Introduction to Patristic Theology

(Against the Arians, 2, 36)

Athanasius speaks of the Holy Spirit in his letters to Serapion. His reasoning follows the same logic as his teaching about Christ. There is one God, the one-in-essence Trinity: the Father, the Son, and the Spirit. Like the Son, the Holy Spirit is also God, otherwise we are not saved:

... Of the Holy Spirit, God says that He is not just a Spirit, but His Spirit, and that by Him our spirit is renewed, just as the Psalmist says in the one hundred and third Psalm: "If you take away their spirit, they die and return to their dust. Thou shalt send Thy Spirit, and they shall be created, and Thou dost renew the face of the earth" (Psalm 103:29,30). If we are renewed by the Spirit of God, then it is not the Holy Spirit, but our spirit that is called created here. And if, on the basis that all things are brought into being by the Word, you admirably reason that the Son is not a creature, then is it not blasphemous to call the creature of the Spirit, by whom the Father through the Word brings all things to perfection and renews them?

(Serapion, Epistle 1:16,17)

Through the Holy Spirit, man's communion with God and deification take place. At the same time, the Spirit belongs to the Son, being His "own" (idios) Spirit:

Thus, according to the grace of the Spirit given to us, we are in him, and He is in us. And since the Spirit that is in us is God's, then we, having the Spirit in us, are justly considered to be in God, and thus God is in us. Therefore, we do not abide in the Father in the same way as the Son. The Son does not become a partaker of the Spirit, so that through this He may be in the Father. He does not receive the Spirit, but rather He Himself gives Him to all, and it is not the Spirit who unites the Son with the Father, but rather the Spirit receives from the Word. And the Son is in the Father, as His own Word and radiance. And without the Spirit we are alien to God and far from Him, but through the communion of the Spirit we are united with the Divinity.

(Against, Arian. 3:24)

Выражение «а паче Сам подает Его всем» часто и неправильно толковали как аргумент в пользу Filioque : будто бы в данном случае св. Афанасий утверждает, что Святой Дух исходит от Сына. Такое понимание упускает из виду контекст высказывания, в котором вовсе не обсуждается вечное исхождение Духа. Афанасию был чужд философский подход к бытию Божию, который как раз и породил учение о Filioque, в своих писаниях он вообще никогда не говорит о св. Троице в абстрактных терминах. Мысль Афанасия всегда сосредоточена на идее спасения человека от рабства смерти и тлению. Спасение принес в мир Христос, и Он же посылает нам Духа Святого, через которого мы приобщаемся божественной жизни.

* * *

В целом можно сказать, что св. Афанасий Великий был чрезвычайно привлекательным человеком, мужественным и неутомимым, настоящим христианским героем. Он был не понят многими современными ему восточными богословами, воспитанными на учениях неоплатоников и Оригена. Афанасий же совершенно освободился от приверженности неоплатонической мысли, особенно в своем учении о сотворении мира. На Западе его учение было воспринято более благосклонно, так как западное богословие никогда не сражалось с модализмом и поэтому не видело никакой опасности в термине единосущие.

Однако, окончательную победу над арианством одержал не св. Афанасий, а его младшие современники ― отцы-каппадокийцы, которым удалось разработать правильную терминологию, устранившую противоречие между понятием единосущия и троичной природой Бога, и которые очистили никейскую веру от подозрений в модализме.

Глава 10. Святой Кирилл Иерусалимский