Commentary on the First Epistle to the Corinthians by the Holy Apostle Paul

Matthias was numbered in place of Judas after the Ascension of the Lord. How then does Paul say, then the twelve? We answer: He probably appeared to Matthias after the Ascension, just as He appeared to Paul, who was called after the Ascension. For this reason he did not specify the time, but expressed himself indefinitely. Some say that this is a scribe's error; or: The Lord, knowing in advance and despising that Matthias would be numbered among the eleven, appeared to him also, so that he would not be inferior to the other apostles in this respect. Something similar is expressed by John when he says: "Thomas, one of the twelve" (John 20:24). For everyone would rather say that He numbered Matthias among the other apostles by foreknowledge, than Judas after his betrayal and suicide.

Then He appeared to more than five hundred brethren at the same time.

After the proof from the Scriptures, he brings the apostles and other faithful people as witnesses. The word more (επάνω) is explained by some as follows: "from above", from heaven; that He appeared high and above their heads in order to vouchsafe them in truth to the Ascension. Others understood it thus: more than five hundred.

Most of whom are still alive, and some have died.

I, he says, have living witnesses. By the saying "rest" he prepares the beginning of the resurrection. For he who sleeps also rises.

Then he appeared to James.

To the brother of the Lord, who was made by Him the first bishop in Jerusalem.

Also to all the Apostles.

For there were other apostles, such as the seventy disciples.

А после всех явился и мне, как некоему извергу.

Это слово смиренномудрия. Смирение же сие употребил благоразумно, для того, чтобы, когда скажет о себе высокое: я более всех их потрудился (ст.10), ему не отказали в вере, как самохвалу. Извергом в собственном смысле называется недоношенное дитя, которое женщина выкидывает. Поскольку называет себя недостойным апостольского звания и человеком отверженным (ст.9), то назвал извергом, как недозрелого по отношению к апостольскому достоинству. Некоторые же под извергом разумели позднее рождение, так как Павел - последний из апостолов. Но Павла не уничижает то, что он последний увидел Господа. Ибо и Иаков не ниже прочих пятисот, от того, что увидел Господа позже, чем они.

Ибо я наименьший из Апостолов, и недостоин называться Апостолом, потому что гнал церковь Божию.

Сам о себе произносит суд: я, говорит, меньший не только двенадцати, но и всех прочих. Смотри, здесь напоминает о тех грехах, от которых избавился через крещение, для того, чтобы показать, какую благодать получил от Бога. Для чего же, выставляя сам себя свидетелем Воскресения Христова, так как Он явился и ему, перечисляет свои недостатки? Для того, чтобы заслужить более доверия. Ибо кто по сущей справедливости изложил собственные недостоинства, тот не будет напрасно говорить в пользу иного.

Но благодатию Божиею есмь то, что есмь.