Daniil Sysoev /Islam. Orthodox View/ Library Golden-Ship.ru Daniil Sysoev Islam. Orthodox View Orthodox Library Golden Ship, 2012

There is a concept of the attributes of Allah that eternally exist with him. What are attributes? Attributes are not just qualities, they are qualities that Allah reveals about himself. To what extent they objectively correspond to its nature is a debatable question. There were two schools in medieval Islam: some said that Allah really reveals some qualities about himself, his own, of his own nature, and the other said that it pleased Allah to say this about himself, and who he really was, he did not want to say.

This question is not solvable in Islam, but nevertheless it is believed that knowledge of these attributes is very important. These attributes are known as the 99 names of Allah.

Maybe you have seen that Muslims often have prayer beads hanging in their cars as amulets, or Muslims walk around with green prayer beads? They go around sorting out these rosaries, invoking each of the names of Allah. Moreover, this has a rather magical meaning, although in Sufism[17], the mystical branch of Islam, it is believed that in this way a person kindles love for Allah.

There are some elements here that were borrowed from Christianity, which are indeed true.

These attributes are opposite. Some of the attributes, for example, Loving, Merciful, Merciful, although it is not said that he is Love, it is said that he loves only those who love him. The other attribute is that he is the Speaker. There are, for example, attributes that he is a Tyrant, the Author of evil. That is, from the point of view of Islam, it is traditionally believed that Allah is above good and evil, that he is the cause of both good and evil. As it is said in the Koran, "but both of them (the two angels Harutu and Marutu – Ed.)

They did not teach anyone until they said, "We are a temptation, so do not be unfaithful." And they learned from them how to separate husband from wife, but they did not harm anyone except with the permission of Allah. And they were taught that which harmed them and did not benefit them, and they knew that he who acquired it had no share in the life to come. But he himself leads whomever he wants, and puts on the path whom he wants. That is, both good and evil are from him.

There is a hadith[19] attributed to Muhammad, where it is said: "Whoever is led by Allah follows the straight path; and those whom He knocks down, they are those who have suffered a loss"[20]. This is their fate.

According to Islam, on the fortieth day after conception, the archangel Gabriel appears before the face of Allah and asks what exactly is intended for this baby. And Allah gives him a list of what is intended for him. And at this moment, the archangel Gabriel sends an angel who attaches this list to a person, which describes all his good and evil deeds that he will then do.

And in addition, the fate of a person is written there: a citizen of heaven or a citizen of hell, for example. All this, according to Islamic ideas, is attached to a person on the fortieth day after his conception.

Часть мусульман, наиболее фундаменталистских, считают, что Аллах ограничен в пространстве. «Знаменитые» ваххабиты утверждают, что Аллах перемещается. Он обычно живет на седьмом небе, а в ночь Рамадана, в ночь Откровения, он спускается на первое небо, чтобы лучше услышать слова тех, кто молится. Поэтому в ночь Откровения необходимо все свои просьбы Аллаху высказывать, потому что он рядом, может услышать.

Ислам категорически отвергает триединство Бога: в Коране существует несколько сур, которые направлены против триединства. Но причем интересно, что с каждой из этих сур мы тоже согласимся. Например, там сказано, что непростительный грех делают те, кто говорит, что Аллах третий из трех, то есть один из трех Богов. Ну конечно, мы полностью с этим согласны! Как может быть три отдельных Бога?!

Есть такой аят в Коране, где сказано, что Аллах спрашивает Иисуса: «О Иса, сын Мариам! Разве ты сказал людям: “Примите меня и мою мать двумя богами кроме Аллаха?”» Иисус говорит, что такого не говорил[21].

То есть представления Мухаммеда о христианстве были совершенно превратные. И с теми проклятьями, которые Коран сыпет в сторону христиан, мы полностью согласны. Тех, кто думает так,— мы, конечно, тоже анафематствуем. Как можно согласиться, что есть три Бога? Где бы они поместились просто? Он же ведь Бог вездесущий.

Итак, как можно отнестись к тому, кто такой Аллах, что это за существо? Есть, во-первых, официальное решение собора Вселенской Церкви — это Собор Константинопольский 1180 года. Собор о Боге Мухаммеда, где было подчеркнуто, что Аллах не имеет никакого отношения к Богу Библии. Аллах — это выдумка Мухаммеда, которую он сделал, основываясь на неправильно понятых рассказах из Ветхого и Нового Заветов.