Compositions

Translated by A.I.Sagarda

III. An Accurate Exposition of the Orthodox Faith

Book One (Chapters 1–14)

Chapter I

That the Godhead is incomprehensible and that we should not search with excessive curiosity for what has not been handed down to us by the holy prophets, apostles and evangelists.

No one has seen God. The Only-begotten Son, who is in the bosom of the Father, is confessed (John 1:18). Thus, the Divinity is ineffable and incomprehensible; for no man knoweth the Father but the Son, nor the Son but the Father (Matt. 11:27). Likewise, the Holy Spirit knows the things of God, just as the human spirit knows what is in man (1 Corinthians 2:11). Except for the first and most blessed Being, no one has ever known God, except the one to whom He Himself revealed Him, not only from among men, but even from the all-worldly Powers, from the Cherubim and Seraphim themselves, I say.

However, God has not left us in complete ignorance; for the knowledge that God exists, He Himself planted in the nature of everyone. And the very creation of the world, its preservation and management, proclaim the greatness of the Godhead (Wis. 13:5). Moreover, God, first through the law and the prophets, then through His Only-begotten Son, our Lord and God and Saviour Jesus Christ, has communicated to us the knowledge of Himself that we can contain. Therefore, everything that the law and the prophets, apostles and evangelists handed down to us, we accept, know and revere [2]; and above that we experience nothing. For if God is good, then He is also the giver of all good, and has no part in envy or any other passion [3], for envy is not akin to the nature of God as impassible and the only good. And therefore He, as omniscient and provident for the good of everyone, revealed to us what we need to know, and what we cannot bear, He kept silent about it. In this we must be satisfied, abide in this, and not transgress the boundaries of the eternal (Proverbs 22:28) and the tradition of God.

Chapter II

About what can be expressed in words and what cannot be expressed in words, what can be cognized and what surpasses knowledge.

Кто хочет говорить или слушать о Боге, тот должен знать, что не все, касательно Божества и Его Домостроительства, невыразимо, но и не все удобовыразимо, не все непознаваемо, но и не все познаваемо; ибо иное значит познаваемое, а иное — выражаемое словом, так как иное дело говорить, а другое — знать. Таким образом, многое из того, что мы неясно познаем о Боге, не может быть выражено во всем совершенстве; но как нам свойственно, так мы и бываем принуждены говорить о том, что выше нас, так, говоря о Боге, мы [приписываем Ему] сон, гнев, беспечность, руки, ноги, и тому подобное [4].

Что Бог безначален, бесконечен, вечен, присносущен, несоздан, неизменяем, непреложен, прост, несложен, бестелесен, невидим, неосязаем, неограничен, беспределен, неведом, непостижим, благ, праведен, всемогущ, вседержитель, всевидец, всепромыслитель, всевладыка и судья, — это мы и знаем, и исповедуем, равно как и то, что Бог есть един, т. е. одно Существо; что Он познается и есть в трех ипостасях (лицах), т. е. в Отце и Сыне и Святом Духе; что Отец, и Сын, и Дух Святый суть едино по всему, кроме нерождения, рождения и исхождения; что Единородный Сын, и Слово Божие, и Бог, по благоутробию Своему, ради нашего спасения, по благоволению Отца и содействием Святаго Духа, безсеменно зачавшись, нетленно родился от Святой Девы и Богородицы Марии через Духа Святаго и соделался из Нее совершенным Человеком; и что Он вместе есть и Бог совершенный, и Человек совершенный, из двух естеств, Божества и человечества, и (познается) из обоих естеств, одаренных умом и волею, деятельных и самовластных, кратко сказать, совершенных по определению и понятию каждого, т. е. Божества и человечества, но в одной сложной ипостаси. Что Он, сверх того, и алкал, и жаждал, и утруждался, и распялся, и действительно приял смерть и погребение, и воскрес тридневен, и взошел на небеса, откуда к нам приходил и опять придет, — об этом свидетельствует и Божественное Писание, и весь собор Святых.

Что же есть существо Божие, или как Он есть во всем, или каким образом Единородный Сын и Бог, уничижив Себя, соделался человеком из девственных кровей, т. е. иным сверхъестественным законом, или, как Он ходил по водам немокрыми ногами, — того мы не знаем и изречь не можем. Итак, мы не можем ни сказать чего–либо о Боге, ни даже подумать, кроме того, что самим Богом нам изречено, сказано или открыто в Божественных Писаниях Ветхого и Нового Завета [5].

Глава III

Доказательство, что Бог есть.