Ascetic experiments. Volume 2.

Да возлежит на персях Иисусовых Иоанн, девственник и Богослов, ученик, егоже любляше Иисус [143]. Да присоединятся к нему прочие Святые Божии, наперсники святой любви! Здесь не наше место. Наше место в сонме прокаженных, расслабленных, слепых, глухих, немых, беснующихся. Мы принадлежим к числу их по состоянию душ наших, и в числе их приступим к Спасителю нашему. С ними поставляет нас мать наша, Святая Церковь, влагая в уста чад своих умилительные, проникнутые чувством сознания своей греховности, молитвы акафиста Сладчайшему Иисусу. Дает нам духовная мать наша верное положение, чтоб тем вернее было для нас получение милости. Господь усыновил нас Себе Святым Крещением; но мы нарушили священный союз с Ним нарушением Его святых заповедей, союзом прелюбодейным с мерзостным грехом. Князи Содомстии, людие Гоморрстии [144], так Господь называет народ по впадении его в беззакония, тот народ, о котором Он возвестил прежде: Бысть часть Господня, людие его Иаков, уже наследия Его Израиль [145].

Блудный сын, прожив в стране чужой имение отца, подвергшись несказанным бедствиям, когда начал размышлять о возвращении к отцу, то при этом размышлении, наставляемый самим бедственным положением своим и великим богатством отца, предначертал себе самый благоразумный образ действия. Восстав, говорил он, обдумывая намерение, иду ко отцу моему и реку ему: отче! согреших на небо и пред тобою, и уже несмь достоин нарещися сын твой: сотвори мя яко единаго от наемник твоих [146]. Смирение, образовавшееся в мыслях, сын осуществил на самом деле, и еще же ему далече сущу, узре его отец его, и мил ему бысть [147]. Так и мы, потеряв в суетных и греховных занятиях данную нам Отцом Небесным красоту усыновления, когда решимся обратиться к Нему, то должны приступать к Престолу Славы и величества Его с глубоким смирением, с благоговейным страхом. Первым действием нашим должны быть сознание и исповедание согрешений наших, оставление греховной жизни, вступление в жизнь по евангельским заповедям. Душою молитв наших и прочих благочестивых подвигов должно быть чувство покаяния. От полноты убеждения мы должны считать себя не достойными любви, не достойными имени сынов и дщерей Божиих. Сотвори мя, говорит кающийся блудный сын, яко единого от наемник твоих, трудящихся на ниве покаяния, под надзором грозного приставника - страха. Не будем искать того, приобретение чего зависит не от нас, для чего мы еще не созрели. Доколе, подобно упоминаемому в Евангелии сотнику, находимся под властию, доколе нами преобладают грех и падшие духи, будем свидетельствовать и исповедовать с благоразумным сотником: Господи, несмь достоин, да под кров мой внидеши: но токмо рцы слово, и изцелеет отрок мой [148]. Ты пречист и пресвят, почиваешь в одних чистых и святых; но я, оскверненный, несмь достоин, да внидеши под кров мой.

"Думаю, говорит святой Исаак, как сын не сомневается о отце своем и не просит у него, говоря: научи меня художеству, или дай мне то и то, так и монах не должен рассуждать и просить у Бога - дай мне то и то. Он знает, что Бог промышляет о нас больше, нежели сколько печется отец о сыне.

Аминь.

1844 года. Сергиева пустынь.

Судьбы Божии

Нет слепого случая! Бог управляет миром, и все, совершающееся на небе и в поднебесной, совершается по суду премудрого и всемогущего Бога, непостижимого в премудрости и всемогуществе Своем, непостижимого в управлении Своем.

God governs the world: let His rational creatures submit to Him, and let His servants contemplate reverently, let them praise in wonder and perplexity, which surpasses their understanding, His majestic rule!

God governs the world. Blind sinners do not see this government. They invented an incident alien to reason; they are not aware of the lack of correctness in their gaze, of the dullness of their gaze, of a darkened look, of a perverted look; they attribute to God's government a lack of correctness and meaning; they blaspheme the government of God, and they recognize the all-wise action and call it a foolish action.

The Lord our God, in all the land of His destiny [151], preaches the royal Prophet. The Lord's destinies are true, justified together [152]. There is nothing unfair about them! There is nothing unreasonable about them! they are justified by their consequences, by their spiritual fruits; they are justified by the perfection of their all-perfect Source.

Praise the Lord, O Jerusalem, praise thy God, O Zion. For strengthen the chains of Thy gates, bless Thy sons in Thee[153]. Only the Orthodox Church is capable of praising God with God-pleasing praise; Only its true sons, faithful to its bosom - its dogmatic and moral tradition - are capable of inheriting the blessing. God, declaring His word to Jacob, His justifications and destinies to Israel,[154] reveals the teaching of salvation to all members of the Orthodox Church; but the mystery of the truth of the Gospel and the mystery of His destinies reveals, as far as it can be comprehended, only to the chosen ones, who have been vouchsafed to see God in His providence and management with a pure mind. God did not do this to every tongue, and did not manifest His destiny to them [155].

The vision of God's destinies is a spiritual vision. By Divine grace, in due time, the mind of a Christian who strives correctly is raised to this vision [156]. The heart sympathizes with the spiritual vision of the mind with a spiritual holy sensation, with which it is drunk, as if with a sweet and fragrant drink, pouring into it nourishment, courage, and joy. I behold Thy destinies, O my Lord: Thy destinies are many. Neither the human mind nor the angelic mind can investigate their depth, just as our sensual eye cannot discern the vaults of heaven hidden behind its transparent, boundless blue.

The correct and exact fulfillment of the will of God is impossible without knowledge of the fate of God. What are the commandments of God? this is the will of God, declared by God to people for guidance in actions that depend on their arbitrariness. What are the destinies of God? these are actions or allowances of the will of God, on which the arbitrariness of man has no influence. It is obvious that in order for man to fully fulfill the will of God, it is necessary for man to stand in the right attitude both to God's commandments and to God's destinies. Keep the ways of the Lord, says the true servant of God, for all His destinies are before me, and His justification is not departed from me. Teach me Thy destinies, O my Lord. Let us worship Thee in righteousness of heart, when we learn the destinies of Thy righteousness [160].

The sinful Lord's irritation – the arbitrary servant of demons – there is no God before him, his ways are defiled at all times: Thy destinies, O our Lord, will be taken away from his presence [161]. Disregard for God's commandments is necessarily joined to the rejection of God's rule over the world and God's Providence for the world: disregard for God's commandments follows from this rejection as a natural consequence. The ruler of the universe, the primary cause of everything that happens in human society and with each person in particular, the arbitrary, deliberate sinner recognizes either human reason or blind, senseless chance. This sinner, by the very way of thinking, by the mood of the soul, becomes hostile to the Lord, hostile to His holy Gospel; this sinner fearlessly tramples on all the commandments of God, fearlessly satisfies all his evil desires.