How to Read the Bible

It is not surprising that bizarre legends have long been formed around the Bible. N. S. Leskov in the story "Odnodum" cites an old belief that a person who has read the Scriptures from cover to cover must go mad. People used the Bible to tell fortunes, they tried to find out the date of the beginning of the war or the end of the world. It happened that in biblical prophecies they read hints about papal Rome, tsarist Russia, Napoleon, the growth of the political power of China...

At the same time, the Bible has been the subject of close scientific study for two thousand years. It is studied from the point of view of philology and history, theology and literary criticism.

Now, at the end of the twentieth century, only works on the Bible and commentaries on it could fill a vast book depository, where each line of Scripture would account for a whole rack of interpretations. Among them, there are those who consider the Bible simply as a monument of ancient Eastern and ancient writing. On the one hand, this is justified, but on the other hand, it is clear that the Bible is a much more complex phenomenon than a relic of hoary antiquity or a work of art like the Sumerian epic of Gilgamesh or Virgil's Aeneid. Otherwise it would not have so many detractors and so many ardent admirers.

The "Alpha and Omega" of the Bible

For centuries, the directions of the spiritual life of mankind have been determined by what its great sages, philosophers, prophets and teachers of faith bequeathed to it. They themselves went to comprehend the mysteries of existence by difficult paths, most often realizing the limitations of their strength and capabilities. A man, even if he rises above others and above his time, still remains only a man.

Yet among the world's teachers there is One, the One, who is an inconceivable exception. If Socrates or Plato strive for the light of knowledge as a desirable goal, then Jesus says of Himself: "I am the light of the world." And in His mouth these awe-inspiring words sound as simple and natural as they can only be heard by the One Who is truly "the Way, the Truth, and the Life." The testimony of Christ is the testimony of Himself as the highest revelation of God.

That is why the basis of Christianity lies not so much in the teaching of Christ as in Him Himself. The Church does not confess an abstract doctrine, but faith in the Living God, incarnate in the living person of the God-Man.

The Gospel is the blessed and joyful news of Him, which the Church brings to the world. It shows that the Manifestation of God was not something outside of time and space, but an actual event that crowned the sacred history of salvation.

For all its world-shaking novelty, Jesus' gospel is deeply rooted in the religious tradition of His people. According to Christ Himself, before His coming, God proclaimed His will in a special way through the chosen men of Israel.

Это Откровение запечатлено в совокупности книг Священного Писания. Они не были созданы в лоне какой–либо из прославленных цивилизаций древности, а являются свидетельством веры людей, живших в небольшой и бедной стране, история которой была цепью невзгод и суровых испытаний. Но уже то, что в ней явился Христос и на фундаменте ее религии основал Свое Царство, делает древний Израиль духовным отечеством Церкви. Поэтому для нас, христиан, его история и богопо–знание имеют ни с чем не сравнимое значение.

Основой Писания является учение о Завете, или Союзе. Завет означает связь человека с Богом, связь, которая растет, крепнет, проходит ряд ступеней, чтобы завершиться в лице Сына Человеческого. Искупитель — Мессия, дарующий спасение, есть поэтому «альфа и омега» Библии, центральный образ Писания, начиная с предчувствий, прообразов, пророчеств и кончая Его рождением во плоти среди людей.

В торжественных словах возвещает об этом Церковь в Послании к евреям: «Бог, многократно и многообразно говоривший издревле отцам в пророках, в последние дни сии говорил нам в Сыне, Которого поставил наследником всего».

Дохристианские священные книги называются в Церкви Древним, или Ветхим, Заветом; Евангелия же и другие писания апостолов составляют Новый Завет. Оба Завета образуют неразрывное целое, именуемое Библией.

С первых же дней существования новозаветной Церкви, когда еще не было апостольских книг, ветхозаветная Библия прочно вошла в христианскую жизнь. Псалмы были первыми молитвами верных, в библейских пророчествах раскрывалась искупительная тайна Христа, духовный опыт ветхозаветных предтеч Богочеловека стал той почвой, на которой созидалось здание евангельской веры. В Библии как в Слове Божием христианство непрерывно черпало вдохновение и назидание; не зная ее, трудно понять большинство аспектов церковной жизни. Таинства, богослужение, религиозно–нравственные устои Церкви, ее богословие, взгляд на прошлое, настоящее и будущее — все это насквозь пронизано библейским духом.