St. Ephraim the Syrian. Creation. Volume 2

О терпении, о кончине века и втором пришествии. О прилежном чтении божественных писаний и пользе безмолвия

(По славянскому переводу, часть I. Слово 99, 100, 101, 102)

Славна жизнь праведных. Чем же она славится, как не терпением? Возлюби, монах, терпение, как матерь мужества. И Псалмопевец увещевает, говоря: Потерпи Господа и сохрани путь Его (Пс. 36:34). И Павел, уча, как приобретать добродетель, говорит: скорбь терпение соделовает (Рим. 5:3). Упражняясь в терпении, найдешь источник благ — упование; упование же не посрамит. Итак, покорись Господу и молись Ему, и достигнешь того, что даст ти вся прошения сердца твоего (Пс. 36:4). Что блаженнее этого — приобрести благосклонное внимание такого Царя? Кто не пожелает, чтобы слух Судии был отверст и внимателен к нему? Делателем добродетели стал ты, брат, Христов ты наемник. Пока есть время, делай доброе. Послушай Павла, который говорит: еже бо аще сеет человек, тожде и пожнет (Гал. 6:7). Сей в духе, чтобы пожать тебе живот вечный. Яко сеяй в плоть свою, от плоти пожнет нетление (Гал. 6:8). Послушай доброго советника, который говорит: Сейте в себе правду, соберите плод живота (Ос. 10:12). Не приходи в нерадение от изнеможения, но имей в виду упование. Ибо где подвиги, там и награды; где брани, там и почести; где борьба, там и венец. Взирая на это, умощай (укрепляй) себя уроками терпения. Взывай к себе, непрестанно возглашая со святыми: мужайся и да крепится сердце твое, и потерпи Господа (Пс. 26:14).

Приготовь дела свои к исшествию; приведи все в порядок на поле своем, а поле есть жизнь сия. Возьми добрый заступ — Новый завет; огороди владение своё терниями — постом, молитвой и учением. Если такая будет у тебя ограда, то не взойдет зверь, то есть диавол. Как прекрасный виноградник, возделывай душу свою. Как стерегущие виноградники бьют руками и громко кричат, и таким шумом останавливают злоумышленников, так делай и ты: возвысь голос, восклицай в псалмопении и прогонишь хитрого зверя — лисицу, то есть диавола, о котором в Писании сказало: Имите нам лисы малыя, — и прочее (Песн. 2:15). Непрестанно наблюдай за врагом, если будет пожелание твое (захочешь) устремляться на дела непристойные. Если в душу твою, как бы из пращи, станет метать скверными помыслами, то противопоставь щит веры и возложи на себя шлем упования. Извлеки мечь духовный, иже есть глагол Божий (Еф. 6:17). И вооружась так на врага, терпи и не будь нерадивым в брани. Напротив того, во всем трезвись и говори: «Знаем мы его замыслы». Итак, радуйтеся всегда, как написано: Кротость ваша разумна да будет всем человеком (Флп. 4:4–5).

Страх Божий да сияет в сердце твоем. Не будь робким и нерадивым делателем. Не бегай венца. Жизнь коротка, а Суд долог. Взирая на сие, монах, взывай к сердцу своему вместе со святым Давидом и говори: мужайся и да крепится сердце твое, и потерпи Господа. Подражай Давиду и единым вержением (броском) камня низложи врага. Зрителями жизни твоей предстанут Ангелы: позор быхом миру и Ангелом и человеком (1 Кор. 4:9). Если увидят тебя побеждающим, возрадуются успеху. А если увидят побеждаемым, удалятся печальные, потому что несносно им это. Бесы же посмеются над тобой. Итак, вместо меча извлеки страх Божий, потому что страх Божий есть обоюдоострый меч, отсекающий всякое лукавое пожелание.

