«...Иисус Наставник, помилуй нас!»

June 28, 1850

258. On Bitter Radish and Linden Honey

Your first writings, because of your murmuring about everything depicted in them, seemed to me instead of bitter radish; and therefore I did not thank you for such an unpleasant gift to my heart. But for this reason your second writings resembled to me, in taste and smell, the best linden honey, with which you delighted my soul and comforted me, for which the Lord God will save you! From this you can conclude how great is the good humility to have in the spirit and self-reproach, which calm both one's own soul and that of one's neighbor, and revive inner peace, and loving and respectful feeling. And therefore I most earnestly desire that the God of peace and love be with you all the days! I ask you to pray for me as well, so that the feeling of love does not diminish in me, your eternal worshiper and servant. The Many-Sinful Hegumen Anthony.

March 4, 1852

259. The cause of despondency is the desire to overcome sorrows by one's own efforts

Seeing from your letter that the Lord God has delivered you from faint-heartedness and from the overwhelm of many hostile temptations and suggestions, which have upset you almost to despair, from the depths of my soul I thanked the Lord God and His Most-Pure Mother, who delivered you from great misfortunes and evils, and established in your soul their sweetest peace! Before, not comprehending the real cause of your restlessness, I thought that you, like me, were hungry and dissatisfied with nothing, and therefore you were angry with everyone and everything; but, finally, I saw the reason that the spirit of despondency and cowardice attacked you, and you could not fight them with your own strength, and therefore you turned sour and fell. But, thank God, although it was too late, they rose up and corrected themselves, and calmed down in their spirits. And for the sake of the forefront, I advise you to read the instruction of the Holy Fathers: Nilus of Sorsky, and in the Philokalia of Cassian of Rome, and in Evagrius the articles on the eight thoughts, in which you will see how one should act in times of despondency and sorrow. For this is why the Holy Fathers have written everything to us, so that in the time of our spiritual need we may make use of their holy instruction.

After this, I will tell you about myself, that I, too, like you, now and then groan; but no one relieves me of the suffering that besets me, and therefore I say to myself: For your deeds you are a thief, for you still live as a layman, without humility and reverence! I returned to my monastery from yours safely, but after a long voyage, I still cannot recover in strength - all as if beaten. But in D... my sister could not have it, since we were late on the way, and the elder Father Macarius hastened to return home, which may have saddened your sister as well; but there is nothing to do, for now I do not live of my own free will, and I do what my elders say.

November 1, 1855

260. "Without God, by our own strength, we cannot cope with flies"

Усерднейше благодарю Вас за письмецо Ваше, в коем Вы описываете о своих болезнях, огорчениях,.... что предает Вас весьма мрачным помыслам; хотя бы и вон из монастыря бежать. Таковыя мысли хотя и мнятся быти правыми; но оне от противнаго духа насеваются. Св. Макарий великий говорит, что иной и большия скорби претерпевает, но в молчании, и к таковым страдальцам благоволит Господь, а кто и от малой болезни или усталости охает, и смущается, и вопит, тех уподобляет Детям, которых, если прибаюкивают и помажут чем по губкам, то успокоиваются и улыбаются. Так и Вы, в духовном возрасте не более, как дитя. Конечно, в некоторых отношениях приятно быть дитятею; но в некоторых св. апостол Павел не одобряет сего, говоря: не дети бывайте умом!

В последнем письме своем описываете Вы о горьком и гордом помысле, о муке вечной, и противник представил, что Вы премудрее и справедливее Бога в своих суждениях! Видите, куда Он Вас поднял - выше облак! Таких помыслов со смиренными не бывает; а Вы страждете за превозношение свое и за многомыслие; ибо Вы привыкли разговаривать сами с собою, и думаете переспорить помыслы, но они отражаются молитвою Иисусовою, и молчанием в мысли своей. Что делать, всякому человеку дан свой крест, который и должен он безропотно несть; ибо и сии негодные помыслы должны служить уроком к нашему смирению, а не кичению; ибо мы без Бога, своими силами, и с мухами не сладим. Недостойный И. Антоний.

20 Марта 1856 г.

261. И муки вечные самим своим существованием благодетельны для человека

Спаси Вас Господи за любовь Вашу ко мне, убогому калеке! Вы пишете, что были утешены тем, что ожидал я прибытия Вашего, это действительно и было так; ибо сообщено было мне, что Вы после Пасхи отправитесь в обитель нашу; потому и ожидал я Вас целый месяц. А ныне нагрезилось мне, что Вы отправитесь к нам после дождичка в четверг, и посему снова Вас жду, и приготовил, для написания книжки, бумажки хорошенькой, и чернил красных сам сделаю для Вас, и буду Вас просить написать для меня молитвенную книжечку. Причем скажу Вам, что этим делом приличнее бы было самому мне заняться, но весьма многонемощен стал я, притом посетители почти безпрерывно бывают у меня и отвлекают от полезных занятий; есть в обители нашей писцы, которые лучше бы написали, но мне нежелательно, чтоб знали они о моем келейном упражнении, а от Вас не таю я себя, а посему и прошу; если вовсе Вы откажетесь, тогда, делать нечего, попрошу других.