Text of the Lectionary in the Synodal translation

The Epistle to the Romans, conceived 103

Brethren, the desire of my heart and prayer to God for Israel for salvation. For I testify to them that they have zeal for God, but not for reasoning. For not understanding the righteousness of God, and striving to establish their own righteousness, they did not submit to the righteousness of God, because the end of the law is Christ, to the righteousness of everyone who believes. Moses writes of righteousness from the law: "A man who fulfills it shall live by it," and righteousness from faith says, "Do not say in your heart, Who will ascend into heaven?" that is, to bring Christ together. Or who will descend into the abyss? that is, to raise Christ from the dead. But what does the Scripture say? Near to you is the word in your mouth and in your heart, that is, the word of faith which we preach. For if you confess Jesus as Lord with your mouth, and believe in your heart that God raised Him from the dead, you will be saved, because with the heart they believe unto righteousness, and with the mouth they confess unto salvation.

Romans 10:1–10

Week 5

The Epistle to the Romans, conceived 104

Brethren, the Scriptures say, Whosoever believeth in Him shall not be ashamed. There is no difference between a Jew and a Greek, because there is one Lord for all, rich for all who call on Him. For whosoever shall call upon the name of the Lord shall be saved. But how can we call on Him in Whom they did not believe? How can one believe in Him of Whom one has not heard? How can you hear without a preacher? And how can they preach if they are not sent? As it is written: How beautiful are the feet of those who preach peace, who preach good tidings! But not everyone listened to the gospel. For Isaiah says: Lord! Who believed what we heard? Thus, faith comes from hearing, and hearing from the word of God. But I ask: didn't they hear? On the contrary, their voice went out into all the earth, and their words to the ends of the world. Again, I ask: Did not Israel know? But the first Moses says: "I will stir up in you jealousy not with a people, I will provoke you to anger with a foolish people." And Isaiah boldly says: "Those who have not sought Me have found Me; I have revealed myself to those who have not inquired about Me. And of Israel he says, All day long I have stretched out my hands to a disobedient and stubborn people. Therefore I ask, Has God rejected His people? Nohow. For I also am an Israelite, of the seed of Abraham, of the tribe of Benjamin. God did not reject His people, whom He knew beforehand. I foresaw it.

Romans 10:11–11:2a

Tuesday of the 4th week

The Epistle to the Romans, conceived 105

Братия, не знаете ли вы, что говорит Писание в повествовании об Илии? Как он жалуется Богу на Израиля, говоря: Господи, пророков Твоих убили, жертвенники Твои разрушили; остался я один, и моей души ищут. Что же говорит ему Божеский ответ? Я соблюл Себе семь тысяч человек, которые не преклонили колени перед Ваалом. Так и в нынешнее время, по избранию благодати, сохранился остаток. Но если по благодати, то не по делам; иначе благодать не была бы уже благодатью. А если по делам, то это уже не благодать; иначе дело не есть уже дело. Что же? Израиль, чего искал, того не получил; избранные же получили, а прочие ожесточились, как написано: Бог дал им дух усыпления, глаза, которыми не видят, и уши, которыми не слышат, даже до сего дня. И Давид говорит: да будет трапеза их сетью, тенетами и петлею в возмездие им; да помрачатся глаза их, чтобы не видеть, и хребет их да будет согбен навсегда. Итак спрашиваю: неужели они преткнулись, чтобы совсем пасть? Никак. Но от их падения спасение язычникам, чтобы возбудить в них ревность. Если же падение их — богатство миру, и оскудение их — богатство язычникам, то тем более полнота их.

Рим 11:2–12

Среда 4 седмицы

Послание к Римлянам, зачало 106

Братия, вам говорю, язычникам. Как Апостол язычников, я прославляю служение мое. Не возбужу ли ревность в сродниках моих по плоти и не спасу ли некоторых из них? Ибо если отвержение их — примирение мира, то что будет принятие, как не жизнь из мертвых? Если начаток свят, то и целое; и если корень свят, то и ветви. Если же некоторые из ветвей отломились, а ты, дикая маслина, привился на место их и стал общником корня и сока маслины, то не превозносись перед ветвями. Если же превозносишься, то вспомни, что не ты корень держишь, но корень тебя. Скажешь: «ветви отломились, чтобы мне привиться». Хорошо. Они отломились неверием, а ты держишься верою: не гордись, но бойся. Ибо если Бог не пощадил природных ветвей, то смотри, пощадит ли и тебя. Итак видишь благость и строгость Божию: строгость к отпадшим, а благость к тебе, если пребудешь в благости Божией; иначе и ты будешь отсечен. Но и те, если не пребудут в неверии, привьются, потому что Бог силен опять привить их. Ибо если ты отсечен от дикой по природе маслины и не по природе привился к хорошей маслине, то тем более сии природные привьются к своей маслине.