Поэтому Бог руководствовался не новым замыслом о человеке и не поздним состраданием, но от основания мира Он основал одно и то же для всех дело спасения. А милость Бога, которой всегда был оправдан сонм святых, была лишь приумножена Рождающимся Христом, но не начата. И это Таинство великой любви, которым отныне наполнен весь мир, было столь всесильным в своих знамениях, что те, кто поверил в обещанное, достигли не меньше тех, кто принял дарованное.

V. Поэтому, возлюбленные, когда с несомненной милостью было даровано нам столь великое богатство Божественной благости (которая, свидетельствуя о вечности, и в предшествующие века неоднократно давала о себе знать), тогда явилась и сама Истина, видимая и воплощенная (Тит.2,11). Поэтому должны мы отмечать день Рождества Господня не вялой и не плотской радостью. Каждому следует помнить, какого Тела членом он является и какой Голове соответствует. К святому же строению да не прильнет ничто инородное (1 Кор.3,9). Уразумейте, возлюбленные, и обратитесь благоразумно к сиянию Святого Духа, Который нас принял в Себя и Которого мы приняли в себя, ибо как родился Иисус Христос в нашем теле, так и мы облеклись в Его плоть вторым рождением. Поэтому мы являемся и членами Христа (1 Кор.6,15) и храмом Духа Святого (1 Кор.6,19), и потому блаженный Апостол говорит: Прославляйте и носите Бога и в телах ваших (1 Кор.6,20). Принимая образ кротости и смирения, наполнил Господь нас той силой, которой спас, взывая при этом: Придите ко Мне все труждающиеся и обремененные, и Я успокою вас; возьмите иго Мое на себя и научитесь от Меня, ибо Я кроток и смирен сердцем, и найдете покой душам вашим (Мф.11,28–29). Так примем же мы бремя не тяжкое и не неудобоносимое (1 Ин.5,3) правящей истины. И, желая стяжать славу Христа, будем подражать Его смирению. Ведь Он Сам помогает нам и пособствует исполнению обетов. А по великому Своему милосердию может уничтожить наши грехи и укоренить в нас Свои дары Иисус Христос, Господь наш, Который живет и правит во веки веков. Аминь.

Слово IV на Рождество Христово

I. Конечно, возлюбленные, Божественная доброта всегда многообразно и многократно (Евр.1,1) проявляла свою заботу о человеческом роде и многие милости своего Промысла благоугодно явила в предшествующие века, однако в последние времена (1 Пет.1,20) она превзошла уже всякую меру изобилия привычной щедрости, явившись во Христе для грешников самим Милосердием, для блуждающих — самой Истиной, для мертвых — самой Жизнью, ведь Слово (совечное и равное Творцу) в единство своей Божественности приняло природу нашей униженности, и Бог, Рожденный от Бога, также родился человеком от человека.

Обещанное от основания мiра (Быт.3,15) всегда в делах и словах было пророчествовано многочисленными знамениями, но лишь немногих людей смогли бы спасти эти образы и скрытые таинства, если бы Христос Своим приходом не исполнил давно и тайно обещанное. И если тогда происходящее помогало лишь немногим верующим, то сегодня свершенное пособствует уже неисчислимому множеству верных. Следовательно, мы уже приводимся к вере не знаками, не изображениями, но, будучи укреплены евангельской историей, верим и поклоняемся тому, что произошло, и, просвещаясь пророческими свидетельствами, никоим образом не сомневаемся в том, что (как нам известно) было предсказано столькими пророчествами.

С одной стороны, вот что сказал Господь Аврааму: И благословятся в семени твоем все народы земли (Быт.22,18). С другой стороны, Давид воспевает пророческим духом обещанное Богом, говоря: Клялся Господь Давиду в истине, и не отречется ее: «от плода чрева твоего посажу на престоле твоем» (Пс.131,11). Так же говорит Господь через Исаию: Се, Дева во чреве приимет и родит Сына, и нарекут имя Ему: Еммануил (Ис.7,14), что значит — с нами Бог. И снова: И произойдет отрасль от корня Иессеева, и ветвь произрастет от корня его (Ис.11,1). В этой отрасли, без сомнения, была предсказана блаженная Дева Мария, которая, будучи рождена от ствола Иессеева и Давидова и оплодотворена Святым Духом, девственным рождением произвела из материнской утробы новую ветвь человеческой плоти.

