Olivier Clément

To be baptized means to die and rise again with Christ and in Christ. To die for this death, which is so inextricably intertwined with our life. To cry out de profundis (from the depths) and to meet in hell the crucified God, who does not judge, but accepts and resurrects, as it were, us with Himself, if we desire it even a little (this is why faith is necessary for baptism or for its actualization).

Sanctify this water so that those who receive baptism may be crucified with Christ, die with Him, be buried with Him, and be resurrected to sonship.

Apostolic Constitutions, 7, 43.

Baptism is a complete immersion in the suffocating waters of death, from which a person comes out in joy to breathe again, to "breathe in the Spirit," for the water that has turned from deadly to life-giving contains in its "natural" symbolism the resurrecting power of the Spirit.

Paul, imitating Christ, says: Be reconciled to your death, that you may attain the resurrection of the dead. How then do we enter into the likeness of His death? – Being buried at baptism together with Him. There is only one death and one resurrection, the image of which is baptism. That is why the Lord established the covenant of baptism, which contains the image of death and life: water symbolizes death, the Spirit communicates life. The great sacrament of baptism is performed by means of three immersions and the same number of invocations, so that the image of death may be reproduced and those who are baptized may be enlightened by the knowledge of God communicated to them.

Basil of Caesarea

Treatise on the Holy Spirit, 15.

Тебя спросили: Веруешь ли в Бога Отца Всемогущего? Ты ответил: Верую, и был погружен в воду, то есть погребен. Второй раз спросили тебя: Веруешь ли в Господа нашего Иисуса Христа и Крест Его? Ты ответил: Верую, и был погружен в воду и через то погребен со Христом. И третий раз спросили тебя: Веруешь ли также в Духа Святого? Ты ответил: Верую, и был погружен в третий раз, чтобы тройное исповедание разрушило повторяющиеся грехи прошлого.

Амвросий Медиоланский

О таинствах, 3, 7, 20.

Вода смыкается над посвящаемыми, как могила. Чтобы могила обратилась в рождающую утробу, необходимо трансцендентное вмешательство Святого Духа. Действием данного «свыше» Духа человек рождается «вновь». Дух облекает зачаточным, но вполне реальным светом все его существо: сердце, разум, желание, все его способности и сами чувства. Здесь уместно напомнить слова Иисуса, обращенные к Никодиму, в начале Евангелия Иоанна: Истинно, истинно говорю тебе: если кто не родится от воды и Духа, не может войти в Царствие Божие… Должно вам родиться свыше [или: заново ]. Дух дышит, где хочет, и голос его слышишь, а не знаешь, откуда приходит и куда уходит: так бывает со всяким, рожденным от Духа (Ин. 3, 5 и 7–8). Итак, Дух есть тот, кто творит обновленного человека в становящихся материнскими водах. От отождествляются с первичными водами, которые покрывает Дух – однако на этот раз ради вос –создания. В воде растворяются душевные затвердения, сердечные наросты. Человек снова делается податливым и облекается светом, который символизируют надеваемые на него по выходе из воды крещения белые одежды – символ его прославленного тела.