Collected Works, Volume 3

On Human Blindness

We feel like a blind man touching a wall, and as if without eyes, we grope for it; We stumble at noon, as if at dusk.

(Isaiah 59:10)

§ 51. As the light of the senses is to our eyes, so is God's goodness to our souls. When the light shines, a person sees everything well: he sees the way, the ditch, the harmful, and he guards against it, distinguishes white from black and one thing from another. Thus, when God's grace enlightens the soul, the soul knows and sees everything well; he sees God's wondrous works, His Providence and destinies, discerns good from evil, virtue from vice, and sees the benefit of the soul and seeks it, sees harm and avoids it.

§ 52. As darkness is to the eyes of the body, so is sin to the human soul.

All this evil darkness and material blindness do to man. In the same way, sin is spiritual darkness, the eye of the soul darkens and blinds so that the sinner endures similar or even worse spiritual evil and walks like a blind man: he does not know where the path leads him; he does not see before him the pit of eternal perdition, into which he can fall; vice from virtue, evil from good, truth from falsehood, true well-being from true misfortune, and so, seeing, he does not see and touches like a blind man.

Does he live in prosperity? He rages like an untrained and unbridled horse, and does not see that by this prosperity God draws him, like a father to a little child with an apple, to Himself. Did he get into the opposite? He murmurs, is indignant, and blasphemes, as if unrighteousness were being done to him; he raises pitiful and even blasphemous cries: "What is my unrighteousness? In what have I sinned? Am I really more sinful than others? Am I worthy of this? Is this what my labors deserve?"

He justifies himself, filled with every unrighteousness; cleanses himself, all dirty; he who is worthy of eternal punishment considers himself unworthy of temporal punishment; he praises his merits, which are worth nothing. He calls upon a physician in illness to be healed of his illness, and he takes every medicine, even the most cruel one, and endures everything that he offers him, and gives a reward to the healer. The Merciful God, Who wants all people to be saved and to come to the knowledge of the truth (1 Tim. 2:4), wants to heal and make his sick soul healed and made healthy by misfortune, as with cruel medicine. For the cruel illness of the soul is the love of money, self-love, love of glory, pride, anger, envy, hatred, impurity, and other passions; by them it is sick, withered and killed; but the blind sinner does not recognize this God's beneficence, and not only does not thank the merciful Benefactor, but murmurs against Him: "What is my unrighteousness?"

Всякое бедствие настоящего времени, на грешника от Бога посылаемое, есть жезл отеческого Его наказания, которым Он грешника бьет и от сна греховного возбуждает; или есть лекарство жестокое, как выше сказано, которое ему посылает, чтобы душа его расслабленная исцелилась. Но грешник того не чувствует.

Здоровье или богатство имеет? Это трудам и старанию, то мудрости и разуму своему приписывает, а не Богу, от Которого живот и смерть, нищета и богатство (Сир. 11:14). Одержал победу над неприятелем? Храбрости, хитрости, искусству своему, силе и множеству воинов, а не Богу победу присваивает. Не спасается царь многою силою, и исполин не спасется множеством крепости своей. Ненадежен конь для спасения, великою силою своей не спасет (Пс. 32:16-17); яко не силу коня Он любит и не благоволит к силе ног: благоволит Господь к боящимся Его и уповающим на милость Его (Пс. 146:10-11). Насыщается ли пищей, одевается одеждой, согревается огнем, просвещается светом и прочими благами Божиими снабжается грешник? Но Бога, благ Подателя, и в благодеяниях не чувствует, и Благодетеля не благодарит, ибо не любит Его, ибо без любви не может быть благодарности.

Вся тварь, небо, солнце, луна, звезды, земля и исполнение ее, как устами, проповедуют славу Божию (Пс. 18:2); но грешник ослепленный величества славы Его не чувствует и не трепещет. Город и палата архитектора своего, художество мастера своего, дом хозяина своего показывает и в познание всякому приводит. Всякий от художества художника и от строения строителя познает. Мир этот видимый, как город прекрасный, не руками, но словом Божиим сотворенный, и как художество премудрое и дом пребогатый, в котором все живем, как бы перстом указывает на Бога, как на архитектора, строителя, попечителя и хозяина своего, и как создание чудное, премудрое, благое доказывает существование чудного, благого, премудрого и всесильного Создателя. Но грешник слепой не познает.

Знает сын отца своего, которым рожден и воспитан, а раб – господина своего, которым куплен. Но грешник Бога, Господа и Отца своего, Которым сохраняется, питается, одевается, не познает. Знает пес господина своего, а вол купившего его. Но грешник, разумом одаренный, Создателя, Стяжателя и Хранителя своего не познает, как говорит Бог через пророка: Вол знает владетеля своего, и осел – ясли господина своего; а Израиль не знает Меня, народ Мой не разумеет (Ис. 1:3); еще же и говорит, как безумный, в сердце своем: «нет Бога» (П. 13:1). Так поражает грех сердце человеческое бедственной слепотой, от которой бывает бесстрашие, а от бесстрашия – всякое беззаконие!

§ 53. Если кто-нибудь спросит: «Как Бога не знать, Который всегда словом Его святым проповедуется?»