В скором времени и окаянный поборник сатаны, дикий кабан дьявола, набежавший из поля и опустошивший виноградник Христов, — я говорю о протопопе Алексее — испустив дух, попал в лапы сатаны. Его настиг Божий суд: он заболел тяжкой болезнью и был поражен мечом Божьего суда.

Перед своей смертью он околдовал великого князя, и тот поставил на великий святительский престол гнусного поборника дьявола, которого Алексей напоил ядом жидовства, — нечистого Зосиму. Вскоре, 26 сентября 6999 года (1490 г. от Рождества Христова.), Зосима стал митрополитом.

Немного времени спустя преосвященный архиепископ Великого Новгорода и Пскова святитель Геннадий прислал великому князю и митрополиту Зосиме — ибо злодейство нечистой души Зосимы не было еще открыто — множество истинных свидетельств против новгородских еретиков, оставшихся в Новгороде и бежавших в Москву, сообщая о хулах и издевательствах над божественными иконами и честными и животворящими Крестами. По велению князя 17 октября 6999 года (1490 г. от Рождества Христова.) собрались епископы: Ростовский архиепископ Тихон, Суздальский епископ Нифонт, Симеон Рязанский, Вассиан Тверской, Прохор Сарский, Филофей Пермский — а также архимандриты, игумены и весь священный собор Русской митрополии. Они приехали к митрополиту Зосиме, еще не зная доподлинно, что он и есть глава и учитель еретиков.

Зосима же, притворяясь христианином, повелел проклясть еретиков: новгородского протопопа Гавриила — ибо уже умер телом протопоп Алексей, давно мертвый душой, — попа Дениса Архангельского, попа Максима Ивановского, попа Василия Покровского, дьякона Макара Никольского, дьяка Гридю Борисоглебского, Васка, зятя Дениса, Самуху, дьяка Никольского и всех еретиков, то же исповедующих.

Некоторых князь послал в Великий Новгород к архиепископу Геннадию. Тот же за сорок поприщя(60 км.) от города повелел посадить их на коней, на вьючные седла, спиной к голове коня, чтобы смотрели они на запад, в уготованный для них огонь, одежду же их повелел надеть задом наперед, а на головы повелел надеть им заостренные берестяные шлемы, будто бесовские; еловцыя(Значки на темени шлема.) на шлемах были из мочала, венцы — из соломы вперемешку с сеном, на шлеме была надпись чернилами: “Вот сатанинское войско”. И приказал архиепископ водить их по городу, и всем встречным приказал плевать в них и говорить: “Это враги Божии и хулители христиан”. После же повелел сжечь шлемы, бывшие у них на головах. Так поступил этот добрый пастырь, чтобы устрашить нечестивых и безбожных еретиков — и не только их устрашить, но и всем показать зрелище, исполненное ужаса и страха, чтобы видевшие его укрепились в правой вере. Других же еретиков князь сослал в заточение и в изгнание.

Поп Денис после проклятия и ссылки предался вселившемуся в него хульному бесу: в течение месяца он бесчинно кричал голосами зверей, скотов, птиц и гадов, и в ужасных мучениях испустил свой гнусный еретический дух. Так же ужасно умер и Захар чернец, исповедовавший жидовство. После посечения и растерзания этих стремившихся ко аду псов, сыновей погибели, вскормленных ядом жидовства, еще оставался великий поборник дьявола, головня содомского огня, змей многотысячеголовый, пища для геенского огня, новый Арий, худший, чем Манес, первенец сатаны, гнуснейший злодей Зосима — он, как уже было ранее сказано, был посажен на святой престол.

Вскоре и он не смог удержать яда жидовства в своем нечестивом сердце и, излив его на многих, осквернил великий святительский престол в церкви Успения Божией Матери. Храм этот можно назвать небом на земле: он, как великое солнце, дивно украшенный, сияет посреди Русской земли чудотворными иконами и мощами святых. Так что если бы Бог пожелал жить в Своем творении, то жил бы там, а не в другом месте. Зосима же, пребывая в этой церкви, как черный ворон выклевывал глаза у упившихся нынешней суетной жизнью и уснувших смертью души. Ибо улетели от нас добропесенные певцы, чудноголосые соловьи, сладкоречивые ласточки — божественные святители и великие чудотворцы Петр, Алексий и другие православные святители, которые посреди церковного сада наполняли уши слушающих учением православия. Улетели крылатые орлы, своими когтями вырывавшие глаза у неправедно смотрящих на Христово вочеловечение, улетели ко Христу те, которые укрывали крыльями множество верных, и оставили нас сиротами.

