Synopsis on Sectology

Об отношении к оружию и защите Отечества

Почти все общины из "отделенных" баптистов (СЦЕХБ о чем ниже) и многие другие общины христианских деноминации в своей практике осуществляют буквально понимаемый ими принцип "непротивления злу насилием". Это учение вызывает серьезное возражение и с точки зрения своего несоответствия истинной справедливости к подлинному, не искаженному Христову учению. Указать хотя бы на то, что при буквальном понимании этого учения, придется отказаться от защиты невинных и слабых, боясь же применить со своей стороны насилие, придется допускать безнаказанное применение насилия над невинными и слабыми, оставляя их без защиты и помощи. На это баптисты говорят иногда, что раз жизнь и все вообще земные блага — не суть блага, то и нельзя применять насилие, т.е. принуждение для защиты таких эфемерных благ. Пусть это даже будет жизнь слабого беззащитного существа. Но верно ли это, потому что, раз жизнь терпящего беззаконное нападение беззащитного существа — не есть благо, то тогда ведь и жизнь нападающего бандита тем более не есть благо? Во имя чего же тогда мы должны жертвовать жизнью подвергшегося нападению невинного беззащитного существа ради "несовершения насилия" над жизнью разбойника? Да и что значит "насилие"? Мы понимаем под насилием всякое незаконное принуждение. Но если под насилием понимать всякое принуждение, тогда логически придется исключить все принудительные меры и из области воспитания, вплоть до того, что, скажем, даже закрытие дверей на ключ в целом ряде случаев будет мерой подлинного физического принуждения, т.к. мы физически принуждаем отказаться от краж, т.е. устанавливаем насилие над желанием и намерением пусть и порочным. Нечего и говорить, что евангельский пример изгнания торгующих из храма ясно показывает, что баптистское понимание непротивления злу никаких корней в Евангелии не имеет. На битву с татарами русские воины брали благословение у преподобного Сергия Радонежского, и первый воин, сразившийся с Челубеем, был инок Пересвет. Святой Александр Невский, на мощах которого Бог явил славу в их нетлении, был доблестным защитником земли Русской. Конечно, сейчас дух тьмы многое спутал в мышлении и понятиях людей, поставив все вверх ногами. Трудно блуждать в этом хаосе вражеской логики, ибо и сказано: "Наша брань не против крови и плоти" (Еф. 6:12), а защита Отечества — это вопрос в христианском мире, который обозначен в сознании крайними полюсами. Отечество долгое время в нас в стране подразумевало коммунизмом осененное завтра. Но даже и социализм, как глобальная политическая доктрина, основанный на материализме, был карой Господней за ошибки исторического христианства, оказавшемся невнимательным к прошлым социальным проблемам. Результатом этого невнимания явилось возникновение тех болезненных и извращенных ассоциаций, в силу которых символику труда у нас в стране противопоставили символике Креста, вместо того, чтобы осеняться им. И теперь, говоря о защите Отечества, важно знать, что под этим подразумевается: клановый интерес партийно-мафиозных структур государственного масштаба или защита детей, матерей, храмов и веры. Поэтому многие верующие отвергают право и обязанность к защите Родины, ориентируясь на атеистическое наследие от 1917 года, которое насаждалось еще с орудийных залпов по куполам, кончая кощунственным поруганием святынь... Господь знает наши колебания и сомнения, но не нужно делать поспешных выводов, ибо и написано: "... Будьте мудры, как змеи, и просты, как голуби" (Мф. 10:16). Лучше еще раз перелистаем Новый Завет — наш компас в вероучении и посмотрим, что там сказано по этому вопросу. "Спрашивали Его также и воины: а нам что делать? И сказал им: никого не обижайте, не клевещите и довольствуйтесь своим жалованьем" (Лк. 3:14). Заметьте, ни слова об оставлении службы или чего подобного. Но, наоборот: "Если же делаешь зло, бойся, ибо он (начальник, воин) не напрасно носит меч: он Божий слуга, отомститель в наказание делающему зло" (Рим. 13:4). "И если труба будет издавать неопределенный звук, кто станет готовиться к сражению?" (1 Кор. 14:8) О каком сражении в христианском понимании может идти речь? Духовная брань под трубы не осуществляется. И вот, наконец, слова Самого Спасителя: "Тогда говорит ему Иисус: возврати меч твой в его место; ибо все взявшие меч, мечем и погибнут" (Мф. 26:52). Заметьте, не выбрось вон, но возврати. И еще два характерных места из Ветхого и Нового Завета: "Благословен Господь Бог мой, научающий руки мои битве и персты мои — брани" (Пс. 143:1); "... кто мечем убивает, тому самому надлежит быть убитому мечем" (Откр. 13:10). В Православии существует священство всеобщее и сугубое. Если священник ударит человека, он может лишиться сана. Поэтому священнику нельзя участвовать в военных действиях, но нельзя даже брать в руки оружие. Ветхозаветное колено левитов не участвовало в военных операциях Израиля, но благословляло справедливые войны своего народа. Наш православный народ (всеобщее священство) — есть привитая ветвь к народу Божьему (Израилю) (Рим. 11:17). И поскольку Израиль вел ветхозаветные войны с неприятелем, этот факт все сразу расставляет на свои места.

