Conversation

Instead, you hid the talent in the ground of your body, which decayed in the grave (for the Lord will say this at the Last Judgment) and which can now help you in no way!"

Oh, how clear and how terrible is the lesson for those who, having great wealth, do not distribute it to the poor; or, having much wisdom, he keeps it closed in himself, as in a grave; or, having many good and useful abilities, he does not show them to anyone; or, having great power, does not protect the suffering and oppressed; or, having a great name and glory, he does not want to illuminate those who are in darkness with a single ray! The mildest word that can be said about all of them is thieves. For they consider the gift of God to be their own: they have appropriated what is not theirs, and have concealed what has been given. However, they are not only thieves, but also murderers. For they did not help to save those who could be saved. Their sin is no less than the sin of a man who, standing on the bank of a river with a rope in his hands and seeing someone drowning, did not throw ropes to save him.

Воистину, и таким людям Господь скажет то, что в сей притче сказал лукавому рабу.

Итак, возьмите у него талант и дайте имеющему десять талантов, ибо всякому имеющему дастся и приумножится, а у неимеющего отнимется и то, что имеет; а негодного раба выбросьте во тьму внешнюю: там будет плач и скрежет зубов. И в этой жизни обычно бывает, что отнимается у имеющего мало и дается имеющему много. И сие есть только образ происходящего в духовной области.

Тот, кто не умел давать, пока имел, вынужден будет научиться побираться, когда отнимется у него имение. Если и не отнимется у какого-нибудь жестокого и скупого себялюбца данный ему дар именно до его смерти, его отнимут ближайшие потомки или родственники, получившие этот дар в наследство. Главное, что у неверного отнимается данный ему талант, и после того он подвергается осуждению. Ибо Бог не осудит человека, пока в нем сохраняется благодатный Божий дар. С осужденного земным судом, прежде чем привести приговор над ним в исполнение, снимают его одежду и одевают в одежду арестантскую, одежду осуждения и позора. Так и всякий нераскаянный грешник будет сначала обнажен от всего, что на нем было Божественного, а затем выброшен во тьму внешнюю: там будет плач и скрежет зубов.

Сия притча нас ясно учит, что осужден будет не только творивший зло, но и не творивший добра. И апостол Иаков учит нас: кто разумеет делать добро и не делает, тому грех (Иак.4:17). Все Христово учение, как и Его пример, направляют нас на творение добра. Уклонение от зла есть исходная точка, но весь жизненный путь христианина должен быть, словно цветами, усыпан добрыми делами. Творение добрых дел оказывает неизмеримую помощь в уклонении от дел злых. Ибо вряд ли кто-нибудь может уклониться от зла, не творя при сем блага, и сохраниться без греха, не упражняясь в добродетели.

И еще эта притча подтверждает нам, что Бог одинаково милостив ко всем людям; ибо всякого сотворенного человека наделяет Он неким даром, действительно, кого-то - большим, кого-то - меньшим, что нисколько не меняет дела, так как Он больше спрашивает с того, кому больше дал, и меньше с того, кому дал меньше. Но всякому Он дает достаточно для того, чтобы человек мог спастись сам и помочь спасению других. Потому было бы ошибкою думать, что в сей притче Господь говорит только о богачах разного вида, в этом мире существующих. Нет, Он говорит обо всех без исключения людях. Все без исключения приходят в мир сей с неким даром. Вдова, положившая в храме Иерусалимском две свои последние лепты, была весьма бедна деньгами, но не была бедна дарами пожертвования и страха Божия. Напротив, благоразумно распорядившись этими дарами, хотя и чрез две жалкие лепты, она удостоилась похвалы Самого Господа нашего Иисуса Христа. Истинно говорю вам, что эта бедная вдова положила больше всех (Мк.12:42-44).

But let's take the worst and most mysterious case. Imagine a blind and deaf-mute person who has lived on earth in this position all his life, from birth to death. Some of you will ask, "What gift did such a man receive from God? And how can he be saved?" He does not see people - but people see him. He does not give alms, but awakens mercy in other people. He cannot remind people of God with the help of words, but he himself is a living reminder for people. He does not preach in words, but serves as a proof of preaching about God. Truly, he can lead many to salvation, and through this to save himself. But know that the blind, deaf and dumb are usually not among those who have buried their talent. They do not hide from people, and this is enough. For whatever they can show, they show. Ourselves! And this is the silver which they put into circulation and return to the Lord with profit. They are God's servants, God's reminder, God's call. They fill the hearts of men with fear and mercy. They represent the terrible and clear preaching of God, manifested in the flesh. It is those who have eyes, ears, and tongue who most often bury their talent in the ground. They have been given much, and when much is asked of them, they will not be able to give anything.

Thus, inequality lies at the very foundation of the created world. But this inequality should cause joy, not rebellion. For it was established by love, not hatred, reason, and not madness. Human life is ugly not because of the presence of inequality in it, but because of the lack of love and spiritual intelligence in people. Bring in more divine love and spiritual understanding of life, and you will see that even twice as much inequality will not interfere with the blessedness of people in the least.

This parable of the talents brings light, reason, and understanding to our souls. But it both impels us to action and hastens us, so that we are not too late to accomplish the work for which we have been sent by the Lord to the marketplace of this world. Time passes faster than the fastest river. And soon time will come to an end. I repeat: soon the end of time will come. And no one can return from eternity to take the forgotten and do the undone. Therefore, let us hasten to use the gift of God given to us, the talent borrowed from the Lord of lords. To our Lord Jesus Christ in this Divine teaching, as in all things, is due honor and glory, together with the Father and the Holy Spirit, to the Trinity, One-in-Essence and Indivisible, now and ever, at all times and unto the ages of ages. Amen.

Seventeenth Sunday after Pentecost. The Gospel of Perseverance in Faith and Prayer

Matt. 62 rec., 15:21-28.

It is impossible to feel the sweetness of good without constancy in goodness. For on the path to goodness there is first bitterness, and then sweetness.

All nature is full of lessons of permanence.