Conversation

Сие есть способ человеческий - но не Божий. Видя разницу между способом человеческим и способом Божиим, люди сказали: "Бог медлителен и достижим". Бог медлителен - Он может быть медлительным для одного поколения, но Он не медлит на всей линии жизни всех поколений. Часто Он в одном поколении сеет, а в другом пожинает. И поколение, в котором Бог сеет, считает Бога весьма медлительным, в то время как поколение, в котором Он жнет, считает Его весьма скорым. Разве и в наших людских делах всякая жатва не быстрее, чем пахота, посев, прополка, раскорчевка и напряженное ожидание того, когда плод созреет? Но Бог не медлителен и не скор. У Него есть Своя мера, и от меры сей Он не отступает. Муравей смотрит - и видит только муравейник; земледелец смотрит - и видит всю ниву.

Если бы Христос поступал по-человечески, Он избрал бы апостолами не двенадцать рыбаков, но двенадцать царей земных. Если бы Он только захотел сразу увидеть успех Своего дела и пожать плоды Своих трудов, Он мог бы Своею неодолимою силой крестить двенадцать наиболее могущественных царей на земле и сделать их Своими последователями и апостолами. Только представьте, как имя Христово мгновенно было бы разглашено по всему миру! Как быстро Его учение распространилось бы по всей земле! Как спешно по царским указам были бы уничтожены идолы, и капища превратились бы в храмы христианские! Как прекратилось бы принесение животных в жертву богам, и дымящаяся кровь была бы заменена курением ладана! С какою легкостью утвердилась бы Церковь Бога Живаго и Единого во всем роде людском! Без каких бы то ни было страданий Христос смог бы тогда воссесть на один-единственный царский престол, с которого управлял бы чрез двенадцать покорных царей, как чрез Своих наместников, всеми народами земли и всем миром - от востока до запада и от севера до юга. Тогда и жестоковыйные иудеи без какого бы то ни было труда признали Царя Христа как своего ожидаемого Мессию и поклонились бы Ему.

Но подумайте, что произошло бы в конце концов с подобным земным царством, созданном на скорую руку силою и гением одного человека? Произошло бы то же самое, что и со всеми земными царствами до и после пришествия Христова. Вместе со своим основателем и оно бы оказалось на смертном одре, и мир снова очутился бы на том же месте, откуда и начинал. Или, еще понятнее, произошло бы тоже, что с громадным дубом, который некий великан вырвал в горах и пересадил в долину. Пока великан стоит возле пересаженного дуба и поддерживает его своею сильною рукой, стоит и дуб; но как только великан отойдет от дуба, подуют ветры, и дуб рухнет на землю. И люди, собравшись возле упавшего дуба, будут удивляться, как такой мощный дуб поддался ветрам, в то время как низкие кусты орешника вокруг него победили и остались стоять? И люди покачают головами и скажут: "Воистину, низкие кусты орешника, медленно вырастающие из семени, стоят прочнее и сопротивляются ветрам с большею легкостью, чем самый большой дуб, когда его рука великана пересадит, а потом оставит". Чем корень дерева глубже спускается в подземную тьму, тем дерево сильнее, устойчивее и долговечнее.

Сколь премудро, что Христос начал снизу, а не сверху! Сколь премудро, что Он начал построение Своего Царства не с царей, а с рыбаков! Сколь благо и спасительно для нас, живущих спустя две тысячи лет после Его дела на земле, что во время Своей земной жизни Он не видел конечного результата Своей работы и не пожал плодов Своего труда! Он не хотел, как великан, сразу пересадить в землю огромное дерево, но хотел, как простой земледелец, закопать семя дерева в подземную тьму и пойти домой. Так Он и поступил. Не только во тьму простых галилейских рыбаков, но во тьму до самого Адама закопал Господь семя Древа Жизни и ушел.

И Древо росло медленно, очень медленно. Бешеные ветры раскачивали его, пытаясь сломать, но не смогли. Враги срубали Древо под корень, но корень пускал все больше побегов; и чем больше его рубили, тем упорнее и быстрее оно росло. Вражья сила копала глубоко под землею, глубже катакомб, чтобы вырвать корень; но чем больше она его дергала, тем корень становился крепче, тем более буйно появлялись отростки. Потому Древо Христово, взращенное по-Божьи, а не по-человечески, и сегодня, спустя две тысячи лет, цветет, покрывается листвой, и приносит людям и ангелам сладкие плоды, и блистает свежестью и красою, словно посажено не более ста лет назад.

Если бы Господь наш Иисус Христос поступил так, как поступают люди, Он, действительно, намного быстрее прославился бы среди людей, зато мы не спаслись бы. Но Он пришел не за людскою славой - звуком свирели, которая сегодня играет, а завтра будет брошена в огонь - пришел не для славы человеческой, а для спасения человеков. Он пришел к людям не как великан на театральное представление, чтобы показать Свою силу и искусство и добиться рукоплесканий, но как Друг и Врач пришел к нам в больницу, чтобы навестить нас, поговорить с нами наедине и предложить нам совет и лекарство. Потому благо человечеству с начала до конца времен, что Господь поступил по-Божьи и избрал Своими апостолами не двенадцать великих царей, но двенадцать малых рыбаков. А о том, как Он их избрал, повествует сегодняшнее Евангельское чтение.

Проходя же близ моря Галилейского, Он увидел двух братьев: Симона, называемого Петром, и Андрея, брата его, закидывающих сети в море, ибо они были рыболовы.

