The skill of paying attention to oneself protects oneself from distraction and among the surroundings from all sides, noisy entertainment. The attentive one dwells in solitude, with himself, in the midst of a multitude of people.

Having experienced the benefits of attention and the harm of absent-mindedness, a certain great Father said: "Without increased vigilance over oneself it is impossible to succeed in any virtue" (885).

It is foolish to spend a short earthly life, given to us in preparation for eternity, in earthly pursuits alone, in the satisfaction of petty, innumerable, unsatisfied whims and desires, windily running from one sensual pleasure to another, forgetting or remembering seldom and superficially the inevitable, majestic, and at the same time formidable, eternity.

The works of Christ, this is obvious, must be studied and considered with the greatest reverence and attention; otherwise a person can neither consider nor know them.

The great work of God – the creation of man, and then, after his fall, renewal by redemption – must be known in detail to every Christian; Without this knowledge, he cannot know and fulfill the duties of a Christian. Knowledge of the great work of God cannot be acquired through absent-mindedness!

The commandments of Christ are given not only to the external man, but, most of all, to the internal: they encompass all the thoughts and feelings of man, all his most subtle movements. It is impossible to observe these commandments without constant vigilance and deep attention. Vigilance and attention are impossible in an absent-minded life.

Sin and the devil who wields sin subtly creep into the mind and heart. Man must be constantly on guard against his invisible enemies. How will he be on this guard when he is devoted to absent-mindedness?

He who is scattered is like a house without doors or shuts: no treasure can be preserved in such a house; it is open to thieves, robbers, and harlots.

A distracted life, filled with worldly cares, gives a person debilitation, on a par with polygamy and drinking too much [886]. Such a person is glued to the earth, occupied only with temporary and vain things; the service of God becomes an extraneous object for the scattered; the very thought of this service is wild for him, full of darkness, unbearably burdensome.

Внимательная жизнь ослабляет действие на человека телесных чувств — изощряет, укрепляет, образует действие чувств душевных. Рассеянность, напротив того, усыпляет действие душевных чувств: она питается непрерывным действием чувств телесных.

Тщетно рассеянные приписывают невинность жизни рассеянной! Этим они обличают злокачественность недуга, их объемлющего. Их недуг так велик, так притупляет чувства души, что душа, болезнующая им, даже не ощущает своего бедственного состояния.

Желающие научиться вниманию должны воспретить себе все пустые занятия.

Исполнение обязанностей частных и общественных не входит в состав рассеянности: рассеянность всегда соединена с праздностию или с такими пустыми занятиями, которые безошибочно могут быть причислены к праздности.

Занятие полезное, в особенности занятие служебное, сопряженное с ответственностию, не препятствует к сохранению внимания к себе — оно руководствует к такому вниманию. Тем более руководствуют ко вниманию монастырские послушания, когда они исполняются должным образом. Деятельность необходимый путь к бдительности над собою, и этот путь предписывается святыми Отцами для всех, которые хотят научиться вниманию себе.