одному из царских министров, которого сам себе выберет. Мало того, Царь обязует этого министра никому не открывать вверенной ему тайны.

Неужели это условие тяжело для преступника? Представим еще, что милосердный Царь за такую исповедь снова обещает преступнику вернуть свою милость и возвратить ему все прежние достоинства и почести. Что может быть выше этой царской милости?