О рождении свыше

"Должно вам родиться свыше" (Ин. 3:7). "Кто не родится свыше, не может увидеть Царства Божия" (Ин. 3:3) "Всякий дар совершенный нисходит свыше" (Иак. 1:17). Баптисты объясняют, ссылаясь на стих: "Рожденный от Бога не делает греха" (1 Ин. 3:9), что рождение свыше — это определяющий или доминирующий фактор христианской веры, где "если кто не родится свыше, не может увидеть Царствия Божия" (Ин. 3:3), ибо "рожденное от плоти — есть плоть, а рожденное от Духа — есть дух" (Ин. 3:6). Поэтому, делают вывод протестанты, нельзя допускать до крещения взрослого человека, не имеющего рождения свыше, а тем более — допускать детей. Баптисты объясняют, что члены их общин, имеющие "рождение свыше", не грешат, и "лукавый не прикасается к ним" (1 Ин. 5:18). Соответствует ли такое мнение действительности? И тождественно ли их понятие в этом вопросе учению св. отцов? Допустим, что кто-то из них посмотрел на женщину с вожделением и, тем самым, "прелюбодействовал с нею в сердце своем" (Мф. 5:28), но в этот момент попадает под машину, где и погибает. Куда же идет он? Да, по милосердию Божьему он может быть и спасен, но не следует говорить, что это спасение (если таковое и осуществится) достигнуто, благодаря "рождению свыше". Рождение свыше в монашестве — это то, что стяжается святыми отцами, достигшими даже внутреннего бесстрастия, так что и "око чисто", т.е. совершенно стало. Почему же в монашестве? Да потому лишь, что, живя в мире и дерзая говорить о "рождении свыше", — это попытка выдать желаемое за действительное. "Лукавый не прикасается" только к святым отцам, достигшим совершенства и ставших внутренне бесстрастными. У мирян же рождение свыше — это несогласие со грехом в сердце своем. Хорошо иметь страх Божий, не совершать греха действием, ибо сказано: "...братия, ибо все мы много согрешаем" (Иак. 3:2), но еще главнее не соглашаться с ним, не любоваться им, не лелеять его в сердце своем, а иметь к нему отвращение. Вот в чем рождение свыше.

Из истории зарождения баптизма

Возникло это движение в начале XVII века в Западной Европе. Основателями его были англичане-конгрегационалисты, бежавшие из Голландии от преследований англиканской церкви. В 1604 году некто Джон Смит крестил себя водою сам и провозгласил новое учение, которое потом легло в фундаментальное обоснование баптизма. В 1612 году возникла первая баптистская община в Англии, где ее лидер Томас Хелвис, подобно меннонитам, отвергал вначале присягу, и военную службу, но позднее другие общины допустили и то и другое. Это были, так называемые впоследствии "генеральные" баптисты. Из их среды появляются "партикулярные" баптисты, придерживающиеся учения Кальвина. Название "генеральных" ("общих") и "партикулярных" ("частных") указывает на различные воззрения между ними в вопросе о предопределении. Генеральные баптисты учат, что Бог предопределил всех людей к вечному спасению, но от свободной воли человека зависит, принять это спасение или отвергнуть его. Это воззрение впервые было высказано одним из деятелей Реформации XVI Арминием. Партикулярные баптисты утверждают, согласно учения Кальвина, что Бог от вечности одних предопределил ко спасению, других же к осуждению и, таким образом, спасутся только первые. После темы "История зарождения баптизма" мы попробуем разобраться в этом довольно интересном вопросе, т.к. попутно следует заметить, идея полного фатализма (зависимость от судьбы без возможности изменить что-либо) присутствует даже в целой мировой религии исламе. В 1689 г. в Англии был издан государственный указ — "Акт Толеранто", по которому короной дается полная свобода всех вероисповеданий. С этого момента активизируется миссионерская работа баптистов, а в 1813 г. лидеры общин объединились в "Баптистский Союз Великобритании и Ирландии". В 1905 г. в Лондоне создан "Всемирный Союз Баптистов". В его задачу входило — распространять учение во всех странах мира. Распространение баптизма в России пошло по двум направлениям: через юг Украины и через Петербург с севера. Этот факт имел исторические предпосылки в конце XVIII — начале XIX века. В результате успешной войны с Турцией, Россия вышла к Северному Причерноморью, присоединив к себе Херсонскую, Таврическую, Екатеринославскую губернии и Крым. Эти земли были мало заселены и для их освоения требовались крупные людские и материальные ресурсы. Поэтому правительство Екатерины II решило заселить их не только русскими поселенцами, но и иностранцами. Переселение немцев началось в 60-е годы XVIII века и продолжалось сто лет. Именной Указ Императрицы предоставлял большие льготы переселенцам из Западной Европы, связанных с налогообложением, выделением земли, ссудой, службой в армии и т.д. Все это было утверждено грамотами Императрицы. Другой объективной предпосылкой для распространения новых религиозных неправославных идей послужила Отечественная война 1812 г., когда Наполеон завоевал почти всю Европу. Глубокие переживания, связанные с утратой близких в военных кампаниях, нестабильность в экономике, внутренний страх перед грозной бедой породили в высшем свете, приближенном к Императору Александру I, склонность к мистике, разочарования в традиционной религии, желание утопить неопределенность и тревогу в каком-то одномоментном чуде. Таким образом, любая, псевдодуховная, иррациональная, оккультная или мистическая идея могла найти сочувствие и поддержку в свете. В 1812 г. в Петербург приехал первый представитель "Британского Библейского общества" пастор Джордж Петерсон, который развернул активную деятельность с целью создания библейского общества в России, и в придворных кругах встретил сочувствие и поддержку. Сам Император Александр I принял звание члена этого общества и пожертвовал в его фонд 25 тысяч рублей. Целевым назначением общества было распространение Библий на русском языке в том числе и в армейских частях. В 1826 г. деятельность этого общества с санкции Императора Николая была приостановлена. В 1874 г. в Петербург прибыл лорд Редсток, где стал устраивать религиозные собрания, на которых произносил импровизированные молитвы, читал и объяснял Св. Писание и вел проповедь на французском языке. Русская аристократия еще со времен Екатерины II, под влиянием Французских вольнодумцев уже тогда стала отчуждаться от Православия. И вот теперь это высшее петербургское общество, воспитанное в духе