Hieromartyr Irenaeus of Lyons

84. То же самое опять говорит Давид: «Поднимите, князья, ваши врата; поднимитесь, врата вечные, да внидет Царь славы» (Пс. XIII, 7). Ибо вечные врата суть небеса. Но поскольку Слово сошло невидимым для творения образом, то им ничего не было известно об этом. Теперь Слово стало плотию и видимо взошло на небо. И когда силы увидели Его, то нижние ангелы возвали к тем, которые были на тверди: «Поднимите наши врата; поднимитесь, врата вечные, да внидет Царь славы». И когда они изумились и спросили: «Кто же это?», то те, которые (прежде) видели Его, а теперь во второй раз, засвидетельствовали: «Господь крепкий и сильный, Он – Царь славы» (Пс. XXIIІ, 8 – 10).

85. Так воскресши и вознесшись, Он пребывает одесную Отца, доколе в установленное Отцом время все враги будут покорены Ему. Враги же суть все те, которые восстали – ангелы и архангелы и силы и престолы, отвергшие истину. И об этом пророк Давид говорит таким образом: «Так говорит Господь Господу моему: седи одесную меня, доколе положу врагов твоих под ноги твои» (Пс. СIV, 1). А что Он восшел туда, откуда и нисшел, об этом говорит Давнд: «От края небес исход его и возвращение его до (другого) края небес» (Пс. XVIII, 7). Потом он указывает на Его суд такими словами: «И ничто не остается сокрытым от жара его» (Пс. XVIII, 7).

86. Если пророки предрекли о Сыне Божием. что Он явится на земле, также возвестили, где на земле и как и в каком образе Он явится, и Господь принял на Себя все эти пророчества, то наша вера в Него твердо обоснована и истинно предание проповеди, т. е. свидетельство апостолов, которые посланы были во всем мире проповедать Сына Божия, как Он, пришедши на страдания, пострадал для упразднения смерти и для оживотворения плоти, чтобы мы отложили вражду против Бога, которая преступна, и пришли к миру с Ним, творя богоугодное пред Ним. И это возвещено было пророками: «Как прекрасны ноги благовествующих мир и благовествующих благое» (Иса. LІІ, 7). И что они должны выйти из Иудеи и из Иерусалима, чтобы возвестить нам слово Божие, которое для нас также и закон, об этом Исаия говорит так: «От Сиона изыдет закон и слово Господне из Иерусалима (Иса. ІІ, 3). И что они будут проповедывать во всем мире, об этом Давид говорит: «По всей земле проходит вещание их и до пределов вселенной слова их» (Пс. XVIIІ, 5).

87. И что люди будут жить не в многоглаголании закона, а в краткости (простоте) веры и любви, об этом Исаия говорит так: «Краткое и точное слово в праведности; ибо Бог совершит краткое слово по всей земле» (Иса. X, 22:23). И поэтому апостол Павел говорит: «Любовь есть исполнение закона» (Рим. XIIІ, 10);. ибо кто любит Бога, тот исполнил закон. Также и Господь, когда Его спросили, какая главная заповедь, ответил: «Возлюби Господа Бога твоего всем сердцем твоим и всею крепостью твоею; и вторая подобна ей: возлюби ближняго твоего, как самого себя. На сих двух заповедях утверждается весь закон и пророки» (Мрк. XII, 30 сл., Мф. XXII, 37 сл.). Он посредством веры в Него развивает нашу любовь к Богу и ближнему, вследствие чего мы делаемся благочестивыми и праведными и добрыми; и поэтому (сказано): «Краткое слово Он совершил на земле, во вселенной».

88. И что Он после Своего вознесения будет возвышен над всеми, и что никто не может сравниться с Ним, об этом Исаия говорит так: «Кто есть судящийся? Пусть приступит! И кто оправданный? Пусть приблизится к Сыну Божию. Горе вам, так как все вы, как одежда обветщаете, и моль поест вас, и всякая плоть смирится и Господь один вознесется между всеми возвышенными» (Иса. L, 8 и II, 11:17). И что в конце те, которые служат Богу, Его именем спасутся, об этом Исаия говорит: «И тем. которые Мне служат, будет дано новое имя, которое благословенно на земле; и прославят Бога истинного» (Иса. LXV, 15 сл.). И что Он Сам совершит это благословение и Сам спасет нас Своею кровию, об этом Исаия возвестил в следующих словах: «Не ходатай и не ангел, но Сам Господь спас их; по Своей любви к ним и снисхождению Он искупил их» (Иса. LXIII, 9).

