Ioann Krestyankin /Sermons/ Library Golden-Ship.ru Ioann (Krestyankin) Sermons Orthodox Library Golden Ship, 2012 From Pascha to Ascension The Nativity of Our Lord Jesus Christ The Twelve Great Feasts Great Lent and Preparation for It Feasts in Honor of the Mother of God Miscellaneous From Pascha to Ascension Homily on the Bright Paschal Week Now all are filled with light: heaven, and earth, and hell... Christ is risen! Children of God!

" И святой Иоанн Златоуст говорит о том же величии Спасителя, о Его Божественной силе: "Не при помощи кого-либо, ведущего Его, вознесся Господь на небо, но Сам шел этим путем". Небо, на которое вознесся Господь,- конечно, это не то звездное небо, которое мы с вами видим над собой. И не бесконечное мировое пространство, но высшее небо - место вечного пребывания Превечного Бога.

Вознесшись на небо и седе одесную Отца, Господь Спаситель показал тем самым, что как Сын Божий Он и раньше имел власть единую со Отцем. Но теперь получил ее еще и как Богочеловек, ибо Он вознесся в том самом теле, в котором пострадал и воскрес из мертвых. Как Бог Он всегда был на небеси и на всяком месте. А вот теперь Свое человеческое естество, которое Он принял от Девы Марии, Он вознес к Небесному Престолу Божию.

Это ли не причина радоваться, несмотря на то, что для этого необходимо расставание с Божественным Учителем. Радость учеников и апостолов еще большая, чем наша. Они осознали величие Того, с Кем они находились в близком общении как друзья. "Вы други мои..." - так называл Господь Своих учеников (Ин. 15, 14). Но и для нас, живущих на земле, великая радость.

Вознесся Господь, плотию Своею вошел в славу Отчую - и теперь мы, как говорит святой Иоанн Златоуст, с ужасом и удивлением смотрим и видим, что в самых глубинах тайны Святой Троицы находится человек! Человек Иисус Христос! Да, Он Сын Божий, но и нам Он родной - Человек... Мы сказали вначале, что Вознесение - это праздник разлуки... Но какая разлука!..

Восходит Господь на небо и с Собою в тайну Божественной Жизни вносит всю тайну человека. Вот что теперь человек представляет собой! И понятна теперь нам радость апостолов. У них теперь было уже все: было небо на земле, была вечность в них самих и они были в вечности. Вот и нам, возлюбленные, надо стремиться иметь такое же сознание.

Вознесение Господне на небо имеет ближайшее отношение к нашему спасению, к личному спасению каждого из нас. В разлуке с Господом во время Его вознесения мы видим проявление любви Божией к людям, указывающей нам наше человеческое призвание. Как поучает апостол Павел: "...вышних ищите, идеже есть Христос одесную Бога седя: горняя мудрствуйте, а не земная" (Кол. 3, 1-2).

Для осуществления этого высокого призвания верный помощник нам Сам Господь. Телом уходя из земного мира, Он не слагает с Себя попечения о Своей Церкви. Он обещал апостолам: "И се Аз с вами... во вся дни, до скончания века..." (Мф. 28, 20). Все великие наши праздники - это, други мои, не только воспоминание о том или ином евангельском событии или событии церковной истории.

But these are torches that show us the true path to eternal life, the path to the perfection of our souls. The Lord has done everything for our salvation. By His Ascension to heaven, the Son of God opened the way for us to the heavenly abodes. But whether we follow the indicated path or stop somewhere halfway depends on us. As has already been said, after the Ascension of the Lord into heaven, the Son of Man is now at the right hand of God the Father, clothed with our human flesh.

And He clothed Himself in it not for a short time, but forever, thereby revealing the wondrous power and wondrous properties of the world created by Him. Namely, everything created by Him is capable of being spiritual and God-bearing. And here both the greatness of man and the high purpose that God has prepared for man become obvious. It is difficult for us, ordinary people, to comprehend this. It is difficult to rise to the height of theology. But we believe!

And faith is higher than knowledge, because it is omnipotent, and precisely where knowledge is powerless. We believe that it is on this day, the day of the Ascension of the Lord, that man has the opportunity to always be with God. And the path to this has been shown to us by Christ the Savior. The path by which we can reach the height of holy glory is the same path by which our Lord ascended to glory, that is, the path of the cross, the path of purification, self-denial, the path of external and internal suffering.

Let us check, my beloved friends, ourselves, whether we are going to heaven by the path of Christ. The way of the Lord should be the way of each and every one. Our Lord suffered equally for all of us. The sky is equally open for everyone.. A true Christian in all circumstances of life, in all cases, remembers that he is an heir of heaven, a co-heir with Christ, and acts in accordance with his predestination.

But let each of us honestly say whether there is much that is unearthly, heavenly, Christish in him? Remember, when the Lord ascended, the apostles, out of love for their Teacher, stood for a long time, looking up to heaven, which had received their Lord and Teacher. And therefore the angels appeared and said to them: "Why do you stand looking at heaven?" But since most of us are inclined to earthly and temporal things, we must hear a rebuke from the angels: "Sons of men, why do you stand looking not at heaven, but at earth?"

Turn your eyes to heaven, look at your Saviour, Who has been looking at you for a long time. Embark on the path to heaven that has long been lying before you... When Christ says to us: "Deny thyself, take up thy cross, and follow me," He is not only saying that during our temporary sojourn we must renounce earthly attachments and take upon ourselves the entire burden of earthly life in following Him.

He tells us more – that we are called to follow Him and, according to His own word, to be where He is, in the glory of the eternal life of God (John 12:26; 17:24). But one must prepare oneself with a worthy life in order to be partakers of this glory. The Apostle Paul in his Epistle to the Thessalonians says that on the last day of the Lord's coming, those who believe in Him will be caught up in the clouds, to meet Him in the air.