«...Иисус Наставник, помилуй нас!»

"Tell me, what do burning lamps mean? Do we not accompany the dead as ascetics? What do the hymns mean? Do we not glorify God, do we not thank Him that He finally crowned the departed, freed him from labor, delivered him from fear, and received him to Himself? Is it not for the purpose of hymns, or for the purpose of singing?.. Remember what you sing at that time (of the burial): "Turn my soul to your rest, for the Lord is good to you" (Psalm 114:6); and again: "I will fear no evil, for Thou art with me" (Psalm 22:4); and again: "Thou art my refuge from sorrow, holding me up" (Psalm 31:7), Consider what is the meaning of these hymns [839]... Psalmody, prayers, a host of fathers and such a multitude of brethren – not so that you may weep, grieve and murmur, but that you may thank Him Who has taken it. Just as those who are called to power are seen off by many with honors, so the faithful who depart are seen off with great glory, as those called to the highest honor" [840].

When the procession reaches the burial place, the deceased is lowered into the grave with all caution and piety, facing the east, to our eternal homeland, as we have already written above. His face is turned to the east in anticipation of the "East of the East", the Judge of all. We, the living, commit the body of the deceased to the earth, fulfilling God's commandment: "For thou art the earth, and into the earth shalt thou depart" (Gen. 3:19). At the same time, we proclaim the future Resurrection by placing the seal of the Cross on the deceased or pouring oil crosswise on his body. For, being corruptible, we shall nevertheless be resurrected by the will of our Lord Jesus Christ [841]. A handful of earth, which the priest throws first, saying: "O earth, O earth, receive from thee that which has been created," signifies the disintegration of the body into the elements from which it was created. It is also a vivid and visual lesson in our perishability and the transience of all earthly things. Ordinary oil, poured crosswise on the body of the deceased, symbolizes the sacred and righteous struggle of the deceased – the ascetic in Christ, who ended his life with all holiness, who will be honored as a conqueror by Divine mercy and "unceasing divine light" [842]. In our days, when pouring oil, it is customary to read the verses of the Psalms, symbolizing the remission of sins: "Sprinkle me with hyssop, and I will be cleansed, wash me, and I will be whiter than snow" (Psalm 50:9). After this, the attendants of the deceased disperse, thinking that the same thing will happen to them, that they will end their life in the ground, as St. Simeon of Thessalonica notes...

And so, our neighbor is now in the earth, bodily, of course. But where does his immortal soul dwell?

{p. 375}

TESTING OF SOULS AT THE TOLL-HOUSES

The Silent Beginning of the Future Life

С погребением тела для нашего умершего собрата все как будто закончилось. Однако же и смерть, и могила суть врата, ведущие в новую жизнь! Разумеется, эта жизнь недоступна неверным, для которых смерть означает конец всего. Когда говоришь этим людям о Вечной Жизни, они спрашивают: «Но откуда вы знаете, что есть жизнь после смерти? Возвращался ли кто оттуда, чтобы рассказать об этом?» На этот вопрос все, кто верует в Живого Бога, Творца мира и человека, все, кто верует в открытую нам боговдохновенную истину Евангелия, отвечают вместе с божественным Златоустом: «Правда, из людей никто не приходил, но Бог, который более всех достоин нашей веры, открыл это» [843].

Действительно, наш человеколюбец Бог еще во времена Ветхого Завета открыл нам, что после физической смерти тело человека возвращается в персть (Пс. 103, 29), отнюду же и создан бысть (Иов 34, 15), душа же вернется к Богу, Который вдунул в лице человека дыхание жизни, и стал человек душею живою {стр. 376} (Быт. 2, 7) [844]. Эта великая истина прекрасно выражена мудрым Екклесиастом: «И возвратится прах в землю, чем он и был; а дух возвратился к Богу, Который дал его» (Еккл. 12, 7). Как пишет профессор П. Трембелас, «…но если по отделении души от тела последнее разлагается, как материя, на составляющие элементы, то душа, как природа бессмертная, продолжает жить. Эта истина подтверждается не только теологически, но базируется также на выводах философии, которые, не имея авторитета абсолютных доказательств, тем не менее вполне удовлетворяют всех, кто имеет непосредственные и искренние намерения познать истину» [845]. {стр. 377} Бессмертие человеческой души дано нам как милость Триединого Бога. Ибо в абсолютном смысле и в Себе бессмертен только Сам Бог.

Итак, душа не исчезает в результате телесной смерти. Она отлетает к своей вечной родине. Как мы сказали, смерть – это безмолвное начало Будущей бесконечной Жизни. Поэтому и пишет святой Златоуст: «Прекрасна настоящая жизнь, прекрасна и приятна, так как она – дар Божий; но когда явится будущая, то тогда первая, по справедливости, окажется в пренебрежении» [846].

Однако здесь тотчас же пробуждается человеческое любопытство, которое сразу ставит серию вопросов: «Я верую в Будущую Жизнь, но куда девается душа после смерти? Как она живет в ожидании Всеобщего Воскресения тел и славного Второго Пришествия Христа Спасителя?»