Conversations on the Gospel of Mark

This is the main concern. All forces and attention should be directed here, and all religious life and activity should be considered from this point of view.

Do you not know that you are the temple of God, and that the Spirit of God dwells in you? (1 Cor. III, 16). You are the temple of the living God, as God said: I will dwell in them and walk in them; and I will be their God, and they will be my people (2 Cor. VI, 16).

Chapter III, Articles 1-6

 Again the Evangelist tells of a clash that took place between the Lord and the Pharisees, and again this clash took place on the question of the Sabbath.

On the question of the Sabbath, the scribes and Pharisees were especially unyielding and jealous, for here they relied not simply on an ancient custom or the tradition of the elders, but on a certain command of God. The fourth commandment of the Sinai legislation stated:

Remember the Sabbath day, to keep it holy; Six days thou shalt work, and thou shalt do all thy work, and the seventh day is the Sabbath of the Lord thy God: thou shalt not do any work therein, neither thou, nor thy son, nor thy daughter, nor thy manservant, nor thy maidservant, nor thy cattle, nor the stranger that is within thy gates. for in six days the Lord made the heavens and the earth, the sea, and all that is in them, and on the seventh day he rested; therefore the Lord blessed the Sabbath day and sanctified it (Exod. XX, 8-11).

And the thirty-first chapter of the book of Exodus spoke even more emphatically: And the Lord said to Moses, saying, Say to the children of Israel, Keep my sabbaths, for this is a sign between me and you throughout your generations, that you may know that I am the Lord who sanctifies you. and keep the Sabbath, for it is holy to you: whoever defiles it shall be put to death; whoever begins to do work in it, that soul must be cut off from among his people; six days, let them do the work, and on the seventh the Sabbath of rest, which is consecrated to the Lord: whosoever does the work on the Sabbath day, let him be put to death. XXXI, 12-15).

On the basis of these direct and decisive requirements of the law of Moses, the Jew was forbidden to do anything on the Sabbath: it was forbidden to make a fire or cook food; even movement was limited to a measure of 2400 steps. These ordinances were upheld with inexorable severity, and the requirement of the book of Exodus to execute for desecration of the Sabbath was fulfilled literally.

In the book of Numbers we read the following episode.

Когда сыны Израилевы были в пустыне, нашли человека, собиравшего дрова в день субботы; и привели его нашедшие его собирающим дрова [в день субботы] к Моисею и Аарону и ко всему обществу [сынов Израилевых]; и посадили его под стражу, потому что не было еще определено, что' должно с ним сделать. И сказал Господь Моисею: должен умереть человек сей; пусть побьет его камнями все общество вне стана. И вывело его все общество вон из стана, и, побили его камнями, и он умер (Чис. XV, 32-36).

Еще более поразительный случай рассказывается в первой книге Маккавеев. Во время восстания Маттафии отряд возмутившихся иудеев, ревнителей отеческого закона, укрылся в горах, где в субботу и был настигнут войсками царя Антиоха. Когда те начали сражение, иудеи оказались совершенно беззащитными, ибо в субботу не хотели сражаться, и они не отвечали им, ни даже камня не бросили на них, ни заградили тайных убежищ своих, и сказали: мы все умрем в невинности нашей; небо и земля свидетели за нас, что вы несправедливо губите нас. Нападали на них по субботам, и умерло их, и жен их, и детей их со скотом их, до тысячи душ (1 Мак. II, 36-38).

Так ревниво оберегался среди евреев покой субботнего дня! Правда, требования жизни мало-помалу брали свое, и чтобы не оказаться в безвыходном положении, подобно маккавейскому отряду, пришлось допустить много казуистических отступлений и обходов субботнего закона, но внешне он исполнялся очень строго. Врачебная практика также была запрещена в субботу, и, подводя под понятие врачевания чудесные исцеления больных Господом Иисусом Христом, фарисеи и эту деятельность считали недозволенной.

Когда однажды Господь исцелил в синагоге больную скорченную женщину,начальник синагоги, негодуя, что Иисус исцелил в субботу, сказал народу: есть шесть дней, в которые должно делать; в те и приходите исцеляться, а не в день субботний (Лк. XIII, 14). Жалкий буквоед, он не понимал той простой и очевидной истины, что если Богу неугодны были исцеления в субботу, то Он и не допустил бы силе Своей совершаться в них, ибо силой Божиею они были совершены.

Зная отношение Господа к вопросу о субботе, фарисеи, рассказывает евангелист Марк, наблюдали за Ним, не исцелит ли его в субботу, чтобы обвинить Его. А в синагоге, куда пришел Господь, находился в это время человек, имевший сухую руку. Пройти мимо него безучастно, не оказав никакой помощи, Господь не хотел, но Он видел озлобленные, подстерегающие взоры фарисеев и решил дать им урок.