неверия или формализма в вере, но томившееся в поисках духовного удовлетворения, бросилось на собрания. Вскоре у Редстока появилось много последователей (особенно из числа женщин) высшего общества. После отъезда Редстока во главе его последователей стал Пашков, аристократ по происхождению и воспитанию, принадлежавший к числу самых богатых русских помещиков; у него были крупные имения в Звенигородском уезде, в Новгородской и Тамбовской губерниях. В Петербурге у него был роскошный дом, где и стали собираться последователи Редстока для молитв. Кроме того, в Петербурге Пашковым были открыты благотворительные столовые, читальни, а последовательницы учения посещали притоны и ночлежные дома с тем, чтобы распространять учение. С 1874 г. пашковцы (в простонародье это учение получило название "пашковщина") стали издавать в Петербурге журнал "Русский рабочий" с сектантской направленностью. В 1884 г. Пашков был выслан за границу и поселился в Париже, где и умер в 1902 г. Его преемницей на духовном поприще стала княгиня Ливен, приложившая большие усилия в пропаганде этого учения. С другой стороны учение баптистов проникло в Россию со стороны юга Украины, через немцев-колонистов и называлось "реформатской штундой". В 1785 г. русское правительство опубликовало за границей манифест, на основании которого переселенцы могли занимать южные окраины Украины. Первыми поселенцами на указанных территориях были меннониты из г. Данцига. По известной схеме все шло предельно просто. Поскольку немцы народ достаточно пунктуальный, и рациональное в их психологии доминирует над всем остальным, колонисты, нанимая на работу русских крестьян, не могли мириться с традицией длительных праздников двунадесятых или Пасхи, считая это пустым времяпровождением. Но поскольку не могли получить сочувствия и поддержки ни со стороны губернатора, ни, тем более, со стороны православного духовенства, то стали выписывать из Германии своих пасторов и за определенные поощрения предлагали наемным рабочим переходить в протестантизм. Молиться можно было ежедневно со слушанием проповедей, но только краткое время (условно — час; нем. яз — chtund). Отсюда их и называли штунда. Все православные праздники были ими упразднены, а несколько наиболее важных смещены по времени. 11 июня 1869 г. в деревне Карловка Елизаветградского уезда Ефим Цимбал вместе с 30-ю колонистами был перекрещен в реке Сугаклее колонистом Унгером. Этот первый перекрещенец из русских открывает собою ряд будущих "пресвитеров" южно-русского баптизма. Затем уже и сам Цимбал крестит новообращенных, в частности, им были перекрещены Иван Рябошапка и Петр Ратушный, которые впоследствии станут ревностными продолжателями дела Унгера. Уже под их влиянием крестьяне дер. Любомирки станут выносить из домов иконы, подвергая их поруганию и осквернению. Вот что писал губернатору елизаветградский исправник жандармерии 21 июля 1870 г. в своем рапорте: "Некоторые из крестьян, принадлежащие к секте штундистов, не признавая как и все прочие штунды, икон, повыносили их из домов и сложили их в кладовке... другие кощунствуют над ними, а некоторые закрывают ими окна, употребляя их вместо ставень... Рябошапка публично крестит взрослых в реке, хоронит в закрытых гробах покойников, венчает по домам, причащает и имеет чашу для причащения..." В конце 70-х годов Иван Рябошапка ходатайствует перед министром внутренних дел о том, чтобы штундистам было разрешено строить молитвенные дома и иметь духовных наставников. В начале 80-х годов штундисты окончательно слились с баптистами. В настоящее время баптистское движение в наших государствах (СНГ) расколото на две крупные ветви: по старой аббревиатуре — ВСЕХБ (Всесоюзный Совет евангельских христиан-баптистов) и СЦЕХБ (Совет Церквей евангельских христиан-баптистов). До 1961 г. у них был единый центр, имеющий генерального секретаря и председателя. Ряды движения пополняются новообращенными неофитами, и постепенно в число проповедников и руководящего состава попадают люди, не только не имевшие элементарного богословского образования, но и люди просто невежественные. На руководство общин пресвитеров поставляли или утверждали местные органы власти. Поэтому авторитет ВСЕХБ на местах падал. Как известно, в 60-х годах была установка правительства о бескомпромиссной борьбе с религиозными пережитками, которые тогда очень мешали скорому построению коммунизма. Навалившееся наступление на религию, в том числе и на баптизм в лице Совета по делам религий продемонстрировала решительное нежелание бюрократического аппарата считаться с интересами верующих. Старшие пресвитеры областей подверглись давлению со стороны властных структур, потребовавших свернуть свою деятельность. Основным детонатором раскола в баптистском братстве послужили два принятых тогда же правительством документа: "Положение о Союзе евангельских христиан-баптистов" и "Инструктивное письмо к старшим пресвитерам ВСЕХБ". Эти документы были составлены с целью нейтрализации работы по привлечению новых членов в общины. Не вдаваясь в глубокое перечисление пунктов этих документов, следует указать только на некоторые из них, прямо ущемлявших свободу совести баптистов. Состав ВСЕХБ остается постоянным; проведение съездов представителей поместных церквей не предусматривается (п. 18 Положения). Старшие пресвитеры при посещении собраний должны ограничиваться наблюдением за соблюдением установленного порядка, согласно установлению ВСЕХБ, но не принимать участия в богослужениях (п. 12). Максимально ограничить крещения молодых верующих в возрасте от 18 до 30 лет. "Главной задачей, — говорилось в пункте 3 Инструктивного письма, — является не привлечение новых членов, а удовлетворение насущных духовных потребностей верующих". Пресвитерам поместных церквей предписывалось избегать призывов к покаянию во время служений. Запрещалось также хоровое выступление в сопровождении оркестра и декламации. Верующие, крещение которых было совершено неизвестными крестителями, не принимались в церкви. Как исключение таковые принимались при условии полного согласия с Положением. Перед принятием названных документов председатель ВСЕХБ Я.