89. Что Он не хочет возвращать искупленных к законодательству Моисея – ибо закон исполнен Христом – но что должно жить верою и любовью от (?) Сына Божия по новому существу этого слова, об этом Исаия возвещает следующим образом: «Не вспоминайте прежняго и не помышляйте о том, что некогда произошло. Воистину я совершаю нечто новое, что уже является, и вы узнаете его. И я создам реки в пустыне и в безводной степи, чтобы поить избранный народ Мой, народ, который я приобрел для Себя, чтобы он возвещал славу Мою» (Иса. XLIIІ, 19 – 21). Пустыней же и стенью прежде было призвание язычников, ибо ни Слово не проходило чрез него и не поил его Святый Дух, Который проложил новый путь благочестия и праведности и источил обильные потоки, т. е. распространил на земле Святого Духа, как Он обещал чрез пророков в последние дни излить Духа на всю землю.

90. Таким образом, наше призвание – чрез обновление духа и не в нашем ветхом (существе), как пророчествовал Иеремия: «Вот наступают дни, говорит Господь, когда Я исполню для дома Израиля и для дома Иуды завет, который Я заключил с отцами их, в тот день, когда Я взял их за руку, чтобы вывести их из Египта; ибо они не пребыли твердо в завете, и Я пренебрег их, говорит Господь. Но завет, который Я заключу с домом Израилевым в те дни, будет состоять в следующем: Я вложу закон Мой в мысли их и на сердце их напишу его. И я буду их Богом, и они будут Моим народом. Впредь они не будут учить друг друга или брат брата: познай Господа, ибо все познают Меня от самого малого до самого большого. Ибо Я прощу им беззакония и больше не помяну грехон их» (Иерем. ХХХІ, 31 – 34).

91. And that these promises must be inherited by the calling of the Gentiles, among whom the new covenant was revealed, Isaiah thus says: "Thus saith the God of Israel: In that day man shall turn his eyes to the Maker, and his eyes shall be fixed on the Holy One of Israel; and they will not look upon the temple of idols, nor upon the work of their hands, which their fingers have made" (Isa. XVII, 7:8). These words are evidently spoken of those who have left idols and through the Holy One of Israel have come to believe in God, our Lord. But the Holy One of Israel is Christ, and to Him, Who has become visible to men, and not to the temples of idols or to the work of our hands, we turn our eyes.

92. And that He will be made visible among us, since the Son of God was made the Son of Man, and will be known by us who had no knowledge (of Him) before, the very Word of Isaiah says: "I have revealed myself to those who do not inquire about Me. Those who did not seek Me found Me. I said, 'Here am I, to a people who have not called on my name' (Isa. LXV, 1).

93. And that this people will be holy, it is announced in the Book of the Prophets of the Days thus: "And I will say not to My people, You are My people, and the beloved shall not be loved. And in the place where they said of them, 'You are not my people,' there they will be called sons of the living God" (Hos. II, 23; I, 10). The same is said by John the Baptist: "God is able to raise up children for Abraham out of these stones" (Matt. II, 9). For after our hearts have been plucked out and freed from the service of stone, we behold God by faith and become children of Abraham, who is justified by faith. And so God says through the prophet Ezekiel: "And I will give them another heart, and I will put a new spirit in them; and I will pluck out of their flesh a heart of stone, and will take it away, and give them a heart of flesh, that they may walk in my commandments, and keep my justifications, and do them. And thus they will be my people, and I will be their God" (Ezek. XІ, 19:20).

94. Thus was accomplished the change of hearts among the nations by a new calling through the Word of God, when He became flesh and dwelt among men, as His disciple John also says: "And the Word was made flesh and dwelt among us" (John I, 14). That is why the church is so fruitful in the saved. For neither Moses nor the prophet Elijah are any longer intercessors, but the Lord Himself has saved us, having given many children of the church, to the assembly of the firstborn, as Isaiah proclaimed in these words: "Rejoice, barren, who does not give birth." And the barren church is the church, which never in former times allowed the children of God to be revealed. "Cry out and cry out to her who is not in childbirth, for she who is forsaken has more sons than she who has a husband" (Isa. LIV, 1). The first assembly (i.e., the church) had the law as its husband.

