Толкование на деяния святых апостолов

И утешив их словом многим, потому что после смятения нуждались в большом утешении.

7. Во едину же от суббот, собравшымся учеником преломити хлеб, Павел беседоваше к ним, хотя изыти наутрии, простре же слово до полунощи. 8. Бяху же свещы многи в горнице, идеже бехом собрани.

Во едину же от суббот. Тогда был праздник пятьдесятницы и день воскресный. До полунощи. И ночью не успокаивался Павел, но беседовал тогда более, так как было досужное время. Посмотри, как долго говорил он даже после ужина.

9. Седя же некто юноша, именем Евтих, во окне, отягчен сном глубоким, глаголющу Павлу о мнозе, преклонся от сна, паде от трекровника долу, и взяша его мертва.

Отягчив сном слушателя, дьявол нарушил праздник. Юноша сидел на окне ночью; так велико было желание слушать. И достойно удивления, что, будучи юношею, он не был беззаботен, и отягчаемый сном не ушел, даже не испугался того, что его могут столкнуть; потому что он заснул не от невнимательности, а по требованию натуры.

10. Сошед же Павел нападе нань, и объемь его рече: не молвите: ибо душа его в нем есть. 11. Возшед же и преломь хлеб и вкуш, доволно же беседовав даже до зари, и тако изыде. 12. Приведоша же отрока жива, и утешишася не мало. 13. Мы же пришедше в корабль, отвезохомся во Ассон, оттуду хотяще пояти Павла.

Душа его в нем есть. Не сказал: восстанет; я воскрешу его. Обрати внимание на смирение его и на его желание утешить.

Тако бо нам бе повелел хотя сам пеш ити. 14. И якоже снидеся с нами во Ассоне, вземше его, приидохом в Митилин. 15. И оттуду отвезшеся, воутрие пристахом противу Хию. В другий же отвезохомся в Самон: и пребывше в Трогиллии, в грядущий же день приидохом в Милит.

Хотя сам пеш ити. Сам пошел пешим, предоставляя им то, что легче, а себе выбирая то, что труднее, и с тем вместе поучая многому и приучая их разлучаться с собою.

16. Суди бо Павел мимо ити Ефес, яко да не будет ему закоснети во Асии: тщашебося, аще возможно будет, в день пятьдесятный быти во Иерусалиме.

Видишь, и при желании и при старании Павел часто не достигал желаемого, чтобы мы не подумали, что он был выше человеческой природы. Святые и великие мужи были одной с нами природы, но не одной воли; поэтому и имели много благодати.

17. От Милита же послав во Ефес, призва пресвитеры церковныя. 18. И якоже приидоша к нему, рече к ним: вы весте, яко от перваго дне, отнелиже приидох во Асию, како с вами все время бых, 19. Работая Господеви со всяким смиренномудрием, и многими слезами и напастьми, прилучившимися мне от иудейских навет: 20. Яко ни в чесом от полезных обинухся, еже сказати вам и научити вас пред людми и по домом: 21. Засвидетельствуя иудеем же и еллином еже к Богу покаяние, и веру яже в Господа нашего Иисуса Христа.

Со всяким смиренномудрием. Не просто со смиренномудрием, но со всяким; потому что много видов смиренномудрия: смиренномудрие в слове, смиренномудрие в деле, смиренномудрие по отношению к начальникам, смиренномудрие по отношению к подчиненным. Призва пресвитеры церковныя. Многим неизвестен обычай Писания, особенно нового завета, - называть епископов пресвитерами и пресвитеров епископами; между тем это видно и из этого места и из послания к Титу, а также и из послания к Филиппийцам. Мы могли бы также узнать, не то ли самое следует, хотя по заключению, выводить и из первого послания к Тимофею. Из книги Деяний можно убедиться в этом; потому что написано следующее: от Милита же послав в Ефес, призва пресвитеры церковныя, - не сказано, что призвал епископов; между тем потом присовокупляет: в немже вас Дух Святый постави епископы, пасти Церковь Господа и Бога (ст. 28). В послании же к Титу говорит: и устроиши по всем градом пресвитеры, якоже тебе аз повелех (1, 5), а в послании к Филиппийцам пишет: Павел и Тимофей раби Иисус Христовы, сущым в Филиппех, с епископы и диаконы (1, 1). - Яко ни в чесом от полезных обвинухся, еже сказати вам. Было значит и такое, что не следовало знать. Как скрывать что-нибудь есть признак зависти, так высказывать все есть признак неблагоразумия. Поэтому прибавил: от полезных.

22. И ныне се аз связан Духом, гряду во Иерусалим, яже в нем хотящая приключитися мне не ведый: 23. Точию яко Дух Святый, по вся грады свидетельствует, глаголя, яко узы мене и скорби ждут. 24. Но ни едино же попечение творю, ниже имам душу мою честну себе, разве еже скончати течение мое с радостию, и службу, юже приях от Господа Иисуса, засвидетельствовати Евангелие благодати Божия.