History of the Christian Church

Как Сам предсказал, Иисус Христос завершил Свою жизнь на земле страданиями и смертью на кресте, воскресши в третий день из гроба. И апостолы выясняют всю глубокую важность и необходимость крестных страданий, смерти и воскресения Иисуса Христа для нашего искупления, спасения. С особенною силою и подробностью апостол Павел раскрывает значение указанных моментов для нас. Совершенно конкретное определенное благовестие, которое проповедовал ап. Павел, есть то, что в Иисусе явилось спасение, то спасение, которое ожидал Ветхий Завет и которое, вместе с тем, означает поворот времени для всего человечества. Но чрез что, каким образом открылось во Христе спасение? Уже при простом чтении посланий ап. Павла видно, что сущность его благовестия составляет слово о примирении, прощении, которое совершил Бог во Христе Иисусе (2 Кор. 5:19-21). В начале 1-го послания к Коринфянам он ссылается на Коринфян, как свидетелей того, что он ничего иного не хотел знать среди них, как единственно Христа и того распята (1 Кор. 2:2). В 15-ой главе того же послания ап. Павел напоминает коринфянам со всею важностью, серьезностью, к какой этот человек только был способен, об Евангелии, чрез которое единственно они могли быть блаженны: Христос умер за наши грехи по Писаниям и воскрес в третий день. Этому соответствует, когда он в послании к Римлянам возвещает, что Христос предан за наши грехи и воскрес для оправдания нашего (4:25). На смерть Христа, как она представляется во свете воскресения, ап. Павел налагает особый отпечаток; но не так, чтобы он смерть Христа хотел представить изолированною от жизни. «Он был послушен до смерти» (Флп. 2:8) и еще «Чрез послушание единого мы все стали праведны» (Рим. 5:19). Смерть Иисуса Христа для ап. Павла и его современников была страшным соблазном: каким образом умерший на древе может быть обетованным Мессией? Этот парадокс разрешается для ап. Павла так «Он сделался за нас клятвою» (Гал. 3:13 ср. 2 Кор. 5:21). Он, как и его народ, стремился к праведности по закону (Рим. 10:3). Со времени явления пред Дамаском, ап. Павел знает о самом себе, как и о других — одно: человек, сам по себе грешник, спасается чрез Христа.

В послании к Римлянам (1-3 гл.) апостол доказывает, что как над иудеями, так и над язычниками по закону должен быть произнесен приговор, что они лишены правды Божьей, чтобы затем подчеркнутым «но» или «и теперь» (καί νυν) противопоставить то, что совершилось во Христе. В Нем открылась праведность, которая только одна имеет значение пред Богом.

Теперь вопрос в том: верно ли ап. Павел понял «учение» и «дела» Христа?

По ап. Иоанну, в том явилась любовь Божья, что Он Сына Своего не пощадил (1 Ин. 4:10), «В том мы познали любовь, что Он жизнь Свою за нас положил» (1 Ин. 3:16 ср. 1 Ин. 1:7).

Первое послание ап. Петра опять делает ясным, что мы спасены чрез драгоценную кровь Иисуса Христа (1:19). В общем, куда мы ни посмотрим, мы не видим никакого другого благовестия, как то, что чрез смерть и воскресение Иисус сделался нашим Господом; в вере единственно в Него мы можем иметь прощение грехов и спасение.

Теперь возникает новый вопрос: такое понимание крестного подвига и воскресения отвечает ли самосознанию Иисуса? Среди тех великих слов, которые изрекал Иисус о Своем страдании, мы обращаем внимание на то, как Иисус указывал на согласие их с Ветхим Заветом (Мф. 16.21; Лк. 18:31). С этим согласуется, когда Воскресший говорил Эммаусским путникам: «Не так ли надлежало пострадать Христу и войти в славу Свою?» (Лк. 24:26). Свою жизнь Иисус готовил отдать, как искупление за многих (Мф. 20:21). За пасхальною вечерью Он сказал, что Свою кровь прольет для прощения грехов (Мф. 26: 28). Иисус видит пред глазами насильственную смерть. Казалось бы, дело Его жизни остается не только незавершенным, неоконченным, но насильственно прерванным, оборвавшимся. В этот момент Он высказывает дерзновенную мысль, что именно теперь, чрез Его смерть, осуществится Новый Завет, о котором предсказывали пророки Ветхого Завета (Иер. 31:31-34; Иез. 30 гл.). Иисус имел призвание основать среди людей царство Божие и для осуществления этого призвания Он хотел сделать последнее: умереть за грехи человечества.

Чрез смерть Иисуса Христа и Его воскресение положено основание христианской Церкви, метафизическое, мистическое, но конечно реальное. Апостол Павел говорит: «Внимайте себе и всему стаду, в нем же вас Дух Святой постави епископы пасти Церковь Господа и Бога, которую стяжал честною Своею кровию». Явление же Церкви Христовой миру и действие её среди людей последовало (и началось) в день Пятидесятницы.

