My Life in Christ

1619. God is love, and I am the image of God, which means that I must also be all love. God is the simplest good, alien to any shadow of evil. I am the image of God: therefore, I must also be completely good, without even a shadow of evil. If the enemy troubles you with food or drink, say to him, 'This is my food and drink, the Body and Blood of my Lord, they are inseparable from me; As long as I am a priest, I can commune them every week, and for the most part several times a week. Moreover, if I seek within myself the Kingdom of God by trusting in Him, my Lord, then all earthly things that are necessary for me will be added, according to the Scriptures: seek ye first the Kingdom of God and His righteousness, and all these things shall be added unto you [Matt. 6:33]. My God is faithful. Everything is God for me. These words are deeply rooted in reflection.

1620. Do not be embittered by anything, conquer everything with love: all offenses, whims, all kinds of family troubles. "Know nothing but love. Always blame yourself sincerely, admitting that you are the culprit of trouble. Say: I am guilty, I am a sinner. Remember that as you are weak, so is your neighbor, and weakness for weakness is destroyed, and there is nothing to blame for the weak and sinners, if they confess their weakness. The devil, who is strong in evil, must be blamed.

1621. The Heavenly Father cares so much for me, for my life, for my salvation, that He did not spare His only-begotten Son for me and sent Him into the world to suffer and die, and nourishes me with His Flesh and Blood; could it be that He did not take care of me in matters of less importance, or deprived me and my companions of sufficient sustenance? "This has not happened before, and it will not be. Seek ye first the Kingdom of God and His righteousness, and all these things shall be added unto you [Matt. 6:33]... And to you are all the hairs of the head. Do not be afraid, for [Matt. 10:30, 31].

1622. My life is the Eternal Lord, Who is the Almighty; I am completely immersed in this life. Who is over all, and in all, and through us all [Ephesians 4:6]. I am always in the presence of God, I am always in God and He is in me. Will I rely on food and drink, on money, on man? Will I not be blind then? Truly God is my hope, He is everything to me!

1623. We must remember more often the words of the Saviour: "If ye do not humble yourselves, and ye shall be like children, ye shall not enter into the Kingdom of Heaven" [Matt. 18:3, 4] and the Apostle: "As newborn babes, ye shall love the verbal and unflattering milk, that ye may grow up in it unto salvation" [1 Pet. 2:2], (unflattering — undeceitful, unfeigned, true).

1624. Be especially meek and patient in sickness and in various unfavorable circumstances: for then we are especially prone to irritability, pampered by contentment, health, happiness, and peace. The happy among us are those who have no addiction to anything, because they are not bound by avarice.

1625.

Remember this and never lose heart in prayer.

1626. Abraham My Servant Will Pray, — Job My Servant... Moses... Samuel... Elijah [Job 42:8; cf. Gen. 20:7, 17; Jeremiah 15:1; 3 Kings 18:36; Ps. 98:6]. The prayers of the saints for us are pleasing to the Lord, as faithful servants of God.

1627. Диавол постоянно в сердцах наших лжет на Бога, особенно на Его вездеприсутствие: забы Бог, отврати лице Свое, на правосудие: не взыщет [Пс. 9, 25, 32, 34], на бытие: несть Бог [Пс. 13, 1].

1628. Бог для того хочет от нас всегдашнего обращения к Нему в молитве, чтобы нас, одичавших грехом и удаляющихся от Него чад Своих, привлечь к Себе, очистить и заключить в объятия Своей любви, чтобы показать нам, как у Него всегда благо нам. Так и добрые родители поступают с своими злонравными детьми.

1629. Когда слышишь, что говорит Бог, то представляй слово Его делом или совершившимся, или совершающимся, или имеющим совершиться.

1630. Пресыщение — лишение веры, сердечного умиления и молитвы, холодная бесчувственность, бессилие сердца для всякого духовного делания, обнажение от благодати, источник гордыни, потеря смирения, отвержение вышней помощи, источник хулы на Бога и святых, ненасытимая жажда большего, недовольство тем, что имеешь, — лживость сердца: да не насыщся, ложь буду. — Если бы вы спросили: отчего много людей неверующих, не молящихся, не живущих по-христиански, преданных всяким порокам? Ответ готов: от служения чреву-богу.

1631. Молитва — вода живая, которою душа утоляет свою жажду. Когда молишься, тогда представляй, что как бы един только и был пред тобою Бог, Троичный в Лицах, и кроме Его ничего не было. Представь, что Бог в мире, как душа в теле, хотя и бесконечно выше его и не ограничивается им; — твое тело мало, и все его проникает малая душа твоя: мир же велик, а Бог бесконечно велик, и по всему творению Бог все наполняет, — везде Сый и вся исполняяй [мол. Св. Духу].