И. Жидков предупредил присутствующих, что вопрос, который будет рассматриваться, "приведет всех в смущение". Он сказал, что рост поместных церквей в последние годы вызывает беспокойство среди "людей, принадлежащих к другой идеологии". Далее он заключил, что "Совет религиозных культов дает понять, чтобы мы вошли в берега". Затем были зачитаны оба документа. Обсуждение продолжалось два дня, после чего документы были приняты участниками пленума ВСЕХБ и разосланы по общинам. Инициатором раскола стали Георгий Вине и Геннадий Крючков, которые в г. Туле организовали "Инициативную группу". Обвинив руководство ВСЕХБ перед всем братством в малодушии, отступлении от истины, "связи с миром" и "проведении программы атеизма", руководители инициативной группы предложили всем верующим отделиться от Совета. В основание этого предложения были взяты слова апостола из Второго Послания к Коринфянам (6:14-17). Чтобы усилить действенность предлагаемого отделения, члены инициативной группы объявили об отлучении от церкви двадцати семи членов ВСЕХБ. Поместные общины, принявшие правительственные документы, были объявлены "погибающими", а группы, ставшие на сторону отделившихся, назывались "спасающей церковью". 25 февраля 1962 года на совещании членов инициативной группы было принято решение образовать Организационный комитет по созыву всесоюзного съезда евангельских христиан-баптистов. Какую-либо возможность диалога и примирения "инициативники" отвергали, создавая при этом свой Оргкомитет. Раскол вскоре принял лавинообразный характер. Многие общины отказались от регистрации в местных исполкомах полностью, перейдя на полулегальное существование. Как альтернатива ВСЕХБ Г.П. Винсом создается СЦЕХБ (Совет Церквей евангельских христиан-баптистов). Правительство, видя, что нажим на баптистское руководство в лице ВСЕХБ не достигло цели по нейтрализации деятельности общин, но, наоборот, консолидирует т.н. "клерикально настроенные круги" братства, вновь делает неуклюжие попытки вмешательства в жизнь баптистов через административные и силовые структуры власти. Привлекаются к уголовной ответственности ряд руководящих братьев СЦЕХБ по сфальсифицированным делам, что только подливает масла в огонь раскола. Следует полный разрыв многих неопределившихся и колеблющихся общин со структурами ВСЕХБ, и их переход на нелегальное и полулегальное положение. Следует массовая сдача на местах регистрационных документов в местные органы власти. Процесс становится неуправляем; теперь для контроля за деятельностью т.н. "инициативников" уже не хватает штата сотрудников силовых структур, по пословице: "За что боролись..." Вот так печально для всех сторон закончилось беспардонное вмешательство власти в религиозную жизнь и совесть верующих. В настоящее время формально раскол удерживается, хотя открытого антагонизма, как раньше, между этими ветвями в баптистском братстве не наблюдается.

Учение о предопределении в баптизме

In this matter, the first thing that is made is the dispatch of the Baptists to Rom. 8:29-31. "For whom he foreknew, he also predestined to be like the image of his Son, that he might be the firstborn among many brethren; and those whom He predestined, He also called, and those whom He called, He also justified; and those whom he justified, he glorified." Here, explaining this passage of Scripture, particular Baptists emphasize unconditional predestination to salvation, i.e. "salvation is not from him who wills and not from him who strives, but from God who has mercy." From this logically follows the idea that if there is an unconditional predestination, then, naturally, not only every action, but also every secret movement of the human soul is foreseen in advance; If long before his birth all the smallest events of his life and all the qualities of his character are already known, then man does not have the slightest possibility of active and arbitrary choice. Logically, then the evildoer does not bear any responsibility for the evil deeds that he is destined and must commit during his life, and the good deeds of the righteous then cannot be considered as his merit, because again it was already foreseen in advance that it was he, and not someone else, who would encounter such and such circumstances in his life and in these circumstances would behave in such and such a way. because "... God works in you both to will and to act according to His good pleasure," and: "No man can come to Me except the Father who sent Me draws him" (Phil. 2:13. Jn. 6:44). From this it turns out: "Whom I will, I have mercy...", and: "Mercy does not depend on him who wills, nor on him who strives, but on God who has mercy" (Rom. 9:16). It would seem impossible to resolve this contradiction between God's omnipotence and free will, and therefore the responsibility for one's actions of each individual within the framework of the Calvinistic doctrine of predestination, in order neither to diminish divine mercy and His love, nor to deprive man of complete free will. Instead of a strictly consistent solution to the problem (since everything is done according to the will of God, then a person is deprived of freedom of choice and is not responsible for anything), particular Baptists draw a paradoxical conclusion: although everything is done only by the will of God, and the fate of each person is predetermined in the smallest details, nevertheless, a person will be responsible for each of his actions as if he had complete free will. The contradiction between absolute fatalism and man's responsibility for his behavior is a contradiction only from the point of view of an atheist. For the believer, there is and cannot be any contradiction between predestination and free will, since the Lord is omnipotent because He is endowed with complete freedom, including freedom from all logic. The Creator does not have to be non-contradictory, and in general the very concept of "contradiction" is not at all inapplicable to Him. Any questions like: "Why is this?" or "Where is the logic here?" are absolutely inappropriate and absurd. For the believer, the only question remains: "What then follows from this?" – and it follows that a person should strive for good and avoid evil, because this is the will of the Lord ("The will of God is your sanctification" 1 Thess. 