The Law of God

At the Sunday service, the Gospel is read about the Resurrection of Christ and about the appearances of the risen Christ to His disciples, and on other feasts, the Gospel is read relating to the event being celebrated or to the glorification of the saint.

After the reading of the Gospel, a solemn hymn is sung in honor of the risen Lord in the Sunday service: "Having seen the Resurrection of Christ, let us worship the holy Lord Jesus"...

Евангелие выносится на средину храма, и верующие прикладываются к нему. В другие праздники верующие прикладываются к праздничной иконе. Священник их помазывает благословенным елеем и раздает освященный хлеб.

После пения: "Воскресение Христово: поется еще несколько кратких молитвословий. Затем диакон читает молитву: "Спаси, Боже, люди Твоя"... и после возгласа священника: "Милостью и щедротами"... начинается пение канона.

Каноном на утрени называется собрание песней, составленное по определенному правилу. "Канон" слово греческое и значит "правило".

Канон разделяется на девять частей (песней). Первый стих каждой песни, который поется, называется ирмос, что значит связь. Этими ирмосами как бы связывается весь состав канона в одно целое. Остальные стихи каждой части (песни), большею частью читаются и называются тропарями. Вторая песнь канона, как покаянная исполняется только в Великом посту.

В составлении этих песней в особенности потрудились: св. Иоанн Дамаскин, Косма Маюмский, Андрей Критский (великий покаянный канон) и многие другие. При этом они неизменно руководствовались определенными песнопениями и молитвами священных лиц, а именно: пророка Моисея (для 1 и 2 ирмосов), пророчицы Анны, матери Самуила (для 3-го ирмоса), пророка Аввакума (для 4 ирмоса), пророка Исаии (для 5 ирмоса), пророка Ионы (для 6 ирмоса), трех отроков (для 7-го и 8-го ирмосов) и священника Захарии, отца Иоанна Предтечи (для 9-го ирмоса).

Before the ninth irmos, the deacon exclaims: "Let us magnify the Mother of God and the Mother of Light in song! and performs the censing of the church.

At this time, the choir sings the song of the Mother of God: "My soul magnifies the Lord, and My spirit rejoices in God My Saviour... To each verse is added the refrain: "More honorable than the cherubim, and beyond compare more glorious than the seraphim, who gave birth to God the Word without corruption, the Mother of God, we magnify Thee."

At the end of the song of the Mother of God, the choir continues to sing the canon (9th canto).

The following can be said about the general content of the canon. Irmoses remind the faithful of the Old Testament times and events from the history of our salvation and gradually bring our thoughts closer to the event of the Nativity of Christ. The troparia of the canon are dedicated to the events of the New Testament and are a series of verses or hymns to the glory of the Lord and the Mother of God, as well as in honor of the event being celebrated, or the saint glorified on this day.

After the canon, psalms of praise are sung - stichera on praise - in which all God's creatures are called to the glorification of the Lord: "Let every breath praise the Lord"...

After the singing of the psalms of praise, there follows a great doxology. The Royal Doors are opened during the singing of the last sticheron (on the Sunday of the Theotokos) and the priest exclaims: "Glory to Thee, Who hast shown us the light!" (In ancient times, this exclamation preceded the appearance of the sun's dawn).

The choir sings a great doxology, which begins with the words: "Glory to God in the highest, and on earth peace, good will toward men. We praise Thee, let us bless Thee, we bow down, we praise Thee, we thank Thee, great for the sake of Thy glory"...