Jesus Christ also laid the foundation for the external organization of the Church as a Christian society. The Church, according to the teaching of Christ, is a community of believers in Him as the Son of God and Savior. He used the word "Church" three times (Matt. 16:18; 18:17). He established hierarchy as an order (cf. John 20:22-23): "He blew and said to them, 'Receive the Holy Spirit.' To whom you forgive sins, they will be forgiven; on whom you leave, they will remain" (cf. Matt. 16:19; 18:18), and not just a moral union of people. He gave his disciples prayer as a model ("Our Father"), established the sacraments – baptism, communion, repentance, pointed out the need for human discipline: "But if your brother sins against you... tell the church; but if he will not listen to the church, let him be to you as a heathen and a publican" (Matt. 18:15-17).

But Christ's work was only to cast the seed, and it would grow, to light a fire, and it would be kindled.

The Birth of the Christian Church in Jerusalem.

After the Ascension of the Lord Jesus Christ, there were more than 500 people who believed in Him in Galilee (cf. 1 Cor. 15:6) and in Jerusalem with the apostles 120 souls (Acts 1:13-16). We know nothing about the fate of the Galilean believers. All the interest of the early Christian sources is focused on the community of believers in Jerusalem. They gathered together, and at one meeting, at the suggestion of the Apostle Peter, they chose Matthias to replace the traitor and suicide Judas (Acts 1:6-26).

Ten days after the Ascension, during the Jewish Pentecost, the promised descent of the Holy Spirit followed. The Spirit, Who, in a strong wind, in the form of tongues of fire, descended upon the apostles and the assembled disciples and made them capable of miraculous speech in various tongues (see Acts 2:1-12). What is the "gift of tongues" or glossolalia is extremely difficult to find out. The parallel account of the gift of tongues in the Corinthian community (1 Cor. 14) not only does not help to clarify the matter, but, on the contrary, testifies to the fact that the book of Acts speaks of a different miraculous gift than in 1 Cor. Those who heard the glossolals on the day of Pentecost said of them: "Are not all these who speak Galileans? How then do we each hear our own dialect in which we were born?" (2:7-8). Meanwhile, it is said of the Corinthian glossolals: "If the whole church come together, and all speak with unknown tongues, and those who do not know or do not believe come in among you, will they not say that you are possessed" (1 Cor. 14:23). "Whoever speaks in an unknown tongue does not speak to men, but to God... he speaks for his own edification" (14:2-4).

This means that the glossolalia of Acts was understandable to others, but the glossolalia in the Corinthian community was incomprehensible and had in mind only the personal edification of the glossolal, and not the benefit of others. — However, glossolalia and the books of Acts. was understandable to others, but not quite clear or intelligible. That is why a completely clear articulate speech was required. Peter in order to clarify the meaning of the event that had taken place (Acts 2:14). The speech of the Apostle Peter was delivered in Greek and was understood by everyone. On the other hand, Hellenism did not penetrate so deeply and widely that the Greek language was accessible to all proselytes who came to Jerusalem from various countries. Therefore, it may also seem miraculous that the speech of Ap. Petra was understandable to everyone. That is why, it seems, the question arose in antiquity: was the miracle of tongues a miracle in those who spoke or in those who heard? Sacred antiquity in the person of Bl. St. Augustine (Speech 175-266), St. Gregory the Theologian (Speech 41), St. John Chrysostom (Volume 3, Volume 35) and others replied that this miracle happened to those who spoke, and not to those who heard. With the receipt of the gifts of St. In spirit, the early timidity of the disciples gave way to inspired courage. With lofty conviction and holy enthusiasm was pronounced by Ap. Peter's speech, which clarified the meaning of the event that had taken place, as the fulfillment of Joel's prophecy about the outpouring of the Holy Spirit on all flesh, which could and did follow after the resurrection of Jesus of Nazareth, who was killed by lawless people. The Apostle called everyone to repentance and baptism (2:38). The preaching was a tremendous success: 3000 souls from the newcomers believed in Christ and, having repented, were baptized. And when Ap. After some time, on the occasion of the miraculous healing of a lame man at the temple (Acts 3), Peter had to preach another time about the risen Christ, the number of believers increased to 5000 (4:4). The Apostle Peter and the other apostles proclaimed Jesus as the Messiah expected by the Jews, who, according to the prophets, suffered and died, and it was the Jews who ignorantly handed Him over to death.

The main proof of the messianic dignity of Jesus Christ is His resurrection, which the apostles witnessed. This confession (recognition) of Christ as the Messiah and Son of God was a condition of salvation.