Why the Lord ended up on the Sea of Galilee, the Evangelist explains to us earlier. When He heard that John the Baptist had been put under arrest, He left Judea and withdrew to Galilee, to the despised region of the land of Israel. Foreseeing the bloody end of His great warrior and Forerunner, He prepared the victory over the enemy by His departure, as if by retreat. And if He is in Galilee, is it not natural for Him to settle in Nazareth, in His homeland, where He spent most of His earthly life? But what kind of prophet is received in one's own country? He came to Nazareth, but there they wanted to cast Him down from the top of the mountain. Again withdrawing from the premature evil of men, He finally settled by the Sea of Galilee, within the borders of Zebulun and Naphtali, among the most desolate and despised, among people in darkness and in the land and shadow of death. In this great darkness He will bury for the first time the seed of the fruitful tree of His gospel.

The Evangelist John writes that Andrew was the first to follow the Lord, moreover, while still in Judea. Andrew had previously been a disciple of John the Baptist, and when John pointed to Christ as stronger than himself, Andrew left his first teacher and followed Christ. Immediately after this, Andrew found his brother Simon and said to him, "We have found the Messiah, which means, Christ; and brought him to Jesus. Even then, Christ called Simon Peter, or a stone, a solid stone of faith (John 1:35-42).

Isn't this an obvious contradiction? No: not at all. Obviously, as St. John Chrysostom interprets it, two different events are described here. The first, which took place in Judea, when the Baptist was free, and the second, which took place later in Galilee, at the time when the Baptist was thrown into prison and when our Lord Jesus Christ settled in Capernaum, on the shore of the Sea of Galilee. John describes an earlier meeting of Christ with Peter and Andrew, and Matthew describes a later one. This is clear from what Matthew says about Simon being called Peter, which means that the Lord had previously called Simon Peter. This, which took place before – and the first – meeting of Peter with Christ took place in Judea, when Andrew led his brother to Christ. John describes this first meeting with the following words: "And he brought him (Andrew) to Jesus." And Jesus looked at him, and said, Thou art Simon the son of Jonah; thou shalt be called Cephas, which means a stone (Peter). The Evangelist Matthew, now describing the second meeting of the sons of Jonah with the Lord, knows about this, and therefore he says: Simon, called Peter. He mentions Peter before Andrew because Peter was more lively in temperament than his brother, and from the very beginning he stood out more than him. That John and Matthew described two different events, and not the same thing, is clear to anyone who has read the two Gospels. If Matthew describes the decisive calling of Peter and Andrew to the apostolic ministry - follow me - then John, rather, tells about the meeting and acquaintance of these brothers with Christ, the reason for which was the words of the Forerunner: "Behold the Lamb of God." It is clear that after this meeting they parted from Christ and went to Galilee in another way or at another time, where the Lord found them again when they were engaged in their fishing business.

And he saith unto them, Follow me, and I will make you fishers of men. And straightway they left their nets and followed him. The Lord knows their hearts: like children, these fishermen believe in God and obey the laws of God. They are accustomed not to lead and order, but only to work and obey. They are not proud of anything, their hearts are filled with humility and obedience to the will of God. But, although they are simple fishermen, their souls hunger and thirst for as much truth and truth as possible. We see that Andrew once left his fishing nets and followed John the Baptist, becoming his disciple. And as soon as John pointed to Christ as stronger than himself, Andrew left John and followed Christ. They are living souls, seeking more and more of God's truth and the Kingdom of God. That is why Christ commands them: follow me. God does the same with all of us. He does not want to force us onto the path of salvation, but first gives us the opportunity to choose for ourselves, freely and with the help of our prudence, salvation or perdition. However, when God, Who sees our hearts, notices that our hearts are inclined to the path of good, to the path of salvation, then He decisively draws us to this path. When our hearts turn completely into the path of destruction and evil, God forsakes us, and Satan becomes our master. So it was with Judas the traitor. When his heart was completely inclined to evil and chose the dark path of perdition, Christ no longer tried to turn him away from that path; on the contrary, seeing that Satan had entered into Judas, the Lord said to him, "What you do, do quickly." Thus, neither in the case of Peter and Andrew, nor in the case of Judas, does the Lord in any way limit the freedom of human self-determination, but only after people have decided in their hearts in the choice of good or evil, He decisively says: To Peter and Andrew, follow Me, and to Judas, what you do, do quickly.

And I will make you fishers of men. This means: As hitherto you have caught fish with your nets out of the depths and darkness of the waters of the sea, so from now on you will be caught by Me and My Gospel to fish people out of the depths and darkness of the evil of this world. All that is good will remain in these snares, and all that is unfit will either not be able to enter these snares, or will fall out of them.

Hearing the call of Christ, Peter and Andrew immediately, leaving their nets, followed Him. Do you see how much the hearts of these two brothers have already decided on the choice of good? They don't ask, "Where are you calling us? What will we eat? And who will feed our families?" They seemed to have been waiting all their lives, listening: when will this call sound? Simple-mindedly, like children, they put all their cares on God, leave everything and follow the call of Christ.

From there, going on, He saw two other brothers, James Zebedee and John his brother, in a boat with Zebedee their father, mending their nets, and called them. And straightway they left the boat and their father, and followed him. And again - not two kings, but two fishermen! Without a royal crown on his head, but with a royal heart in his chest. This is how the Lord gathers pearls in darkness. Thus He chooses the small and the foolish, in order to put to shame the great and wise; and the Lord chooses the poor to shame the rich. See how poor James and John are: they themselves and their father are mending nets! But their souls are rich in hunger and thirst for God; their hearts are turned to the good and are waiting. Therefore, as soon as Christ called them, they immediately left their occupation, and the boat, and their father, and the nets, and followed Him.