4:3), and do not forget that even for every idle word spoken a person will give an account and will be judged in all severity without any allowance for predestination, as if in any life situation the choice of behavior depends only on him. And who are you, man, that "argue with God"? (Romans 9:20) And the Apostle continues: "Whomsoever He willeth He has mercy on; but whom he wants, he hardens. You will say to me: for what else does he accuse? And you, man, why argue with God? Shall the work say to him that made it, Why hast thou made me so? Does not the potter have power over the clay, so that from the same mixture he can make one vessel for honorable use, and another for low use?" From the Orthodox point of view, the Calvinist, and later the particular Baptist view of predestination, is unacceptable. Predestination to salvation should be understood as an expression of God's unbending will to do all that is necessary for the salvation of man, i.e. for those who worthily use their free will. "God is love" (John 3:8), and therefore He wants "... that all men may be saved, and come to the knowledge of the truth" (1 Tim. 2:40). Those who make bad use of their free will, resist grace, and condemn themselves to perdition — spiritual death. "The wages of sin is death" (Romans 6:23). Predestination to salvation is not unconditional, i.e. a person is saved not because the grace of God itself saves him by its seemingly irresistible action, regardless of his efforts and personal podvig in the struggle with sins. The outcome depends not only on God, who wants all people to be saved, but also on whether a person remains faithful to his calling to the end. Otherwise, the text of Scripture would not contain the words: "It would be better for them not to know the way of righteousness, than to turn back from the holy commandment which they have betrayed" (2 Pet. 2:21). Salvation is completely objective, but all people can be saved only if they assimilate the gift of the atoning sacrifice of Jesus Christ and work out salvation subjectively (within themselves). "The kingdom of God is within you" (Luke 17:21). For subjective salvation, the following conditions are needed: not only to believe in Jesus Christ, but also to imitate Him in life (John 12:26); not only to imitate, but also to instill Him in oneself (Gal. 2:20); to become the dwelling place of God (2 Cor. 6:16); to love God and neighbor (Mark 12:31); to have faith resting on good works (Romans 2:13). If, according to the teaching of the Baptists, a person is saved only by faith in the Redeemer, but practically not all those who believe are saved ("Many are called, but few are chosen" or: "Not everyone who says, Lord, Lord..." Mf. 20:16; 7:21), then the question arises, why are they not saved? As for personal predestination to salvation or destruction, this is nothing more than a subjective conclusion. God foreknew that those who had not previously known about Christ, but now became Christians, would worthily use their free will, and therefore gave them the grace-filled gift of receptivity to the gospel of Himself, thereby predestining their entry into the saving Christian life. And having given this gift. He then and indeed called them to the Church of Christ, justified them in the sacrament of baptism and glorified them by communion with the fullness of spiritual life. Thus, the words of the Apostle become quite clear: "... whom He foreknew, He also predestined to be conformed to the image of His Son... And whom He predestined, He also called; and whom He called, He also justified; and those whom He justified, He also glorified" (Romans 8:29-30).

* * *

The discrepancy with the Baptists is visible: Pentecostals have a dogma about receiving the gift of other tongues. For Adventists, it is in the celebration of the Sabbath. Jehovah's Witnesses have especially their interpretations of Armageddon, the millennium, and the afterlife.

Pentecostals

The concept and acceptance of charismatic (charisma is the direct guidance of the Holy Spirit) revival is necessarily inherent in Christians of the Evangelical faith. It is this feature in doctrine that distinguishes Pentecostals from other Protestant denominations. In particular, they assert that there are two spiritual stages of true regeneration in God: water baptism after being born again (because Pentecostals, like Baptists, do not allow people who are not regenerated to be baptized by water, i.e. who have not received, have not assimilated and do not live according to the teachings and commandments of Christ) and baptism by the Holy Spirit itself: "... I baptize you in water for repentance, but He who follows me... will baptize you with the Holy Spirit..." (Matt. 3:11). They explain: the first stage, i.e. water baptism, is possessed by almost all Christians in general, although, according to the Pentecostals, it is not true for the Orthodox, because it is "not given according to faith", but for the Baptists it is, yes, true. But even for them this is only the beginning (Romans 8:23) for full regeneration through the baptism of the Spirit. In this case, what does the "Church of the Full Gospel" (as this denomination designates itself on an international scale) record itself as an asset? Let's consider in detail. In the book of Acts (1:15) it says, "For John baptized with water, and in a few days after these things you will be baptized with the Holy Ghost." Ibid., chapter 19 begins as follows: "... Paul, having passed through the upper countries, came to Ephesus, and finding some disciples there, said to them, "Have you received the Holy Spirit when you believed?" And they said to him, "We have not even heard whether there is a Holy Spirit." And he said unto them, Into what have ye been baptized? They answered, "Into the baptism of John." Paul said, "John baptized with the baptism of repentance... When they heard this, they were baptized in the name of the Lord Jesus, and when Paul laid his hands on them, the Holy Spirit came upon them, and they began to speak with other tongues..." (Acts 19:1-6). So the Pentecostals say that Orthodox baptism is repentance (if it is accepted at a conscious age), for in Acts (2:38) it is said: "Repent, and let every one of you be baptized...", and: "Arise, be baptized, and wash away your sins" (Acts 2:38). 