Reading the Apocalypse

«И как ты сохранил слово терпения Моего, то и Я сохраню тебя от годины искушения… Побеждающего сделаю столпом в храме Бога Моего, и он уже не выйдет вон…» Это значит что человек (или церковь, как в данном случае) , будет в Царстве Божием такой же необходимой частью, как колонна, поддерживающая здание: ее нельзя вынуть, иначе здание обрушится.

«…напишу на нем имя Бога Моего» — в иерусалимском храме священные имена начертывались на двух медных колоннах, стоящих перед входом. И вот, на верных людях и церквах будет написано имя Божие, то есть они станут священными, как часть храма Царствия Божиего, Нового Иерусалима, нисходящего с неба. Иоанн говорит о Новом Иерусалиме, о котором пророчествовали пророки. Пророк Исайя Второй, называемый Второисайей, тексты которого начинаются с 40–й главы книги Исайи, говорит о Новом Иерусалиме, необычайном, отличном от древнего. Этому Иерусалиму и посвящены заключительные главы Апокалипсиса, он есть символ Царства Божиего, грядущего мира. Он утверждается на земле, но одновременно нисходит с неба, от Бога. Здесь Христос говорит о Себе, как о Человеке — «от Бога Моего». Заметьте это — ведь часто в антирелигиозной литературе говорят, что в Апокалипсисе Христос никак не человек, но чисто божественное существо. Но божественное существо не может так сказать: «от Бога Моего и имя Мое новое» и т. д., то есть Христос здесь явно выступает в человеческом облике.

Наконец, последняя церковь — Лаодикийская: Лаодикия находилась в нескольких десятках километров от Филадельфии.

Откр. 3, 14–22. Заключительное обращение к Лаодикийской церкви — самое величественное. Здесь Христос прямо называет Себя Божественной Премудростью, или Логосом. «Аминь, свидетель верный и истинный, начало создания Божия»… Слово «аминь» происходит от слова «эмуна» — вера, верность, твердость. Сказано: «в начале сотворил Бог небо и землю», а Премудрость говорит: «В Премудрости Бог сотворил небо и землю», то есть Премудрость и есть Логос, Слово Божие, творческий лик Бога. Здесь Христос выступает уже как Логос.

Дальше идет обличение этой церкви, которая решила, что у нее все благополучно. Очевидно, в Лаодикии не было ни гонений, ни каких–либо особенных притеснений, не было ни расколов, ни лжеучителей, — все у них было благополучно. И вот, почувствовав благополучие, церковь начала деградировать. Ни с кем не воюя, ни от кого не обороняясь, она стала впадать в самодовольство, которое Господь обличает здесь самыми жестокими словами: «Ты… не горяч и не холоден… извергну тебя из уст Моих». Эти прекрасные слова обращены не только к церквам, но и к отдельным людям. «Ты говоришь, «я богат… и ни в чем не имею нужды»…, а на самом деле так говорящий «жалок и нищ». Эти слова нам всем надо читать постоянно. Редко найдутся в пророческой книге столь лично направленные слова.

Иронично обращение Господа к этой церкви, поскольку она считает себя богатой: «советую тебе купить у Меня золото, огнем очищенное…» (то есть веру, которая прошла через горнило); ты, нищий, считающий себя богатым, — поди купи веру, и белую одежду, то есть чистоту, и «глазную мазь», то есть исцеление от греха, и попробуй не бояться искушений.

Тут же поясняется: «кого Я люблю, тех обличаю и наказываю». Это слова из книги Притчей Соломоновых, они о том, что в трудностях .куется дух человеческий. Заключительные слова главы — одни из самых прекрасных в Новом Завете: «Се стою у двери и стучу»… Господь входит к каждому, кто откроет Ему дверь.

