Andrey Vyacheslavovich Kuraev

Deacon Alexander Lisikov believes for some reason that these words of St. Ignatius should be listened to only in the last 42 months of earthly history – during the open reign of the Antichrist: "Either Deacon Andrei Kuraev again did not understand the meaning of the words spoken by the saint, or is he disingenuous? After all, Kuraev took the quotation of St. Ignatius from the context, which speaks of the enthronement of the Antichrist on the world throne, and not of his threshold."883

Well, let me remind you of the context: "From the spectacle presented by antiquity, let us turn to the spectacle provided by modernity. What should we say about ourselves? Because of the exhaustion of grace-filled leaders, because of the multiplication of false teachers, deceived by demonic delusion, it is necessary to live a life dissolved by humility, it is necessary to be cautious against any infatuation with fervor, which thinks to accomplish the work of God only by human powers, without God. Save yourself! Blessed is it if you find one faithful co-worker in the matter of salvation: this is a great and rare gift of God in our time. Beware, wishing to save your neighbor, lest he drag you into the abyss of perdition. The latter happens hourly. The apostasy is permitted by God: do not attempt to stop it with your feeble hand. Become acquainted with the spirit of the times, study it, in order to avoid its influence as much as possible. Beware of hypocrisy, first in yourself, then in others. Do not condemn your neighbors, and your heart will be cleansed of hypocrisy."884

Well, what kind of mass "Orthodox parties" are there, if you find one co-religionist – "a rare gift of God in our time"! And if this was the case in the time of St. Ignatius, a century and a half ago, then what can we say about the present century?

Putting aside the advice of St. Ignatius (they say, this is not for me, I am not yet living in the last 42 months), Deacon Alexander fell into the confusion from which the ascetic of the last century had warned. Imagining himself to be the savior of Orthodoxy, a diocesan and even an all-Russian censor, he was deprived of the most important thing in the life of a clergyman – the opportunity to peacefully stand before the altar. In February 1999, for constant attacks on the bishop who had ordained him, the deacon was suspended from serving. Well, if I have never heard the sermons of my bishop – and I have never heard a better church preacher than Archbishop Alexy (Kutepov) in my life – he reinterpreted them with the same degree of incompetence, passion and bias as my books – then the ban is undoubtedly justified.

ROERICH'S READING "ON OUR DEFEAT"885

... Many naïve people believe that the dark forces act only through evil, depravity and crime. How mistaken they are. Only brute and small forces act in this way. Far more dangerous are those who come under the guise of the Light of the Teaching. You already know such an example...

Елена Рерих.

... Дьякон Андрей Кураев, совсем еще молодой автор, очень активно борется с “новыми интеллигентскими ересями” – Агни Йогой, антропо- и теософией, оккультными учениями. В целой серии уже изданных им объемистых книг основной пафос обличителя направлен, как ни странно, не против “бульварного оккультизма”, замешанного на откровенной черной магии и наводнившего прилавки городов. Вызывает удивление, что столь талантливый и плодовитый автор уделяет так много внимания такому элитарному духовному учению, как Рериховское Учение Живой Этики, Агни Йоги, которое написано высоким эзоповским языком и явно не рассчитано на массы. Действительно, численность рериховских обществ даже в таких городах, как Москва и Петербург, и сейчас не выходит за пределы сотни человек. Чем же объяснить такие массированные усилия по дискредитации этого духовного направления, даже никогда не относимого к религиям и сектам, какие в последнее время делает не только Кураев, но и все руководство Русской Православной Церкви?

Книги дьякона Андрея Кураева представляют собой весьма своеобразное явление в православной литературе: автор проводит чрезвычайно широкий анализ не только и не столько рериховских источников, но и многочисленных богословских трудов, в том числе католических и пр. Как всякий последовательный рериховец, автор данных строк имеет обширные и самые добрые отношения с католиками, протестантами разных направлений, а также иудаистами, не говоря уже про восточные учения. Вердикт всех знакомых, принадлежащих к перечисленным конфессиям и не являющихся поклонниками учения Рерихов, по двухтомнику Кураева “Сатанизм для интеллигенции” был единодушным и неожиданным: книга написана не христианином886, ярым противником любых направлений иудеохристианской традиции. Многие суждения автора несовместимы не только с саном священника, но и со званием христианина, служа ярким примером активного неприятия Учения Христа и злостного извращения этого Высокого Учения вплоть до приверженности антихристианству, т.е. сатанизму. При этом дьякон Кураев тенденциозно трактует даже известные эпизоды Библии.

Ярким примером является извращенное понимание Кураевым Апокалипсиса – Откровения святого Иоанна Богослова. Это, собственно, пробный камень, на котором можно проверить любого на истинность его христианской веры. Кураев пишет (Сатанизм для интеллегенции... Т. 1. С. 364): “Христианство – едва ли не единственное мировоззрение на земле, которое убеждено в неизбежности своего собственного исторического поражения