Priest Gennady Egorov

1.1. Historical prologue

The first two chapters are an introduction or historical prologue. It tells us that in the land of Uz there lived a certain pious man named Job. There are many different considerations about where this land is located. One of the most common is that this is the northwestern part of Arabia on the border with Idumea. The Scriptures show us the riches and piety of Job, who was in the habit of offering sacrifices not only for himself, but also for his sons, interceding before God for forgiveness of their possible sins.

What follows is a scene in which, as the Scriptures say, "the sons of God came to stand before the Lord, and Satan also came among them" (Job 1:6) – a rather peculiar picture in its "naturalism", but it has, of course, its own interpretation.

This description clearly testifies to us that, despite the fact that Satan has fallen away from God and no longer stands among the other angels, nevertheless, "in his desire to resist the Divine plan..., in the end, he is forced to participate in its fulfillment" [33, p. 587].

Satan (or the devil, i.e. the slanderer) begins to slander Job, saying that this righteous man is not unselfish; that, of course, it is good to be pious when God cares for him so much, when he has everything, when he is protected on all sides by this care. If we were to take everything away from him, then we would see: is he really as righteous as everyone says he is?

Notice that Satan has no power. Wouldn't he have torn Job to pieces if he had it? But he says to God, "Stretch out your hand and touch all that he has—will he bless you?" (Job 1:11). And so Satan is given permission to smite everything that Job has, only not to touch Job himself.

St. Gregory the Dialogist says in this regard: "It is surprising that he does not arrogate to himself the right to strike, and this is the one who never misses an opportunity to be proud of his pride before the Creator of all things. The devil knows that by himself he is incapable of anything and does not even exist by himself as a spirit... It is necessary to know that the will of Satan is always evil, but his power is not outside the law. Because he has a will from himself, and power from God. What he wants to do out of malice, God allows him to do in justice... One should not be afraid of one who cannot do anything without permission. One must only tremble before the force which, by allowing the enemy to rage, forces the wrong will to serve the fulfillment of right predestinations" [33, p. 588].

The day comes when four messengers come to Job in succession, saying that all his flocks have been destroyed, all his camels have been taken away, that the house in which his children were has collapsed – all the children have died. Then Job arose, worshipped God and said: "Naked I came out of my mother's womb, naked and I will return. The Lord gave, and the Lord took away; blessed be the name of the Lord! And in all these things Job did not sin, nor did he say anything foolish about God" (Job 1:20-22).

Затем происходит следующее: диавол опять начинает говорить, о том, что хотя ничего не получилось, однако за жизнь свою человек отдаст все что угодно, вплоть до того, что отречется от Бога: «простри руку Твою и коснись кости его и плоти его, – благословит ли он Тебя? И сказал Господь сатане: вот, он в руке твоей, только душу его сбереги. И отошел сатана от лица Господня и поразил Иова проказою лютою от подошвы ноги его по самое темя его. И взял он себе черепицу, чтобы скоблить себя ею, и сел в пепел /вне селения/ » (Иов. 2:5–8). Вот картина. Мало того, что это неизлечимая болезнь, при которой заживо разлагается тело, – это еще болезнь, которая всегда считалась нечистой. И вот он сидит вне селения, скребет себя черепком, в кратчайший срок потеряв все: уважение, славу, богатство.

Сделаем небольшое отступление. Первые две главы, если посмотреть на них глазами неверующего, выглядят довольно странно. Ведь это, да будет мне прощено такое выражение, какаято сцена из жизни заключенных: двое играют на вещи третьего, один выиграл и у того эти вещи отняли, – у того, который к этому спору вообще никакого отношения не имел. Хорошо, поспорил Бог с диаволом, – я это грубо представляю, чтобы обозначить проблему, – но чем Иов виноват? Почему нужно было на нем все это испытывать? На этот вопрос мы отвечать сейчас не будем, сделаем это позже.

Искушение продолжается. «И сказала ему жена его: ты все еще тверд в непорочности твоей! похули Бога и умри » (Иов. 2:9). Интересно, смотрите: дома нет, семьи нет, и скот уничтожен, а жену диавол не тронул. Смотрите, какая смысловая нить потянулась к книге Бытия. Как видим, враг не слишком разнообразен в своих приемах. Но Иов не уподобился Адаму и сказал: «ты говоришь как одна из безумных: неужели доброе мы будем принимать от Бога, а злого не будем принимать? Во всем этом не согрешил Иов устами своими » (Иов. 2:10). Но обратите внимание: «злого не будем принимать », – для Иова зло, которое на него обрушилось – от Бога, для Иова нет третьей стороны, он не видит ее, для него есть Бог и он. В этой связи ситуация для него выглядит крайне странно.

Пролог книги для нас очень важен, поскольку проясняет нам исключительность ситуации, в которой казался Иов, для того, чтобы мы не соблазнились тем, то произойдет дальше.