Имей всегда в мысли Бога и страх Его, со страхом памятуя оный день, когда небеса жегома разорятся, и стихии опаляеми растаются… земля же, и яже на ней дела сгорят (2 Пет. 3:12, 10); когда звезды спадут как листья, солнце и луна померкнут и не дадут света своего, когда Сын Божий явится с небес на землю, и Силы Небесные поколеблются, когда потекут Ангелы, раздадутся гласы труб. Пред Сыном Божиим — пылающий огонь, стремящийся потопить вселенную; окрест Его — великая буря, землетрясения и страхи, и молнии, каких до этого дня никогда не было и не будет, отчего и самые Силы Небесные будут объяты великим трепетом. Следовательно, в каком состоянии должны быть тогда мы, братия мои? Какой страх, какой ужас обымет нас? Представь себе израильтян в пустыне. Они не могли снести мглы и мрака, и гласа из среды огня глаголющего к ним Бога, но пожелали, чтобы не было продолжено к ним Слово. Так, действительно, не выносили они Божиих повелений, хотя не раздраженный снисшел к ним Бог, не с гневом вещал им, а, напротив того, утешительно удостоверял их, что Сам Он с ними. Послушай теперь, брат мой. Если не могли мы снести утешительного Его пришествия, когда ни небеса жегома не разорялись, ни земля и яже на ней не сгорали, не звучали трубы так, как возгремит оная труба, которая пробудит почивших от века, и огнь не потоплял вселенную, — не было ни одного из будущих страхов, то что будем делать, когда снидет Он в раздражении и гневе нестерпимом? Когда сядет на Престол славы Своей и призовет землю от восток солнца и до запад, от всех концов земли и до концов её, разсудити люди Своя (Пс. 49:4) и воздать каждому по делам его?

Alas! What should we feel when we appear naked and open, expecting to be led into the terrible judgment seat?! Alas, alas! Where will the frivolity be then? Where is the courage of the flesh? Where is the deceitful and useless beauty? Where is the human sweetness? Where is the relentless and shameless audacity? Where are the elegant clothes? Where is the sweetness of sin, which is truly impure? Where then will there be those who impute pleasure and pus to husbands? Where is the negligence of those who live negligently? Where are the fun and luxury? "Everything was gone, everything dissipated like thin air. Where then will be the love of money and covetousness, and the consequence of them is lack of mercy? Where then will there be inhuman pride, abhorring everyone and only recognizing itself as something significant? Where then will be the empty and vain human successes and glory? Where is the power and autocracy then? Where is the prince, where is the leader, where are the rulers, where are those who boast of the abundance of riches and do not think about God? Then, seeing this, he was surprised... and I received trembling: there are sicknesses, as they give birth; is broken by a stormy spirit (Psalm 47:6-8). Where then is the wisdom of the wise? Where are their vain tricks? Alas, alas! they were troubled, they were astounded, like a pian, and all their wisdom was swallowed up (Psalm 106:27). Where then is the wise; where is the scribe; where is the questioner of this vain world (1 Cor. 1:20)? All wisdom is lost, my brother. Think about how we must feel when we give an account of what we have done, great or small, because even for an idle word we will give an answer to the Righteous Judge!

What should we feel then, into what ineffable joy we will come, when the King mercifully says to those who stand at His right hand: "Come to the blessing of My Father, inherit the Kingdom prepared for you from the foundation of the world" (Matt. 25:34)! Then, my brother, you will receive the Kingdom of splendor, and the crown of goodness from the hand of the Lord (Wis. 5:16), and then you will reign together with the Lord. Then you will inherit the blessings that God has prepared for those who love Him, then, finally, you will no longer be careless, and nothing will cause you to fear. Consider, my brother, what it means, according to what we have said, to reign in heaven, for thou shalt receive... crown... from the hand of the Lord, and thou shalt reign with Christ. Consider, my brother, what it means to always see the face of God, what it means to have God as a light for you, for then the sun will not be for you in the light of the day, as Isaiah says, below the rising of the moon will shine on your night; but the Lord shall be unto thee an everlasting light, and God thy glory (Isaiah 60:19-20). Behold, my brother, thou hast heard what joy awaits those who fear the Lord and keep His commandments.

