Преподобные Нил Сорский и Иннокентий Комельский. Сочинения

О страхованіи же еже глаголеші, — се есть младенчественый /л. ш об./ обычай немужественыа душа, тебе же не свойствено есть сіе. И егда прилучят ти ся таковая, подвизайся, да не обладают тобою, и утверди сердце свое уповати на Господа, и рци въ себе сице: «Имамь Господа, храняща мя, и без воля Его не можеть никтоже ни въ чемь[381] повредити мя. Аще ли что попустить на мя еже пострадати ми, и азъ се не злолютне пріемлю и не хощу упразднити хотеніе Его, понеже Господь множае мене весть и хощет полезная мне. И азъ о сихь всехь благодарю благость Его». И тако, /л.ізе/ благодатію Божіею, благо- дръзостен будеши. Молитвою же всегда и на се въоружайся. И егда в кыих местех сіе прилучит ти ся, тамо наипаче тъщися приходити и, руце креста образомь простеръ, Господа Ісуса призывай. И помощію Вышняго «не убоишися от страха нощнаго и от стрелы, летящаа въ дне». И сіа убо о сихь.

Прочаа же вся, елика похвална, и честна[382], и добродетелна, сіа помышляй и твори, мудръ бываа въ благое, всяку же злобу ненавидя. Имей послушаніе къ наставнику и прочим /л. лы./ отцемь о Господе въ всяко дело благо.

Службе же, ейже ныне порученъ еси, или въ иную преидеши, буди служа светлымь предложеніемъ и тщаніемь благообразным, яко Самому Христу, всю братію святы имеа.

ников, ибо крепче этого оружия нет». Если же сильно ополчатся на тебя воюющие с тобой, тогда, встав и очи и руки к небу возведя, говори усердно со смирением: «Помилуй меня, Господи, так как я немощен» (Пс. 6, 3); «“Ты, Господи, силен” (ср.: Пс. 88, 9); и Твой это подвиг; Ты воюй за нас и победи, Господи». И если так делать будешь неленостно, обязательно на опыте узнаешь, что Вышнего силой они побеждаются.

Делай также что‑либо руками, ибо и этим лукавые помыслы отгоняются. И это было передано ангелом некоему из великих святых.[383] И учи что‑нибудь из Писания наизусть, на том ум сосредоточивая: и это возбраняет доступу к нам нашествия бесовского. И это — изобретение святых отцов.

И сохраняй себя от бесед, и слышания, и видения неподобающего, что возбуждает страсти и укрепляет нечистые помыслы, и Бог поможет тебе.

О страхе же что ты говоришь, — это младенческий обычай немужественной души, тебе же это не свойственно. И когда случится с тобой такое, старайся, чтобы он не овладел тобою, и утверди сердце свое в уповании на Господа, и говори в себе так: «Есть у меня Господь, охраняющий меня, и без Его воли не может никто ни в чем повредить мне. Если же что‑то и попустит Он на меня, чтобы я пострадал, то я принимаю это без лютой злобы и не хочу, чтобы не исполнилось Его желание, поскольку Господь больше меня знает и хочет полезного мне. И я за это все благодарю благость Его». И так, благодатью Божией, дерзновенен будешь в благом. Молитвой же всегда и при этом вооружайся. И когда в каких местах это с тобой случится, туда особенно старайся приходить и, руки крестообразно подняв, Господа Иисуса призывай. И с помощью Вышнего «не убоишься от страха ночного и стрелы, летящей днем» (Пс. 90, 5). Об этом достаточно.

Обо всем же остальном, что похвально, честно и добродетельно, о том думай и то делай, мудрым бывая в благом, всякое же зло ненавидя. Будь послушен наставнику и прочим отцам о Господе во всяком деле благом.

Службу же, которая ныне поручена тебе, или иную, к какой перейдешь, исполняй, служа с радостной готовностью и старательностью благообразной, как Самому Христу, всех братьев считая святыми.

Аще прилучит ти ся слово, въпрос или ответъ кому, благоглаголи- во и сладко беседу твори съ любовію духовною и съ смиреніемь истинным, неразленено и не преобидя брата. Благоговейным отцемь прилепляйся, и то въ время и въ меру. От не таковых же ошайся, съхра- няй же ся и тщися не /а. ш/ укорити, ни осудити кого въ чем, аще и не благо что зрит ти ся. Но себе грешна и неключима въ всемь въменяй.

Аще потребна ти будеть каа вещь от настоятеля или[384] прочихь въоб- раженых отецъ на то, прежде помолився, и размысли в себе, аще полезно есть, и тако въпроси. Аще ли не устроит ти, якоже хощеши, не огорчися, ни ужостися[385] про то, еже не по твоему хотенію сътворишя, аще и благо мнит ти ся, якоже ты хощеши, но съ терпениемь преиди и съ тихостію и съ пожданіемь /,». із7пб./ все твори. И аще къ благоугожде- нію Божію и къ спасенію душа своеа управляася будеши, всяко из- вестить Богь сътворити кому по потребе твоей и время и руку помощи подасть.

Буди же усерденъ[386] къ послушанію божественых Писаній и сихь глаголы, яко водою животною, напоай свою душу и тщися, елико по силе, по сих творити. Такоже имущимь разумь божественых Писаній и мудрованіе духовно и жителство сведетельствовано въ добродете- лех, таковым тъщися повиноватися и техъ /л. ш/ житію подражатель быти. Тръпение имей въ скорбех и за оскорбивших тя молися и имей тех яко благодетеле.

И се разумей, еже глаголю ти разумъ божественых Писаній, пове- дающь хотеніе благодеаніа Божіа, — яко от века святіи, иже съдеаша правду и получишя обетованіа, ходивше въ путехъ добродетели, не токмо беды и скорби претръпешя, но и крестомь, и смертію шествуе- ма бе стезя их. И се есть знаменіе любве Божіа, — еже скорби принесутся кому о деланіи правды. И сіе глаголе/л. шоб./тся даръ Божій, апостолу пишущу: «Се дано бысть намь от Бога, еже не токмо въ Христа веровати, но и еже о Немь страдати». Сіе бо сътворяеть человека обещника страстемь Христовымь и подобна святымь, иже претръпешя скорби за имя Его. И не инако благодетельствует Богъ любящихь[387] Его, — точію посылаеть имь[388] искушеніа скорбей. И въ семь разньству- ють любимци Божій от прочихъ: да сии убо въ скорбех живуть, любяЕсли случится тебе задать вопрос или дать ответ кому‑либо, благожелательно и ласково беседу веди с любовью духовной и смирением истинным, без лености и не обижая брата. С благоговейными отцами общайся, но вовремя и в меру. От нетаковых же сторонись, береги себя, и старайся ни укорить, ни осудить никого ни в чем, хоть и нехорошим что‑то кажется тебе. Но себя грешным и негодным во всем считай.

Если потребуется тебе какая‑то вещь от настоятеля или прочих приставленных к тому отцов, то, прежде помолившись, рассуди в себе, полезно ли это, и тогда спроси. Если же не получится так, как хочешь, не огорчайся, не ожесточайся из‑за того, что не по твоему желанию сделали, хоть и хорошим кажется тебе то, что ты хочешь, но с терпением отойди и со спокойствием и с ожиданием все делай. И если к благоугождению Божию и к спасению души своей стремиться будешь, обязательно известит Бог кого‑нибудь, как сделать по твоей потребности, и время и руку помощи подаст.