Bishop Alexander (Mileant)

Книга Ездры

Ездры повествует о событиях в конце вавилонского плена. В еврейской библии помещается только одна книга Ездры, которая и называется просто «Ездра». В греческой библии Семидесяти толковников и в славянской есть еще две «неканонические» книги Ездры, всего три.

Главное содержание книги Ездры — возвращение иудеев из плена вавилонского. Первое возвращение иудеев последовало после указа Кира в 536 г. под предводительством Зоровавеля и первосвященника Иисуса. Тогда началось возобновление храма. Второе возвращение иудеев было под предводительством Ездры при Артаксерксе Лонгимане .

Ездра , внук первосвященника Сараии, убитого Навуходоносором, был приближен ко двору персидского царя и состоял воспитателем Артаксеркса Лонгимана. Артаксеркс издал в 7-й год своего царствования (457 до Р. Х.) указ, по которому предоставлялось Ездре возвратиться с желающими иудеями из Вавилона в Иерусалим и там заняться восстановлением города и религиозным просвещением иудейского общества.

После 14 лет управления народом Ездра всю власть передал Неемии , а сам сосредоточил свою деятельность на обучении народа Закону Божию и на собирании в один кодекс книг Св. Писания. Им основана была «Великая Синагога» — общество, при помощи которого под руководством последних пророков Аггея, Захарии и Малахии Ездра совершил пересмотр и исправление Священного Писания, собрав их в один состав и, таким образом, закончил составление канона ветхозаветных книг . Книги, написанные после Ездры, в список Священных книг не попали и потому называются «неканоническими», хотя пользуются большим уважением и во многих переводах Библии помещаются. Большинство этих книг после Ездры были написаны на общеупотребительном тогда греческом языке.

The Book of Nehemiah

Nehemiah came from the tribe of Judah and, probably, from the royal family. He held the high rank of cupbearer at the court of the Persian kings. In the 20th year of the reign of the Persian king Artaxerxes Longiman (465-424 B.C. in 446 B.C.). Nehemiah learned from his compatriots who had come from Palestine about the deplorable state of Jerusalem. He begged the king, and he sent Nehemiah to his homeland as a ruler with extensive powers. Here he built a city and erected walls around it, despite the resistance of the Samaritans. Having built the city, settled it and consecrated the walls, Nehemiah together with Ezra began to enlighten the people and regulate their moral and social life: the Law of Moses was read, the Feast of Tabernacles was celebrated, the rich forgave debts to the poor, and the people's covenant with God was renewed. After that, Nehemiah returned to Artaxerxes, but then he came back to Jerusalem and worked to eradicate various crimes among the people. Thus, for 30 years, until his very death, Nehemiah worked for the benefit of the restoration of Jerusalem and the strengthening of faith among the people.

Just as Nehemiah's work was a continuation of Ezra's, so the book of the former is a continuation of the book of the latter. Ezra describes the beginning of the restoration of Jerusalem, namely, the temple and spiritual and moral enlightenment, and Nehemiah describes the construction of the walls, the settlement and restoration of the city, and the civil structure on religious principles. The purpose of both books is to continue the history of the people of God and to show the ways of God's Providence, by which the people were saved and prepared in anticipation of the promised Messiah.

The decree of Artaxerxes, given to Nehemiah in 446 B.C., is of particular importance, since it begins the reckoning of Daniel's weeks regarding the coming of the Messiah (Dan. 9:22-27).

Being a historical monument of God's mercies to the chosen people, the book of Nehemiah has a highly instructive value. Nehemiah's self-sacrificing love for his country and people, for whose sake he, like Moses, neglected the luxurious life of the king's court, and his unselfish and tireless work for the welfare and glory of his country, are a high example to follow.