Hasten to follow Christ

Боритесь, настойчиво боритесь с плотью, отбивайтесь от ее смертных нападений, помня, что только дух животворит. Делайте то, к чему влечет вас дух, делайте: то, что приведет вас в жизнь вечную.

Наука и религия

30 мая 1948 года.

Рассматривая современную науку, как она создана Ламарками, Дарвинами, мы находим прямую противоположность, абсолютную несогласованность между утверждениями науки и утверждениями религии в области основных вопросов бытия и познания. Поэтому просвещенный и последовательный ум не может одновременно признавать и то, и другое. Ему необходимо сделать выбор».

Так писал 65 лет тому назад знаменитый немецкий зоолог, горячий поклонник Дарвина, Геккель в нашумевшей в то время книге «Мировые загадки», которая, как казалось, совершенно опровергла религию. Ну что же, он говорит, что все просвещенные умы должны сделать выбор между наукой и религией, отвергнуть то или другое. Он считает необходимым отвергнуть религию, ибо просвещенные умы науки не отвергнут.

Что же, это необходимо? Нет, нисколько, ибо мы знаем, что величайшие гении науки совмещали веру в Бога и великую научную деятельность. Таков был великий Коперник, польский астроном, создавший основы всей нынешней астрономии. Великий Коперник не только был верующим, но имел священный сан. Другой великий ученый, Ньютон, когда произносил слово Бог, всегда снимал шляпу: он был глубоко верующим. Великий бактериолог нашего времени, или почти нашего времени, Пастер, положивший начало современной бактериологии, все свои научные труды начинал горячей молитвой к Богу. Тому назад 10 лет скончался гениальный физиолог, наш русский ученый Павлов, создавший новую физиологию мозга. Он был глубоко религиозным человеком. Что же, смеет Геккель сказать, что это не просвещенные умы, если они не отвергают религии?

What is the matter? Why do I personally know to this day some of our academicians and professors who are deeply religious, religious people? Why do not all scientists reject religion, but only a part of them, close to Haeckel in their mentality?

Because this part believes only in material things, completely rejecting everything spiritual, does not recognize any afterlife, does not recognize the immortality of the soul, and, of course, does not recognize the Resurrection of the dead. They say that science achieves everything, that there are no secrets of nature that science will not reveal. What shall we say about this?

Let us say: yes, you are quite right; We dare not set limits to the research of the deep human mind that tests nature. We know that although science today knows only a small part of what it should know about nature, the possibilities of science are enormous, limitless. They are right, we do not dispute this. What do we dispute, why, like them, do we not reject religion as inconsistent and incompatible with the conclusions of scientific knowledge? Only because we believe in the existence of the spiritual world, we believe with all our hearts, we are deeply convinced that in addition to the material world, there is an infinite, immeasurably higher spiritual world. We believe in the existence of spiritual beings who are much more endowed with reason than we humans. We believe with all our hearts that above this entire spiritual world, as well as over the physical world, stands the Great and Almighty God.

If we dispute anything with science, it is only its right to reject the spiritual, only its accessibility to the investigation of the spiritual world, for the spiritual world cannot be investigated by scientific methods, with which we investigate material nature. These methods are completely unsuitable for the study of the spiritual world.

How do we know about the spiritual world? Who said about him? If those who value Divine Revelation ask us so, let us say to them: "The heart has told us this." For there are two ways of knowing: the one that Haeckel used in science is the way of knowing material nature; but there is another way that science does not want to know, which stands immeasurably higher than knowledge by the mind; there is another cognition, cognition with the heart. Our heart is not only the central organ of blood circulation, it is the organ of higher knowledge, the knowledge that opens up to us the spiritual world, the knowledge that gives us the ability to enter into communion with God, with the higher world. But this is where our divergence from science lies.

Paying tribute to the great achievements of science, without in the least trying to dispute them, without trying to set limits to scientific knowledge, we only say: "You cannot explore the spiritual world, but we can, we cognize it, we investigate it with our hearts."

There are many inexplicable, mysterious, but at the same time absolutely certain facts (as certain as any of the physicochemical facts) that belong to the spiritual world. There are phenomena that, of course, science will never explain, for which its methods are not suitable.