II. Следовательно, пусть радуются праведные о Господе (Пс.32,1) и во славу Божию ликуют сердца верующих, и пусть исповедают сыны человеческие чудные дела Его (Пс.106,8), ибо именно в этом деянии [Рождестве] Бога наша природа познает, как велико оценил ее Создатель. Многое дал Господь человеческому роду, создав нас по Своему образу, но для нашего восстановления дал много больше, уподобив Сам Себя рабскому образу (Флп.2,7). И хотя одна и та же любовь порождает все, что даровал Создатель творению, однако восхождение к Божественному есть меньшее чудо, чем нисхождение Бога к человеческому. Если бы Всемогущий Бог не почитался за то, что свершает, то никакая справедливость и никакая мудрость не смогли бы освободить хоть кого–нибудь от диавольского плена и из пропасти вечной смерти. Ведь осуждение, перешедшее с грехом от одного на всех, сохранялось бы (Рим.5,12; 5,18), и природа, пораженная смертельной раной, не получила бы никакого лекарства, ибо свое состояние она не может изменить собственными силами.

The first man received the essence of the flesh from the earth and was animated by a rational spirit, which the Creator breathed into him (Gen. 2:7), so that, living in the image and likeness of his Creator, he would preserve in the splendor of imitation (as in a mirror image) the image of Divine goodness and justice. And if, through the firm observance of this law, he could glorify such a great dignity of his nature, then the nature of earthly flesh could be led by an intact mind to heavenly glory. But since he rashly and unhappily believed the envious deceiver, and, following the promptings of pride, preferred to seize rather than deserve the due increase in honor, not only that man, but also all his descendants heard: "Dust thou art and to dust shalt thou return" (Gen. 3:19). As the earthly is, so are the earthly (1 Corinthians 15:48), and no one is immortal, since there is no one in heaven.

III. Thus the Almighty Son of God, who fills and contains all things, who is equal in all things with the Father, and co-eternal in one essence with him, for the sake of deliverance from the fetters of death and sin, took human nature into himself, and the Creator (and also the Lord of all) was counted worthy to become one of the mortals at the moment when the Mother whom he had created was chosen for him. She, virgin in integral integrity, thus helped the bodily essence, so that in the absence of human seed, the new man would possess both purity and truth. And the Nativity is miraculous, not because the nature taken at the Birth of the Virgin is unlike ours, but because He is the true God and the true man, and there is no deception in both natures. The Word became flesh (John 1:14), for the flesh was exalted, and not diminished divinity, which so measured its power and goodness that it exalted our flesh by acceptance, and did not destroy its own by union.

In the Nativity of Christ, following David's prophecy: "Truth shall spring up from the earth, and righteousness shall come down from heaven" (Psalm 84:12), the words of Isaiah were confirmed, saying: "Let the earth be opened, and bring salvation, and let righteousness grow together" (Isaiah 45:8). For human flesh, once defiled by the hypocrite, in this one and only Nativity from the blessed Virgin produced a sprout, blessed and alien to the sin of its kind. And in restoration, everyone follows His spiritual birth, and for each newly born person (John 3:3, 5) the water of Baptism becomes like the womb of the Virgin. After all, the spring is sanctified by the same Holy Spirit Who overshadowed the Virgin, and the Sacrament of Baptism mortifies sin, just as the Holy Conception leads to the Nativity of the Sinless One.

