Bishop Vasily (Rodzianko)

Это значит: "Создав человека, Ты поместил его в раю светлых, радостных, блаженных переживаний, обещав ему бессмертную жизнь, но поскольку человек прельстился змеиной хитростью и обманом и умертвил себя своими грехами, то Ты, Боже, Своим праведным судом изгнал его из Рая в этот мир".

"Рай сладости", "бессмертие жизни", с одной стороны, и "мир сей" - с другой: мир смерти, мир суеты! Между ними нет ничего общего: "ничесоже"!

"Рай сладости" и есть рай в Едеме, на востоке, который "насадил Господь Бог... и поместил там человека, которого создал", по словам Библии (Быт.2:8).

Библия - не научная книга, не историческая и не географическая. Она не принадлежит "миру сему", но выражается она языком именно "мира сего", языком, картинами, символами, образами, понятными этому миру. Это - Откровение Божие на нашем языке. Понять Откровение Божие очень легко, читая его в соответствии с современным языком "мира сего" - научными достижениями сего дня.

В IV в. свт. Василий Великий и другие христианские богословы, предвосхищая нелепый спор XIX в., ясно и отчетливо излагали то, чего так и не уразумели знаменитые спорщики натуралист Гексли и англиканский Оксфордский епископ Вильберсфорс, запутавшиеся в толкованиях теории Дарвина, упуская из виду, что Дарвин говорил о "мире сем", основываясь на свидетельствах костных останков, а Библия повествует о "Рае Сладости", о "бессмертии жизни" в Раю.

Чтобы полнее постичь Божественное Откровение о творении мира и его падении под ударом Сатаны, нам следует обратиться к описанию Мира Непадшего, "бессмертия жизни" в "Раю Сладости", "Едема на востоке" с "древом жизни" и "древом познания добра и зла". Тогда нам станет ясно, что "князь мира сего" - Сатана - никакой не творец даже злого мира, а паразит на Творении Божием, использовавший и исковеркавший прекрасный, сотворенный из ничего Мир Божий. Бог дал этому "из ничего" Свою Премудрость и Красоту; Любовь и Свобода Божия были предоставлены и ему, дьяволу, но когда он, воспользовавшись ими во вред и зло, ушел в свой паразитизм, Божественный Промысел не оставил "мир сей" без своего благословения и дал ему "обратный дьявольскому процесс", повел его и согрешившего в нем человека ко спасению. И станет ясно всем, что "Сад Эдемский", "Рай Божий" и падший во Адаме "мир сей" - это одно и то же Творение Божие, оказавшееся не только под "ударом" дьявольским, но и под Промыслом Божиим - в спасительном развитии, на пути ко спасению - "новым творением" ("се, творю все новое", - сказано в Откровении св. Иоанна Богослова, см. Откр.21:5). В процессе развития мира падшего идет его восстановление, полное преображение, предуготовляется всеобщее воскресение и окончательная победа в конце веков во Христе Премудрости Божией.

Чем различается мир Божий, Им сотворенный, от искаженного сатаной мира сего

When, on the eve of Great Lent, we hear the singing of "On the rivers of Babylon, there with gray hair and weeping, when Zion shall be remembered unto us," then we are confronted with all the tragedy of this distinction between Babylon and Jerusalem, the land of captivity and the Holy Land of Promise. The Babylonian captivity symbolizes spiritual slavery to the prince of this world, the Holy Promised Land is the Kingdom of Christ. But in the psalmist's marvelous inspiration, these two kingdoms are interspersed to such an extent that the tension rises, and as you listen, you do not know to which kingdom you yourself belong. On the one hand, it would seem that there is a holy love for the Heavenly Motherland: "How can we sing the song of the Lord in a foreign land? If I forget thee, O Jerusalem, forget me my right hand," but on the other hand, a surging feeling of vengeance for the evil done among the people, with the words: "Remember, O Lord, the children of Edom (the Babylonians) the day of Jerusalem, when they said, 'Destroy, destroy it to its foundations.'" Daughter of Babylon, destroyer! Blessed is he who will repay you for what you have done to us! Blessed is he who shall take and dash thy infants against a stone!" What a terrible call to Herod's infanticide, fitting for the prince of this world, Belial, and Babylon! What a terrible mixture of one and the other in one and the same chant! What a victory of the prince of this world in essence!

This was the case in the Old Testament, in times that had not yet been redeemed.

But the same hymn in the context of Orthodox worship proclaims a different, opposite spirit. "Babylon" is a symbol of evil. The "Babylonian captivity" is a symbol of enslavement to sin. "Babylonian babies" is a symbol of the first "embryos", the thoughts of sinful passion arising in the soul, which is symbolized by the "daughter of Babylon". This is how this psalm was read and interpreted by the New Testament saints who had reached the height of the Kingdom of Heaven with their purified hearts.

Here it is, the essential difference between the two kingdoms!

"Daughter of Babylon" is a symbol of passion, historical revenge of the historical daughter, but now, in the Christian era, she receives full, complete forgiveness and, symbolizing revenge on herself, is miraculously saved. In this way, and only in this way, in Orthodox worship, the Christian ascetics turned the weapon of the devil against himself!

So it is on earth. And in the sky? As the Apostle Paul says: "But we preach wisdom among the perfect, but the wisdom not of this world, nor of the powers of this world that pass away, but we preach the wisdom of God, which is secret, hidden, which God ordained before the ages for our glory... as it is written: "Eye hath not seen, nor ear heard, nor entered into the heart of man, the things which God hath prepared for them that love Him" (see 1 Corinthians 2:6-9). The difference is that this world is "of this world," and the Kingdom of God is "before all ages" and "at the end of time," that is, outside of time and above time, and outside of space. Time, torn away from eternity and, as Berdyaev put it, "torn apart by sin in itself," turned out to be in this world (in relation to matter and energy) that which formed the basis for "temporary existence in this world" - in order to enable man and the world itself in the process of repentance and perfection, through gradual development, to return to the "lost Paradise".

What is this Paradise in itself: before the Fall, and after the universal restoration, and now - there in heaven?