The idea and feeling of God's dwelling with people is an old Old Testament idea. God dwells with the people, He, who transcends all earthly things, becomes as it were earthly. He turns into a pillar of fire, His glory, goes and descends into the tabernacle in white clouds, He overshadows the temple. The temple means that people gather around the ark, where God dwells. But God is not only here, He is everywhere, His glory fills heaven and earth, but here is His special abode, here is His tabernacle. "And the word became flesh and dwelt among us, full of grace and truth," says the Apostle John. "It dwelt," literally translated, "built a tabernacle, built a tent among us." This Church-wide, covenant symbol also extends to the spiritual life. "Come and dwell in us, and cleanse us from all defilement."

With this ends the epistles addressed to the seven churches, to the whole Church, and to each Christian individually.

The question arises: what does "neither hot nor cold" mean? Here two poles are given in man. One pole is with God, the other is against God. If a person is with God, it means that he is on the path to blessing. If a person is ardent against God, he can, like Saul, be converted, which means that his soul is boiling... The most terrible thing is indifference, complete, as people say: "Neither a candle to God, nor ..." Indifference, indifference is a swamp in which the soul sinks. This is the death of the soul. I have known many people who have become true Christians, and before that Christianity had caused some kind of repulsion among them. And those who "in general" had a very favorable attitude towards the faith, did not convert all their lives. There were many such examples, such "humane" people. For them, it was all "at the same time", as one of them said: "I go everywhere – well, to see something interesting..." He is not against it, but no more, he has not fallen away from God and has not come to God, and it is not known what he is.

In Dante there is a place where souls of this kind are found: after Limbus, in front of the river over which Charon ferrys souls, a crowd of pitiful creatures rushes about, whom neither hell nor heaven takes; no one takes them, and they are in some kind of interregnum, and at their head is some "great one" who has made a renunciation. Interpreters are divided, with some believing that this is the abdicated Pope Celestine (although many assume that he was even a saint), while others believe that he is the rich young man mentioned in the Gospel. And all of us, both after the appeal, and always can be threatened by such a danger. There is no process of continuous growth, there cannot be, and it is not given to us. We have a process of constant return to youth, return to first love, constant renewal. Such is the history of the whole Church – it is always a return to the Gospel, a return to the sources; Sometimes Christians abruptly deal with what they have accumulated and return to the depths again. Even the grave crisis of a churchman, although dangerous, is not as dangerous as the state of delusion, when a person lives and does not understand that he is perishing, but imagines that everything is in order. Years and months pass, and then "rest with the saints," and everything was in vain.

When asked whether it is possible to receive salvation outside the church, this question is always asked without taking into account the very meaning of the concept of "salvation." When we speak of salvation as the communion of man with the divine life, we can immediately realize that this communion cannot be homogeneous. Each person partakes of God in his own measure and in his own possibility, just as each nation and each civilization has its own measure for salvation.

True and complete communion with God can only be through His direct manifestation. Of course, the ancient mystics and prophets, the Sufis, the dervishes, the Indian Brahmans, all of them, through their mystical experience, to some extent approach God. But all this comes through human efforts, through human striving upward. And only in one case, in the case of Christ, does God appear directly. This is the only and most direct revelation, so salvation in Christ is unique, one of a kind, that is, the deepest approach to God, and everything else is somewhere nearby, maybe somewhere very close. And when a Muslim performs his namaz, turning towards Mecca, then, of course, he calls out to the same God as we do. And this God answers him in the sun of the desert and in the silence of the night answers him. But no desert, no sun, no mystical experience of man can be compared with what was revealed by God Himself through the incarnate Christ. It is in this sense that we say that outside of Christ there is no salvation that is in Christ. Even an atheist can have some kind of salvation, some kind of communion, a person whose thought is turned in the wrong direction, but whose heart to some extent still receives some grain of God's grace. As for what will happen next, we can say that the further path of the soul is a continuation of what has already begun here. Salvation begins here, on this side of life. This communion is given to us here, in this life, and there it will develop further. Will those who did not believe when they died pass through the knowledge of Christ? "This is a mystery for us, which the Lord God will understand.

4