The vile idolatrous wolf, dressed in pastoral clothes, gave the poison of Judaism to the commoners he met, while others this pernicious serpent defiled with sodomic debauchery. Overeating and getting drunk, he lived like a pig and in every way dishonored the immaculate Christian faith, introducing damage and temptations into it. He blasphemed our Lord Jesus Christ, saying that Christ called Himself God; he blasphemed many blasphemies against the Most-Pure Mother of God; he threw the divine Crosses into unclean places, he burned the holy icons, calling them idols. He rejected the teaching of the Gospel, the apostolic statutes and the works of all the saints, saying thus: there is neither the Kingdom of Heaven, nor the Second Coming, nor the resurrection of the dead, if someone died, then he died completely, until that time he was only alive. And with him many others – disciples of Archpriest Alexei and Priest Denis: Fyodor Kuritsyn, the clerk of the Grand Duke, Cricket, Ivashko Maximov, Semyon Klenov and many others, who secretly adhered to various heresies – taught Judaism according to the Decalogue of Moses, adhered to the Sadducean and Messalian heresies and brought much confusion. Those whom they knew to be prudent and versed in the Holy Scriptures, they did not dare to convert to Judaism, but, falsely reinterpreting to them certain chapters of the Holy Scriptures of the Old and New Testaments, they inclined them to their heresy and taught various fabrications and stargazing: how to determine and arrange the birth and life of a person by the stars, and they taught them to despise the Holy Scriptures as empty and unnecessary to people. People less learned they directly taught Judaism. Not all deviated into Judaism, but many learned from them to condemn the Holy Scriptures, and in the squares and in the houses they argued about the faith, and doubted.

Such confusion arose among Christians, such as had not occurred since the sun of piety shone in the Russian land. Many of the monastic order, living in monasteries and in the wilderness, as well as noble and Christ-loving worldly people, were broken in heart. Unable to endure the pernicious storm of blasphemy, they prayed with bitter tears to God that He would put an end to this pernicious winter of Judaism, warm their hearts with the memory of the One-in-Essence Trinity, enlighten them with the truth and kindle the sun of piety. Each of them tried to eradicate the pernicious tares of Judaism together with their vile sower Zosima. And they denounced his apostasy and sodomic debauchery.

He also began a fierce war against them: he deprived some of them of Divine Communion, excommunicated priests and deacons, saying that neither a heretic nor an apostate could be condemned. He also said: even if a saint or priest is a heretic and excommunicates someone or does not bless someone, then it will be the same at God's judgment. Those who were not versed in the holy books were afraid to denounce his apostasy; Those who read the holy books knew that they should not only condemn heretics and apostates, but also curse them, and not only curse them, but also give them over to cruel executions. They did not cease to denounce the metropolitan and told everyone about his heresy and vile deeds, while the metropolitan slandered them before the grand prince.

Soon the prince sent the innocent into exile, and they endured many persecutions: chains, prisons, plundering of property. Others did not suffer with them in exile, but consoled them with letters and helped them with everything necessary; From the holy books they selected denunciations against heretical speeches and sent them to the exiles, strengthening them against heretics.

For the sake of this misfortune I also selected from the Holy Scriptures and the works of the Holy Fathers some denunciations against the speeches of heretics. And although I am ignorant and unlearned, I also, according to my strength, must take care of the denunciation of heretics. Thus Antiochus, who lived in the Lavra of Saint Sava, having witnessed the attack of the beast-like Persians, saw in this the reason for compiling a large book of extracts from the holy books. Likewise, Saint Nikon, who lived in Antioch, in the Black Mountain, seeing the fury of the godless Turks, collected a multitude of testimonies of holy books, for the benefit of those who read. Now it is not the Persians, not the Turks, but the devil himself and all his army, taking up arms against the Church of Christ, like wild beasts, who do not eat human flesh or drink blood, but destroy the soul, which the whole world is unworthy.

Let no one condemn me for repeating in every Sermon the names of heretics who profess Judaism: I speak of Archpriest Alexei, Fyodor Kuritsyn, Priest Denis, and others like them. I have gathered together the testimonies from various holy books, so that those who know, having read, will remember, and those who do not know, having read, will understand. Everyone, with the help of God's grace, will easily find in the following chapters everything necessary for the denunciation of heretics. The chapters of this book are as follows: