«...Иисус Наставник, помилуй нас!»

Vaikra ("and called") Λευτιχόν Leviticus

Vai-edabber ("and said") 'Αριϋμοί Numbers

Elle haddebarim (these words) Δευτερονόμιον Deuteronomy

The Book of Genesis contains a narrative about the origin of the world and man, a universal introduction to the history of mankind, the election and education of the Jewish people in the person of its patriarchs – Abraham, Isaac and Jacob. Kn. Exodus tells at length about the exodus of the Jews from Egypt and the granting of the Sinai law. Kn. Leviticus is specially devoted to the exposition of this law in all its particulars that are most relevant to the worship and the Levites. Kn. Numbers gives the history of wanderings in the wilderness and the counts of the Jews that took place at that time. Finally, kn. Deuteronomy contains a repetition of the law of Moses

In view of the fundamental importance of the Pentateuch, St. Gregory of Nazianzus called it the true "ocean of theology." Indeed, it is the basic foundation of the entire Old Testament, on which all its other books are based. Serving as the foundation of Old Testament history, the Pentateuch is also the basis of the New Testament, since it reveals to us the plan of the divine economy of our salvation. For this reason Christ Himself said that He came to fulfill, and not to destroy the law and the prophets (Matthew V:17 [91]). In the Old Testament, however, the Pentateuch occupies exactly the same position as the Gospel in the New.

The authenticity and integrity of the Pentateuch is attested to by a number of external and internal proofs, which we will only briefly mention here.

Moses, first of all, could write the Pentateuch, since he, even according to the most extreme skeptics, had a vast mind and a high level of education; therefore, and regardless of his inspiration, Moses was perfectly capable of preserving and transmitting the very legislation of which he was the mediator.

Another strong argument for the authenticity of the Pentateuch is the universal tradition, which has been uninterrupted, for a number of centuries, beginning with the book of Joshua (I:7-8 [100]; VIII:31 [101]; XXIII:6 [102] etc.), passing through all the other books and ending with the testimony of the Lord Jesus Christ Himself (Mark X:5 [103]; Matthew XIX:7 [104]; Luke XXIV:27 [105]; John V:45-46 [106]), unanimously asserts that the writer of the Pentateuch was the prophet Moses. The testimony of the Samaritan Pentateuch and ancient Egyptian monuments should also be added to it.

Наконец, ясные следы своей подлинности Пятикнижие сохраняет внутри самого себя. И в отношении идей, и в отношении стиля на всех страницах Пятикнижия лежит печать Моисея: единство плана, гармония частей, величавая простота стиля, наличие архаизмов, прекрасное знание Древнего Египта — все это настолько сильно говорит за принадлежность Пятикнижия Моисею, что не оставляет места добросовестному сомнению. [7]

Книга Бытия.

Наименование книги. Первая священная книга нашей славяно-русской Библии носит наименование «Бытие». Такое ее наименование есть буквальный перевод греческого надписания данной кн. в тексте LХХ, указывающего на содержание первой священной книги (в тесном смысле — двух первых глав ее), надписываемой в еврейском ее подлиннике первым словом текста 1-го стиха — חישרכ — bereschith.

Происхождение и смысл ее наименования. Из сказанного уже ясно, что ключ к разгадке наименования первой книги Библии должно искать в тексте ее подлинника. Обращаясь к последнему, мы видим, что каждая из первых пяти книг Библии, образующих так называемую Тору («кн. Закона») или Моисеево пятикнижие, получили свое название от первого или двух первых ее слов; а так как начальная книга в еврейском подлиннике открывается словами (евр.) חישרכ רפם, то эти именно слова и были поставлены евреями в качестве ее заголовка.