Pitanov V.Y.

Человек творится из «праха земного», но одухотворяется «дыханием жизни»: «И создал Господь Бог человека из праха земного, и вдунул в лице его дыхание жизни, и стал человек душею живою (Быт.2:7); «Душа – дело великое и чудное. При создании ея, такою сотворил ее Бог, что в естество ея не было вложено порока, напротив того сотворил ее по образу добродетели Духа, вложил в нее законы добродетелей, разсудительность, ведение, благоразумие, веру, любовь и прочия добродетели, по образу Духа.

Он вложил в нее разумение, волю, владычественный ум, воцарил в ней и иную великую утонченность, соделал ее удободвижною, легкокрылою, неутомимою, даровал ей приходить и уходить в одно мгновение, и мыслия служить Ему когда хочет Дух. Одним словом, - создал ее такою, чтоб соделаться ей невестою и сообщницей Его…»78.

Создание Адама из персти земной говорит о родстве человека со всей видимой материальной природой и, главным образом, с животным царством, которое образовано из той же земли (Быт.2:19). Однако существенным отличием человека от животного мира является то «дыхание жизней», которое Господь «вдунул в лице его» (в древнееврейском оригинале слово «жизнь» употребляется во множественном числе). Святитель Филарет Московский, объясняя использование Бытописателем формы множественного числа слова «жизнь», говорит, что человек соединяет в себе разные жизни: «жизнь растений, жизнь животных и Ангелов, жизнь временную, жизнь по образу мира и по образу Божию»79. Именно после «вдыхания жизни» человек становится «душею живою». Также дыхание Божие понимается православными богословами как благодать Святого Духа, сообщаемая человеческому существу в акте его творения, возвышающая его над всем тварным миром: «Нетварная благодать включена в самый творческий акт, и душа получает жизнь и благодать одновременно, ибо благодать – это дыхание Божие, … животворящее присутствие Духа Святого. Если человек стал живым тогда, когда Бог вдохнул в него дыхание жизни, то это произошло потому, что благодать Духа Святого и есть истинное начало нашего существования»80. По мнению некоторых экзегетов, до этого действия Божия человек был подобен животному, хотя и самому совершенному из всех сотворенных Богом существ. Это мнение соответствует высказыванию прп. Серафима Саровского в его беседе с Н.А. Мотовиловым: «…если бы Господь Бог не вдунул потом в лице его (человека. – В.П.) дыхание жизни, т.е. благодати Духа Святого, …то Адам, как ни совершенно превосходил всех прочих Божиих созданий, … но все-таки… был бы подобен всем прочим созданным, хоть и плоть, и душу … имеющим, но Духа Святого внутрь себя неимущим»81. Как мы видим, сотворенный человек причастен и земному миру, и миру духовному, соединяя их в себе, являясь их средоточием. По учению Церкви, именно благодаря этому Адам должен был привести через себя весь мир к Богу. Только принадлежа одновременно этим двум мирам, человек мог возвести через себя всю тварь к ее Творцу, что являлось целью создания человека по отношению к остальному творению.

Прп. Иоанн Дамаскин дает следующее определение души человека: «Душа есть сущность живая, простая и бестелесная, по своей природе невидимая для телесных глаз, бессмертная, разумная и мыслящая, не имеющая формы, пользующаяся снабженным органами телом и доставляющая ему жизнь и возрастание, и чувствования, и порождающую силу, имеющая ум, не иной по сравнению с ней самой, но – чистейшую часть ее…, самовластная и способная желать и действовать, изменчивая, то есть добровольно меняющаяся, поскольку и сотворенна, получившая все это по природе от благодати Создавшего ее, от которой она получила и бытие, и бытие такою-то по природе»82.

Принципиальные отличия

Orthodoxy Agni Yoga The human soul is fundamentally different from the souls of other living beings The human soul is identical to the soul of any animal, the only difference being the degree of spiritual evolution that the soul of any living being has reached. 8. Repentance or "intelligent cooperation"?

Repentance is the most important concept of Orthodox theology, without repentance, from the point of view of Orthodox doctrine, salvation is impossible: "Consider those who have passed this life from the beginning of the world, and you will find that in those who are pleasing (to God) the mystery of piety was accomplished through repentance. No one was condemned if he did not despise him, and no one was justified if he did not take care of him."83

How does the teaching of Agni Yoga relate to repentance? "The word repentance is not in Senzar's dictionary.84 It has been replaced by the expression "reasonable cooperation" known to you. … For the people, it is easiest to show the essence of repentance by medical example. Through depravity of thinking, a person inflicts a wound on his fellow-man, but neither thoughts nor words can heal this wound. You will have to connect the torn fabric with a series of persistent actions. Reasonable cooperation will have to be shown to restore expediency. The consequence of an action can be healed only by action. No verbal statements, no oaths matter.

Whoever knows his foolishness, let him cover it with real reason. Foolishness can be exhausted by rational cooperation.

Is not the paid absolution of a repentant sinner a grave crime? Is not the monetary bribery of the Deity worse than the first times of fetishism? This frightening question must be sanctified in many ways, otherwise human linen is very dirty."85 As we can see, repentance is rejected. It is proposed to replace it with "reasonable cooperation". And then follows the classic indictment of occultism: "The consequence of an action can only be healed by action. No verbal statements, no oaths matter."86 This is typical when occultists attribute to Orthodoxy something that is not in it. What is repentance from the point of view of Orthodoxy? The most accurate Christian understanding of repentance is conveyed by the parable of the prodigal son: "And he said, 'A certain man had two sons; And the youngest of them said to his father, "Father, forgive them! Give me the next part of the possessions. And [the father] divided the property among them. After a few days, the younger son, having gathered everything, went to a distant country and there squandered his possessions, living dissolutely. And when he had lived through everything, there came a great famine in that country, and he began to be in need; And he went and joined one of the inhabitants of that country, and he sent him into his fields to feed swine; and he was glad to fill his belly with the horns which the pigs ate, but no one gave him any. And when he came to himself, he said, "How many of my father's hired men have bread in abundance, and I am dying of hunger; I will arise, and go to my father, and say to him, Father, forgive him! I have sinned against heaven and before thee, and am no longer worthy to be called thy son; Accept me as one of your hirelings. And he got up and went to his father. And while he was still far away, his father saw him, and was moved with compassion; and running, he fell on his neck and kissed him. And the son said to him, "Father, forgive him! I have sinned against heaven and before Thee, and am no longer worthy to be called Thy Son. And the father said to his servants, "Bring the best garments, and clothe him, and give a ring on his hand, and shoes on his feet; and bring a fatted calf, and kill it; Let us eat and be merry! for this my son was dead, and is alive again, and is lost, and is found. And they began to rejoice" (Luke 15:11-24).

The concept of "repentance" is found both in the texts of the Holy Scriptures of the Old Testament and in the New Testament. The Hebrew "shuv" (to turn, to return, to regret something) in this case means a complete appeal to Yahweh, which is expressed in obedience to the Divine will, trust in God. The ancient Greek "metanoia" (change of mind, change of way of thinking)87 is associated with the willingness to change one's life. Unfortunately, occultists often proclaim that Christian penance is a purely technical act of writing off sins, but this is not true. Repentance is, first of all, the transformation of a person's inner world. In the sacrament of Repentance, the priest prays that the Lord forgive the sins of a person, but whether they will be forgiven largely depends on the sincerity of the penitent.