IV. To this Sacrament, beloved, is alien the insane error of the Manichaeans, who, denying His bodily birth from the Virgin Mary, have excommunicated themselves from this Sacrament, and just as they do not believe in His true Nativity, so they do not accept true suffering, do not acknowledge Him as buried, and deny the true Resurrection. And when they enter the dangerous road of the damned heresy (on which everything is dark and slippery), they throw themselves into the abyss of death from the precipices of falsehood and find nothing solid to lean on. In addition to all the reproaches, the source of which is in the devil's lies, in the most important celebration of their faith (as has been revealed by their recent confession), they rejoice in the defilement of both soul and body, observing neither the preservation of faith nor shame, and, impious in their heresies, they also remain abominable in their rites.

V. Let all other heresies, beloved, also be condemned according to their controversies, though some of them contain something true in some part. Arius, saying that the Son of God is smaller than the Father and created, and believing that the Holy Spirit Himself was created by the Father in the same way as all others, destroyed himself by such great impiety, but he did not deny the eternal and unchanging divinity, which he did not recognize in the universal unity of the Trinity, yet in essence he did not deny the Father. Macedonius, a stranger to the light of truth, did not accept the divinity of the Holy Spirit, but recognized that in the Father and the Son there is one power and one and the same nature. And Sabellius, bewildered by fruitless error, believing the inseparable unity of essence in the Father, the Son, and the Holy Spirit, gave what he should have given to equality, to separateness. And not comprehending the True Trinity, He recognized one and the same Person in three names. Photinus, deceived by the blindness of reason, accepted in Christ the true man of our nature, but did not recognize that the same God was born of God before all ages. Apollinarius, lacking firmness in the faith, decided that the Son of God had thus assumed the true nature of human flesh, that there was no soul in that body, for its place was taken by Divinity itself. So, if we go over all the errors that the catholic faith has condemned, then in both there is something that can escape condemnation. In the most impious dogma of the Manichaeans, however, there is absolutely nothing that can be tolerated in any part of its investigation.

VI. But you, beloved, for whom I cannot find words more worthy than the words of the blessed Apostle Peter: A chosen generation, a royal priesthood, a holy nation, a people taken as an inheritance (1 Peter 2:9), built on the indestructible rock of Christ (Ephesians 2:20), and grafted into us by the Lord our Saviour through the true reception of our flesh into Himself, abide steadfastly in the faith which you have confessed before many witnesses (1 Tim. 6:1). 12) and in which, born again of water and of the Holy Spirit (John 3:5), you received the saving anointing and the sign of Eternal Life. But if anyone has declared anything to you contrary to what you have learned, let him be anathema (Galatians 1:9). Do not prefer impious talk to the brightest truth, and if anything happens either to read or to listen to anything contrary to the catholic rule and the Symbol of Faith, condemn it as deadly and diabolical. Do not be deceived by deceptive art by feigned and hypocritical fasts, which lead not to purification, but to the destruction of souls. Some take upon themselves the image of love and chastity, but with this trick they cover up the indecency of their deeds and from the depths of the wicked heart they shoot ominous arrows (Psalm 54:22), with which the simple-minded are struck, and, according to the words of the prophet, in darkness they shoot at the upright in heart (Psalm 10:2).

Unshakable and true faith is a great support, and in it nothing can be added or diminished by anyone, for if it is not one, then it is no longer faith, as the Apostle says: "There is one Lord, one faith, one baptism, one God and Father of all, who is over all, and through all, and in all of us" (Ephesians 4:5-6). To this unity, beloved, strive with steadfast souls, and in this faith acquire all holiness (Heb. 12:14; 1 Cor. 14:1). With it fulfill the rules of the Lord, for without faith it is impossible to please God (Heb. 11:6), and without it there is nothing holy, nothing godly, nothing living. The righteous live by faith (Heb. 10:38; Rom. 1:17), but whoever destroyed it because of the devil's deception died alive (1 Tim. 5:6), for as through faith godliness is attained, so through true faith is Eternal Life, and says the Lord the Saviour: "This is eternal life, that they may know Thee, the only true God, and Jesus Christ, whom Thou hast sent" (John 17:3). Who, having made you prosper and be strong to the end (1 Corinthians 1:8), lives and reigns with the Father and the Holy Spirit forever and ever. Amen.