Old Testament prophetic schools. Biblical-Historical Etude

30. Centons (from the Latin centones, i.e. a cloak made of rags) were very common in the Middle Ages in the era of the decline of poetic creativity. -Note. De praescr.39: "It is still possible to see how an entirely different story is composed of Virgil, the content being applied to the verses, and the verses to the content. Thus, for example, Osidius Geta sucked (exsuxit, another reading of expressit) from Virgil all his tragedy "Medea". A relative of mine borrowed from the same poet, among other works of his pen, the "Picture of Cebetus" (Pinacem Cebetis). Homerocentons are usually called those people who, from the poems of Homer, compose their works, like centonaria (more centonario), from many located here and there, assembling one body (ex multis hinc inde compositis in unum sarciunt corpus)." PL. T.2. Col.6465.

31. See: Thomasius. Op. cit. S.81; Friedrich Böhringer. Die Kirche Christi und ihre Zeugen oder die Kirchengeschichte in Biographien. 2-te Aufl. Bd.2: Die alte Kirche. 2-er Teil; Irenäus, der Bischof von Bugdunum, oder die Bildung der altkatholischen Kirche und Kirchen-lehre im Kampfe mit dem Gnostizismus. Stuttgart, 1873. S.371; Th. Zahn. Op. cit. 1,2. S.586 flgg.; R. Liechtenhan. Op. cit. S.34; F. Loofs. Op. cit. 17,1. S.111112; V.V. Bolotov. Cit. cit. Issue 2. P.226227; A. Harnack. Op. cit. I, S.292.

32. Сfr.: Ibid. I, S.303307; F. Loofs. Op. cit. 17,3. S.113; Th. Zahn. Op. cit. 1,2. S.596; Batiffol Pierre Leglise naissante et le catholicisme. 3-me ed. Paris, 1909. P.277,281,282. Епифаний говорит о Маркионе, что он, сын епископа, был отлучен от Церкви отцом, пришел в Рим, а когда его и здесь не приняли, то он сказал: "Я расколю Церковь вашу и внесу в нее раскол навек". И, в самом деле, он внес немалый раскол, но Церкви не расколол, а откололся сам с поверившими ему. См.: Наеr. 42,12. Творения. Т.2. С.127130. Маркион открыто отделился от Церкви и основал свою церковь (см.: Tertull. Adv. Маrc. IV,45. De carne Chr.2. PL. T.2. Col.394CD, 396А, 801А), которая существовала долгое время. Епифаний пишет: "Маркион, обманув великое множество, составил школу, и доселе во многих видах продолжающуюся. Ересь эта еще и ныне находится в Риме и в Италии, в Египте и Палестине, в Аравии и в Сирии, в Кипре и в Фиваиде, и даже в Персиде и в других местах. Ибо этот лукавый в сих странах великую приобрел силу своему обману". Наеr. 42,1. Творения. Ч.2. С.127128.

33. Strom. III,4. PG. T.8. Col.1129A.

34. Cfr.: R. Liechtenhan. Op. cit. S.8183.

35. Tertull. De praescr. 30: "Marcion Novum Testamentum a Vetere separavit". PL. T.2. Col.50A. Adv. Маrс. I,19: "Separatio Legis et Evangelii proprium et prinсipale opus est Marcionis". Ibid. Col.293A.

36. "Ea sola derelinquunt, quae adversa sibi esse non intellexerunt". Disputatio Origenis cum Megethio Manichaeo. II,18. - С. P. Caspari. Kirchenhistorische Anecdota. l. P.57.

37. Dillmann explains the form of hitnabbe in the sense of "showing oneself to be a prophet", to be inspired. Handbuch der Alttestamentliche Theologie. S.475. F. Vladimirsky. Cit. cit., p.3940. Note.

38. Ibid. P.18.

39. See: Dr. Iosiph Stier. Op. cit. S.1719. Vitringa. Op. cit. S.77357358. A.P. Lopukhin. Biblical history in the light of the latest research and discoveries. Vol.2. St. Petersburg, 1890. P.680 et seq.

40. M. Verzhbolovich. Cit. cit., p.255.

41. For example, Ehler, Keil, Maybaum, Knobel, Bogorodsky, and others. Cit. cit., p.254. Note 1.

42. In addition to scientific goals, according to scholars from the deists, the prophetic schools also pursued the goals of political opposition. Others regard the prophetic schools as hotbeds of Yahweism; they developed the system of Yahweism, and they also introduced it into the Old Testament canon. See: Herzog. RE2. Bd.12. S.271. Anm. Vitringa's view of the prophetic schools as educational and philosophical institutions is decisively expressed: "Certe hi prophetarum filli fuerunt philosophi, vel, si, vis, theologi et theologiae candidati ac alumni, scientiae rerum divinarum sedulo incumbentes sub duetu unius alicujus exercitati doctoris." Op. cit. P.350. Also Tenneman, Meiners, Winer, etc.

43. See: Prof. Priest. A.A. Glagolev. The Book of Proverbs of Solomon. - Explanatory Bible. Vol.4. St. Petersburg, 1907. P.423.