95. Likewise, Moses says in Deuteronomy that the Gentiles will be first, and the disobedient people last, and again he says, "You have not provoked Me with God, and you have grieved Me with your vain idols; and I will not provoke you to anger with a people, but with a foolish nation I will grieve you" (Deuteronomy XXII, 21). For they forsook the God who is, and served gods who were not, and slew the prophets of God, and prophesied for Baal, which was the idol of the Canaanites. They also despised the Son of God, who exists, chose the robber Barabbas, who was taken in murder (cf. Mark XV, 7), they renounced the eternal king and confessed the temporal Caesar as their king (John 15). Thus it pleased God to bestow His inheritance upon the foolish Gentiles, and upon those who did not walk in the ways of God, and did not know what God was. After life has been given to us by this calling, and after God has brought Abraham's faith in Him back to perfection in us, I think we should no longer go back to the first legislation. For we have received the Lord of the law, the Son of God. And through faith in Him we learn to love God with all our heart and our neighbors as ourselves. But love for God is far from all sin, and love for one's neighbor does no harm to one's neighbor (cf. Rom. XII, 10).

96. Therefore we have no need of any law as educator; behold, we speak with the Father, and stand before Him face to face, having become babes in malice, and strengthened in righteousness and propriety. For the law will no longer say, "Thou shalt not commit adultery" to him who never again has lustful desires for another man's wife; and the law will no longer say, "Thou shalt not kill" him who has removed from himself all anger and all enmity; He will not say, "Thou shalt not covet thy neighbor's house, nor his ox, nor his ass," to those who do not care at all about earthly things, but gather heavenly fruits; and he will not say: "An eye for an eye and a tooth for a tooth" (Exodus XXI, 24) to him who considers no one to be his enemy, but all to be his neighbors; therefore he can never stretch out his hands for vengeance. It is impossible to demand tithes from one who brings all his possessions to God and leaves his father, mother and all his relatives and follows the Word of God. And it is not commanded to spend the day in rest and leisure for one who keeps the Sabbath every day. that is, in the temple of God, which is the body of man, he performs worthy service to God and does righteousness every hour. For I "desire mercy, and not sacrifice," He says, "and knowledge of God, and not burnt offerings" (Hos. VI, 6). "But if the wicked kill an ox to me, it is as if he had killed a dog; and he who sacrifices bread is the same as he who offers swine's blood" (Isa. LXVI, 3). But whosoever shall call upon the name of the Lord shall be saved (Joel. II, 32; cf. Rom. X, 13). "Nor is there any other name of the Lord under heaven, by which men have been saved" (Diary IV, 12), except the name of God, i.e. Jesus Christ, the Son of God, to Whom also demons and evil spirits and all rebellious powers are subjected.

97. When the name of Jesus Christ, who was crucified under Pontius Pilate, was invoked, there was a division in humanity. And where those who believe in Him will always call upon Him and do His will, there He is near and present and fulfills the petitions of those who call on Him from a pure heart. Thus receiving redemption, let us constantly give thanks to God, Who saves us by His unsearchable and incomprehensible wisdom, and who proclaims to us salvation from heaven, that is, the visible coming of our Lord, that is, human life, which we alone could not attain. For what is not possible with men is possible with God (Lk. XVIIІ, 27). That is why Jeremiah also says of Him: "Who went up into heaven and took it (wisdom) and brought it down from the clouds? Who crossed the sea. he found it and brought it, the most precious of gold. There is no one who has found the way to it and who knows the paths to it. But He Who knows all things and knows it with His mind; He Who created the earth for ever, and filled it with four-footed beasts; Who sends light, and if He calls him again, he must obey Him. The stars shone in their order with joy, and when He calls them, they answer, "Here we are," and we have shone with joy for the sake of Him who created them. This is our God, no one can compare to Him. He found all the ways of wisdom and gave it to His servant Jacob and His beloved Israel. After that, He appeared on earth and spoke among people. This is the book of commandments and the law, which is eternal. All who hold on to it will live, but those who leave it will die" (Bar. III, 29 – IV, 1). But Jacob and Israel he calls the Son of God, Who received from the Father dominion over our lives; and after He had received it, He brought it to us, far from Him, when He appeared on earth and spoke among men. In this way, He mixes and unites the Spirit of God the Father with God's creation, so that man may be in the image and likeness of God.