22:16). Thus, baptism is preceded by repentance. But further: "He shall baptize you with the Holy Spirit..." (Matt. 3:11. Mk. 1:8. Luke. 3:16), and: "I did not know him, but he who sent me to baptize in water said to me, 'On whom shall you see the Spirit descending... He is he who baptizes with the Holy Spirit" (John 1:33). The baptism of the Spirit may even precede water baptism (for it is the main thing and constitutes the essence and meaning of the New Testament, according to the Evangelical Testament): "While Peter was still continuing this speech. The Holy Spirit descended upon all who heard the word. And the believers of the circumcision, who came with Peter, were amazed that the gift of the Holy Spirit was poured out also on the Gentiles, for they heard them speaking with tongues and magnifying God. Then Peter said, "Who can forbid them to be baptized with water, who, like us, have received the Holy Ghost?" (Acts 10:44-47). And so it happened, the Pentecostals explain, because "the Spirit breathes where it will..." (John 3:8), and baptism by water is only a baptism of repentance (Mk. 1:4. Luke. 3:3. Acts. 13:24), therefore, they assert, it is more important to achieve spiritual baptism, i.e. to realize and feel it through visible signs, such as, for example, other languages. Now we will move on to the main doctrinal moment of Christians of the Evangelical faith – the teaching about receiving the gift of other tongues through spiritual baptism. Where did this teaching about the acquisition of languages come from? where on the pages of the Holy Scriptures. Scriptures reflect such facts? We read: "Therefore with babbling lips and in a strange tongue I will speak to this people" (Isaiah 28:11). "In my name they shall cast out devils, they shall speak with new tongues..." (Mark 16:17). "At the coming of the day of Pentecost, they were all with one accord together. And suddenly there was a noise from heaven, as if from a rushing strong wind. And there appeared to them cloven tongues, as if of fire... And they were all filled with the Holy Ghost, and began to speak with other tongues, as the Spirit gave them utterance" (Acts 2:1-4). "He who speaks in an unknown tongue does not speak to men, but to God, because no one understands him, he speaks mysteries by the Spirit" (1 Cor. 14:2). Philip preached in Samaria with great power and worked many miracles. People were baptized with water, convinced by these miracles. They sent for Peter and John, who, having come, laid their hands on them, prayed that they would receive the Holy Spirit, for He had not yet descended upon any of them, but only they had been baptized in the name of the Lord Jesus Christ. "Then they laid hands on them, and they received the Holy Ghost" (Acts 8:17). This Spirit, the Pentecostals explain, descended upon them (according to Acts 8:17) in a visible way, otherwise Simon the Sorcerer (as we read later in verse 18) would not have seen how the Holy Spirit was given through the laying on of the apostles' hands and would not have brought them money. But he brought, which means he saw. And he saw it because this sign was fulfilled with the gift of other tongues. Further, the Evangelical Christians list the significant and key passages of the Holy Scriptures. "When Paul laid his hands on them, the Holy Ghost came upon them, and they began to speak with other tongues, and to prophesy" (Acts 19:6). "If anyone speaks an unknown tongue, speak two, or many three, and then separately..." (1 Cor. 14:27). "Therefore, brethren, be zealous to prophesy, but do not forbid speaking with tongues" (1 Cor. 14:39). "And it shall come to pass in the last days, saith God, that I will pour out my Spirit upon all flesh, and your sons and your daughters shall prophesy, and your young men shall see visions, and your elders shall be admonished by dreams..." (Joel 2:28-32). Such an exhaustive position in references to the Holy Scriptures is presented by us in the full arsenal of the Evangelical Christians. Now let's understand and define the Orthodox position and teaching on the above-mentioned action of the Holy Spirit. First of all, we should pay attention to 1 Corinthians: "Tongues, therefore, are a sign, not to believers, but to unbelievers..." (14:22-23). This means that the need for a sign for believers is excluded or does not have priority. Secondly, why was this action of the Holy Spirit carried out in such a form in apostolic times? We read in Acts chapter 2, "And there were Jews in Jerusalem, godly men of every nation under heaven. When this noise was made, the people gathered together and were thrown into confusion; for every one heard them speaking in his own language. And they were all amazed and amazed, saying among themselves, "Are not all these who speak Galileans? How do we each hear our own dialect in which we were born... we hear them with our tongues, speaking of the great works of God" (Acts 2:5-11). From this text it follows that other tongues were given to the apostles to spread the Good News among the pagan nations, through whose tongues the Holy Spirit spoke to their hearts through the mouths of the apostles, in order to bow under the Cross of the Lord "nations, peoples, and tongues"; i.e. the power to "proclaim as the Holy Spirit gave" consisted in the special service of the Word to other people, of a different culture and environment. This means that this gift had a purpose, but was not expressed in any way in the incoherent muttering about which Al. Paul said, "And if a man shall enter into your congregation . . . will he not say that you are mad?" (1 Cor. 14:23). Further, a number of communities of this denomination in general (which prevents their reunification, for example, with the Baptists) deny all Christians the right to salvation without the gift of receiving other languages. "If you have another tongue," they say, "then God has accepted you and justified you. If you do not have this gift, then there is no excuse for you." In this case (and this is a fairly common argument among them), cite a footnote from the New Testament: "In him also you, having heard the word of truth, the gospel of your salvation, and having believed in him, are sealed with the promise of the Holy Spirit" (Eph. 1:3). Pay attention to this axis: heard – believed – captured. Thus, "sealing" with God does not come from gifts, but from faith, which is based on good works, for "faith without works is dead" (James 2:17).