Consider then also the destruction of sinners, when they are brought into the dreadful judgment seat. What shame will they feel in the face of the Righteous Judge, without a word of justification? With what regret will they see themselves set up as the King? What darkness will fall upon them, when the King shall cry out to them with wrath, and with His wrath shall bring them into confusion, saying, "Go ye into everlasting fire, prepared for the devil and his enemy" (Matt. 25:41)? Alas, alas! In what sorrow and distress will their spirit be, when all will loudly say: "Let sinners return to hell, all tongues that forget God" (Psalm 9:18)! Alas, with what a pitiful cry they will torment themselves and shed tears, when they lead them to bitter torments for endless ages! Oh, what a place this is, where there is weeping and gnashing of teeth, this so-called Tartarus, which Satan himself is terrified of! Oh, what a hell of unquenchable fire this is, what a sleepless, poisonous worm it is! Oh, what a terrible, eternal, ever-continuing pitch darkness it is! Oh, what unmerciful, merciless angels these are, assigned to torture, because they reproach and punish severely! Then the tormented will cry out to the Lord, and He will not hear them! Then they will know into what vanity everything that happened in life has turned, and how the very thing that was considered pleasant here turned out to be bitter than gall and poison. Where, then, is the falsely named pleasure of sin? For there is no other pleasure than to fear the Lord. Only this pleasure is genuine; it really fills the soul from fat and color (Psalm 62:6). Then they will condemn themselves and their deeds that they have done. Then they confess that the Judgment of God is righteous. "We heard this," they will say, "and we did not want to turn from our evil deeds." But, in saying this, they will not gain any benefit for themselves!

Alas, to me, burdened with unparalleled sins! The number of my sins is greater than the number of the sand of the sea, and I am weary of them as of many iron bands, for I have no boldness to look up to the heights of heaven! To whom shall I turn besides Thee, O Lover of mankind? Have mercy on me, O God, according to the commands of Thy mercy, and according to the multitude of Thy mercies cleanse my iniquity (Psalm 50:1). To Thee I have recourse, to Thy great goodness and to Thy kindness. I have angered Thee, and I run to Thee because of Thy great malice. I have despised Thee, and I turn to Thee because of Thy great love for mankind, and beseeching Thee, I cry out: Turn away Thy face from my sins, and cleanse all my iniquities. Build up a pure heart in me, O God, and renew the spirit of righteousness in my womb for the sake of Thy one name (Psalm 50:11-12). I have nothing that I can bring to Thee, neither a good deed nor a pure heart, but, trusting in Thy mercies, I cast myself down, that Thou mayest bring me into contrition and constant obedience to Thy commandments, and that I should not fall into sin again with such ease, but henceforth serve Thee in reverence and righteousness all the days of my life.

Therefore, I beseech you, brethren, who hope for this, to seek undefilement, and to find him blameless in the world (2 Pet. 3:14). When, brother, an evil thought enters into you, draw your sword, that is, bring the fear of God to your thoughts, and you will cut off all the power of the enemy. And instead of a military trumpet, use God's Scriptures. As the trumpet with its sound gathers the soldiers, so the Scriptures of God, calling upon us, bring our thoughts to the fear of God; our thoughts, like warriors, fight with the enemies of the King. One more thing. Just as the trumpet with its sound during battle and in young wrestlers arouses the readiness to go against opponents, so the Divine Scripture arouses your zeal for good and strengthens you for the struggle with the passions.

Therefore, my brother, to the best of your ability, compel yourself to read the Scriptures as often as possible, so that it may gather your thoughts, which the enemy scatters by his evil tricks, putting evil thoughts into you, or inflicts frequent sorrows on you, or brings you many successes and worldly comforts, — doing all this out of your own wickedness, with the intention of removing man from God. Often, if he has not been able to bring someone to evil and bring him down with thoughts, then he brings sorrow upon that person in order to darken his mind, and then to be able to sow anything in him. (The enemy) begins to inspire and repeat (in his soul) with oaths the following thoughts: "Since I began to strive for good, I have seen evil days; but I will do evil, that good may come." Then, if someone does not turn out to be sober, the enemy, like hell, will swallow him up alive.

And if he is not able to bring him to evil, then he gives him all the comforts of life, exalts him and leads him into great deception, which is more dangerous and worse than all passions, for it makes a person proud and insane, draws the mind into the abyss of voluptuousness, makes a man open his blasphemous mouth to heaven, for it is written: "Set his mouth in heaven" (Psalm 72:9); makes it so that a person does not know God, does not know his weakness and does not think about the day of death. Such deception serves as the path to all evil. Whoever loves to walk in this way will come to the mysteries of death. This is the path of which the Lord said: "A broad and broad way leadeth unto destruction" (Matt. 7:13). Behold, thou hast heard, my brother, why the enemy sometimes brings comforts of life, and sometimes brings sorrow. To those who are inclined to find out in a person his disposition, he takes up arms against it, in order to oppose him with his own iniquities.