Daniil Sysoev/Catechetical Conversations/ Library Golden-Ship.ru Priest Daniel Sysoev CATECHETICAL CONVERSATIONS Publishing House of the Church of the Prophet Daniel on Kantemirovskaya, Moscow, 2007   Orthodox Library, Golden Ship, 2012 TABLE OF CONTENTS On God and the Holy Scriptures On the Commandments of God On the Mystery of the Incarnation of God On Baptism and the Sacraments of the Church On Good and Evil. On the struggle with sin.

А когда человек достойно причащается, он, наоборот, исполняется силы, любви. Теперь понятно, почему не могут спастись вне Церкви люди? Потому что они не причащаются, не верят в Бога, не имеют общения со Христом, не имеют общения со Святым Духом. Они находятся в гордом одиночестве. И здесь слова «гордое одиночество» очень уместны — они одни и горды этим. Они говорят: а у меня своя вера.

Как считаете: должна быть своя вера или должна быть вера Божия? Не просто вера в Бога, а доверие Богу. Вера в Бога есть у бесов. А вера Богу есть у христиан. — Не будет ли кощунственным вопрос — а как же инфекция, атипичная пневмония, например? Одна ложка для всех — это же моментальное распространение заразы. — А почему-то не распространяется.

— Просто у нас нет этой эпидемии, а если бы была? — А во время чумы причащали, и ничего не было. Во время чумы и холеры никакого распространения заразы не было. Причастие — это Тело и Кровь Христа Спасителя Животворящего. Оно исцеляет, и ни одного случая передачи заболевания не было за все две тысячи лет христианства. Абсолютно. Это бесовские мысли.

Самая любимая задача бесов — людей от Причастия отводить с помощью ложной гигиены. Причем, самое интересное, я видел людей, которые очень брезгуют причащаться и при этом живут в страшном свинарнике дома. Это такое демоническое действие. Потому что бесы страшно боятся Причастия. Они трепещут его и трясутся. Потому что они через это лишаются власти над человеком.

Наконец, теперь хочется несколько слов сказать о самой Библии. Почему мы считаем Библию словом Божиим? — Было много пророков в разных странах, и они писали Ветхий Завет в каком-то ритме, там через какие-то шестьсот шестьдесят шесть букв повторяется слово «Бог». — Нет, слово «Бог» не повторяется через шестьсот шестьдесят шесть букв.

Смотрите: «В начале сотворил Бог небо и землю. Земля же была безвидна и пуста, и тьма над бездною, и Дух Божий носился над водою. И сказал Бог: да будет свет. И стал свет. И увидел Бог свет, что он хорош, и отделил Бог свет от тьмы» (Быт.1,1-4). Где вы шестьсот шестьдесят шесть букв видите? — Шестьсот шестьдесят шесть — это ерунда. — Нет, это не ерунда, это число антихриста, и об этом Библия говорит. Это число имени, имени антихриста.

У каждого имени есть определенное число — эквивалент. Так, Анна, например, — сто два. — Как Вы посчитали? — Во всех языках цифры эквивалентны букве, буквы и цифры — это одно и то же. Но, опять-таки, само по себе число это ничего не значит, оно имеет значение, когда оно относится к антихристу, поэтому шестьсот шестьдесят шестых страниц в Библии никто не пугается, не боимся мы и квартиры № 666 или автобуса. — Так это число не страшно?

— Not in itself, but it has a religious significance. The Satanist gets a tattoo of six hundred and sixty-six and buys a car number of six hundred and sixty-six for bribes so that the devil will help him. "And the number thirteen?" "And this is a superstition. The number itself does not mean anything either. Now, I wanted to talk about the Bible. Why do we believe that the Bible is the word of God?

The Church offers the following five reasons, five justifications. First, the Bible expounds lofty dogmas that could not have been invented by the human mind. The Bible speaks of the Trinity, and we know that it is incomprehensible, very difficult to understand. The teaching about the Trinity, as we have said, is difficult for our perception. No one ever taught about the Trinity. Three gods sat down together – please, it happens, the three muses are the same.

Three masks on one face are welcome, but the Trinity is nowhere to be found, absolutely. The doctrine of God's construction of the world out of nothing. The teaching that Christ is God and Man at the same time. A demigod, a half-man – there is one in Greek mythology and in others too. And God and Man at the same time are completely incomprehensible. In fact, the world is infinitely complex to answer trivially, a trivial answer will not give anything.

There are things that everyone knows, as they say: a goat understands. And the question of how to get rid of sin is much more complicated. — It is impossible to get rid of sin. — Really. In the Church there is a special art of deliverance from sin. We have special medicines for this or that sin, which are not the same, by the way, fornication and pride cannot be treated in the same way. Why?

Because different sins are treated differently. And this remedy is the word of God. And the Bible, it is relevant to every person, it cures all passions, it has a medicine for any human passions. Naturally, if a person uses it. And if he comes to the pharmacy, buys himself pills, and does not take them, then who can he complain about about a hypertensive crisis, stroke, heart attack, and so on. You didn't take the medicines, and it's your fault.

So it is not the Bible itself that heals, of course, but life according to the word of God. The first sign, of course, is the Word of God, since God would not say completely empty things. When spiritualists, evil spirits, come out and write epistles, they usually write all sorts of nonsense, complete nonsense. They summon some spirit, he writes such nonsense that it is impossible to read there.

As a missionary, I had to read the works of initiated magicians. There are a lot of capital letters, exclamation marks and huge gaps in logic: there is an elderberry in the garden, and an uncle in Kyiv. And the word of God in this sense is very different, it differs in that everything there is extremely sober and surprisingly non-trivial. The second sign is that the Bible is the word of God. The second sign is the purity of the teaching.