A Practical Guide to Arguing About Other Languages

The Lord sent seventy disciples to preach and gave them the authority to heal and do other good works by the power of the Holy Spirit. Returning, they told Him with delight: "Lord, even the demons obey us in Thy name!" And the Lord answered: "Rejoice not that the demons obey you in My name, but rejoice that your names are written in heaven" (Luke 10:20). And this was said long before Pentecost, from which it follows that they were written in the Book of Life before receiving this great gift. Again, speaking of "not salvation" without other tongues, we quote a passage from 1 Jn. 2:23: "He who confesses the Son also has the Father..." Thus, confessing one Divine Hypostasis of the Holy Spirit. The believer also has all three, including the Holy Spirit, for "these three are one" (1 John 5:7). And the last thing, the main thing. The Holy Gifts from the Holy Spirit are not given outside the Church of God, where there is no hierarchy of priesthood and hierarchy through canonical lawful succession, there are no Sacraments, there is no Holy Spirit. Communion due to the absence of the Liturgy, and consequently there are no and cannot be the gifts of the Holy Spirit. Spirit. Does not the Lord also say this: "Many will say to Me in that day, Lord! God! Have we not prophesied in Thy name? And was it not in Thy name that demons were cast out? And have we not done many miracles in Thy name?" (Matt. 7:22) The gifts of the Holy Spirit were acquired by the Holy Fathers of Mount Athos, the Optina Hermitage, the Kiev-Pechersk Lavra, the Sarov Hermitage, Pochaev, and the Trinity-Sergius Lavra... They were acquired in zealous asceticism of many years and deep asceticism, so that not only the flesh was mortified, so that the Spirit would revive it to a new life, but also the inner movement of the senses, where the mind unceasingly created the heartfelt Jesus Prayer. Through this was acquired what the Apostle called being born again. Impassibility settled in the hearts, the gaze became refined into clairvoyance, and even then, being blessed vessels in the hands of God, many years later, they received from Him the true gifts of the Holy Spirit for the work of serving people. A whole galaxy of God's lamps testify to the fact that only through deep asceticism and asceticism, being in the bosom of the Church, was given all that is mentioned in the last chapter of the Gospel of Mark. And the mind was always awake. In order not to fall into delusion, according to the words of the Apostle, "believe not every spirit" (1 John 4:1), for even the demon "takes the form of an angel of light" (2 Corinthians 11:14). And the Orthodox ascetics constantly tested the spirits "whether they are of God" (1 Corinthians 4:1). Therefore, the verse of St. Scriptures: "... be zealous for spiritual gifts" (1 Cor. 14:1) reveals to us the way through asceticism to such gifts. Zeal means in a long struggle with passions, lusts, and thoughts to strive for the truth (and not just to be jealous means to desire, as the Pentecostals explain), and it is through this path of "filial love" that one attains perfection (Matt. 5:48. Jas. 1:4). Only then does the Lord pour out gifts on the worthy — "God giveth the Spirit not by measure" (John 3:34). Simon Magus sincerely believed that the apostles, like him, used some kind of art. But then there was a meeting with the Apostle Philip (Acts 8:9-11). The power of the preaching of this righteous man and his miracles were so amazing that they overcame not only the people, but also Simon himself. Faith in Simon gave way to faith in Christ. And then we read that both the people and Simon himself were baptized (with water!). Thus, we see from the text that water baptism is of primary importance over any signs that are such for unbelievers according to 1 Cor. 14:22. The Apostle Paul met a servant girl possessed by a spirit of divination, with which she brought income to her masters (Acts 16:16). In spite of the fact that that spirit spoke the truth, the Apostle did not desire the truth from the unclean lips of demons, thereby giving an example of the attitude towards unclean spirits, even if they sometimes proclaim the truth. For the father of lies himself often tells half-truths or not the whole truth, knowing that this is the "little leaven" that the Lord mentioned, and when the critical mass comes to its fullness, the whole truth will sour and it, like salt that has lost its savor, "must be cast out." Behind all this there is only one desire - to involve in communication in order to gain trust, and then to destroy it. Luther once said that Satan is a monkey who copies God in everything, so fakes of miracles on his part are a natural thing. Refer to the book of Exodus (7:8), where the Magi repeated the miracles of Moses up to a certain point. But, again, up to a certain (!) point. Indeed, in the Bible, the "healing" of the people begins with Moses (Exodus 4) as a sign to Israel (Exodus 4:7-9). That is why, much later, the Jews again "need a sign" (1 Cor. 1:22). Their existence as a nation began with a sign (Exodus 4). Christ, understanding the meaning of signs for new converts, also gives the Apostles the power to "cast out demons, to speak with new tongues, to take up serpents" and to perform other miracles (Mark 16), however, these signs are the signs of the Apostles. Don't believe me? Look at 2 Cor. 12:12, "The signs of the Apostle have been set before you in all patience, signs, wonders, and powers" and to Rom. 15:19, where Ap. Paul again confirms faith in Christ by the power of signs and wonders. And since the Antichrist himself will come to deceive "with all power and signs and false wonders", i.e. he will be charismatic (2 Thess. 2:9), then his followers will also have charismatic gifts, as evidenced by 2 Cor. 11:13: "For such false apostles, evil workers, take the form of apostles of Christ." God can heal even those who have no faith at all (Mark 6:5-6), however, the gift of healing, which is sealed in Mark (16:18) precisely as a sign, completely disappears from the Apostle to the Gentiles Paul by the end of his life and ministry. Moreover, he cannot even heal his close associates (2 Tim. 4:20), and elsewhere he even recommends medication for Timothy (1 Tim. 5:23). And, finally, Ap. Paul, who had been sickly all his life (2 Cor. 12:7-9), always took a doctor, i.e. Luke, with him during his travels (2 Tim. 4:10). Summarizing all of the above on the question of obtaining other languages, I would like to cite one story from the book "The Life of the Optina Elder Hieromonk Leonid" (1876). "To the Optina Hermitage (1832)," says Father Hegumen T., "when Father Leonid's cell-attendant was Father Gerontius, Father Macarius and Pavel Tambovtsev brought to the elder a demon-possessed peasant woman, who during the possession spoke foreign languages, which was witnessed by Pavel Tambovtsev, who knew some foreign languages. Father Leonid read a prayer over it three times, anointed it with oil from the inextinguishable lampada before