Volume-2 Fundamentals of the Art of Holiness

As simple as his theory is, so is his method of using water. Cold water is used very carefully and very reasonably: in most cases, the procedure lasts from half a minute to a minute and very rarely longer than three minutes. Rubbing with towels or brushes and drying after applying water did not take place. After each procedure, patients had to warm themselves by walking in the open air, and if they were not able to walk, they were warmed by lying in bed. Not wiping has its undeniable advantages, as a pleasant moist warmth develops, and then an even distribution of blood is obtained. Pastor Kneipp also recommends moving before applying cold water, so that at the beginning of the procedure there is a reserve of normal-12 own heat. "Whoever begins a hydrotherapeutic reception sweating, does best," said the highly respected pastor, making an obligatory exception to this rule only in case of a restless heart. In Wörishofen, all sorts of dousing were used, but the most common use of water consisted in the so-called upper pouring. Two or three full large watering cans of cold water are poured on the patient's back, and each time the stream is given a different direction... After the application of the top dousing Pastor Kneipp sometimes made the patients stand in cold water up to the calves or knees. This procedure should last 1-3 minutes. Sometimes he forced me to walk on the water for 1-5 minutes... For all procedures, the water was taken directly from the source, that is, completely cold. Kneipp was of the opinion that the colder the water, the better, and therefore in winter he added snow to the water.

All of these dual uses of cold water remarkably accelerate and regulate blood circulation. Many of Kneipp's patients had to walk barefoot in the morning during the dew on wet grass, on wet stones or on freshly fallen snow. He even forced many to walk barefoot all day long. In winter, every patient was advised to walk for a few minutes on freshly fallen snow. These procedures are especially good at strengthening the entire body, revitalizing the nervous system, regulating blood circulation and beneficially diverting blood from the head to the extremities."10

Кнейп сам исполнял то, чему учил. «Ежедневно утром он на минуту садился в холодную полуванну и при этом обмывал себе верхнюю часть тела. Как любитель свежего воздуха, он спал ночью даже и в зимнее время при открытом окне11. Он

был убежден, что легкое n равномерное покрытие тела наиболее полезно, и

потому во всякое время года надевал только самую необходимую одежду . Он не терпел, чтобы его пациенты кутались и одевали лишнюю одежду. Кнейп почти не употреблял спиртных напитков и своим пациентам разрешал потребление таковых только в самом незначительном количестве». Но довольно и этих сведений, чтобы получить понятие о методе Кнейпа и о нем самом. Ручательством за правильность его учения служила его европейская, если не всемирная, слава, наличие у него на приеме нескольких сот больных ежедневно и его собст--13-

венное отличное здоровье, которого он добился, будучи первоначально слабым и хилым.

Никак нельзя опустить здесь в заключение самого главного кнейповского правила, с которым надо подходить к закаливанию себя по его способу. Это — соблюдение во всем меры, постепенности, терпения. Чисто святоотеческое требо-

вание . Крайности и излишки ведут не к здоровью, а, наоборот, к расстройствам

телесным и преждевременной смерти .

Продолжаю прерванное изложение о том, что мы должны есть. Собственно, пока шло только введение — о пользе воздержания.

«Старинная, но вечно справедливая поговорка гласит: когда пища кажется наиболее вкусною, тогда именно надо остановиться есть. Как мало, однако, людей следует этой поговорке, и именно в тот момент, когда входят во вкус, они только и принимаются основательно за еду.