the icon of the Mother of God, and gave her this oil to drink. The third time she was brought in a completely different form; and when Tambovtsev asked her to speak, as she had done last time, in foreign languages, she said: "And-and-and, father! Where can I speak foreign languages! I can hardly speak Russian and walk by force. Thank God that the previous illness is gone." In the missionary Protestant magazine "Faith and Life" No 3, 1995 of the Union "Light in the East" there was published an article "Blessing from Toronto" by Adolf Nowak. Here are excerpts from this article. "Members of the community laugh, tremble and shake all over their bodies, or behave like drunks; someone is lying on the floor (one of them has been in convulsions for four whole days)." More and more often we hear such messages. From England, from Switzerland, from Brazil... This phenomenon was also manifested at a four-day congress held in early October 1994 in Bern. From the report of M. Bühlmann. "Many of the three thousand participants fell to the floor, convulsed, screamed and laughed hysterically. As soon as we pronounced: "Come down, Holy Spirit!" the whole service was disrupted, that is, there was no sermon, there could not even be talk of it. For a whole week, the Holy Spirit descended with such power that we were completely incapacitated. The girl who registered members of Congress, due to constant convulsions, is still unable to answer phone calls. The first three or four services were a complete chaos." On this day, there were even fainting and fits of hysteria, pathological shudders, jumping, dancing. The Anglican bishop rolls on the floor and roars like a lion, some grunt, some moo. One of the men crows, and the interpreter says, "The Lord says that the day has come." The chairman of the German Evangelical Alliance, Doctor of Theology Rolf Hille, told an even stranger case in a magazine. "... After that, more than strange things began to happen. Leaders of one of the congregations called from London and asked me to pray for them over the phone. I told them, "Put the phone on your head." They did it, I blew into the receiver, and both fell under the dining table as if on command. The power of the Holy Spirit overthrew them. After that, they went to the conference, where they blew on the entire group of community leaders who had come to this city. What a pleasure! This new action of the Holy Spirit can be transferred to another! Our daughter Litz, also laughing, found herself under the kitchen table after I blew on her phone." This is the phenomenon of the "blessing" from Toronto! These inexplicable conditions were observed as early as 1991 at Claudio Fraison in Buenos Aires. "Holy laughter" is described by D. Wilkerson in his book "The Cross and the Knife". In 1993, this phenomenon took on a mass character. However, the phenomenon itself, which is implied by the name "blessing" from Toronto, was first recorded on January 20, 1994 in Toronto. A certain R. Howard-Brown, originally from South Africa, as he is called in charismatic circles - "the bartender of the Holy Spirit", experienced the "baptism of the Spirit" at the age of eight. At the age of 18, he was baptized with the Spirit for the second time in Port Elizabeth. For 20 minutes, he cried out incessantly, instilling fear in those present: "God, I want Your fire!" "I suddenly felt as if my fingertips opened, and the power of God poured out of my hand in a full stream. This force passed from my hand directly to her head, and she lay on the floor in convulsions." In December 1987, this "laughing preacher of the gospel," as he was now called, came to the United States. Only a few years later did he get the opportunity to see the fruits of his "labor" - the "blessing from Toronto". "The power of the Holy Spirit poured out without any warning. People fell from their chairs and rolled on the floor. Even the air was in motion. People began to laugh hysterically, although there was nothing funny ... The less I preached, the more people were saved." Since then, these actions have accompanied all his "missionary trips". 1993 - Two trips to Florida. Here, this virus was "infected" by V. Williams, pastor of the Episcopal Church. He was then invited to Oklahoma, where he spoke at the Bible Center and at the university. It was here that Francis and Charles Hunter, who brought this "awakening" to England in 1994, heard it. From Great Britain, it spread to the entire European continent. At present, this "awakening" has penetrated almost all denominations. The so-called "Kapzaz" (the prophets of Kansas) prophesied a worldwide revival many years ago. It is not surprising that this new wave is seen by them as the fulfillment of prophecy. Pastors and community members flock to Toronto to make sure they hear and bring a new message to their communities. Charismatic communities are unanimous in their decision: "This is a true awakening. This is the kind of revival that all Christians are waiting for." Joan Helifex, however, describes similar phenomena that she observed among... pagan Indians. Here in my hands is the book "Religious Ecstasy in Russian Mystical Sectarianism" by the author D.G. Konovalov, Sergiev Posad Publishing House, 1908. In one prayer meeting of Amur jumpers, an exhausted sectarian, continuing to spin quietly, began to laugh: ha! ha! ha! spirit! spirit! spirit! Here he is! (Laughter is a sign that the dancer sees the Holy Spirit and is illumined by Him). This scene is very reminiscent of the shaman's ritual among the Kamchadals described by Krasheninnikov: she "calls the demons to herself with the words 'gush, gush' and gnashes her teeth; And when a vision appears, he laughs and shouts "Hai, hai". "With fervent prayer," said the Samara Montans, followers of Shcheglov, "St. The Spirit, having descended upon the grace-filled, like the apostles of old, commands them to glorify the power of God by various bodily movements." And because of this, the "grace-filled", enraptured by the power of the Spirit, jumped up from their seats with laughter, grabbed hands in pairs, fell and rolled on the floor (p. 31). Followers of the enthusiastic Jewish sect of "Hasidim" (among Russian and Turkish Jews) were called "Jewish horses". Their prayers were accompanied by bursts of laughter, terrible noise and hubbub, shouting, clapping of hands, frantic jumping, swaying in all directions, grimacing and convulsions (p. 99). Christian ascetics, familiar with this phenomenon, explain its origin by the intrigues of the devil. Prep. Seraphim of Sarov admonished: "When we weep in prayer and laughter is mixed with tears, it is from the devil's cunning" ("The Life of the Elder Seraphim", Moscow, 1903, p. 304). Russian mystical sectarianism has always been characterized by exalted dances, body movements, shouts and whirling. In the Chukchi shaman, during the ritual, the researcher Tang observed "a jerky series of strange, trembling, suffocating, almost convulsive sounds, which tried to form short and incomprehensible words: kotero, tero, muro, koro, poro!"