St. Nina's Garden

Believe in the dogmas preached by the Gospel, understand and confess them according to the exact teaching of the Eastern Orthodox Church, which alone contains the teaching of the Gospel in all its purity and correctness.

Orthodoxy is true knowledge of God and worship of God, Orthodoxy is worship of God in Spirit and Truth, Orthodoxy is the glorification of God by true knowledge of Him and worship of Him.

The revealed teaching of God is preserved in its inviolable integrity solely and exclusively in the bosom of the Eastern Orthodox Church.

Whoever accepts Christianity with all sincerity of heart in the bosom of the Orthodox Church, in which alone true Christianity is preserved, will be saved.

The spiritual palace in which the spiritual treasure – the true faith – is preserved and from which the true faith – is preserved and from which it is not exhausted, is the one Holy Orthodox Church.

St. Ignatius of Stavropol

96. Peter Gnathius, while still a monk, formed a strong Monophysite party in Antioch, leading the anti-Chalcedonian opposition. In 468 he seized the Antiochian cathedra, from which he was deposed three times, was in exile, fled, and again occupied the cathedra.

97. In 482, Imp. Zeno issued a conciliatory definition of faith, on the basis of which communion was to be established between the Orthodox and the Monophysites. The strict Monophysites rebelled against their patriarchs, Peter Gnathius of Antioch and Peter Mongus of Alexandria, for accepting this henoticon, separated from them and formed a separate Monophysite society of the Acephalites (headless).

The Severians are the followers of Severus (Severus), the patriarch of Antioch, who fled to Egypt after his deposition, one of the two main Monophysite sects, the more moderate. The Severians, insisting on the one nature of Christ, admitted in it the presence of divine and human qualities, and recognized that the flesh of Christ before the resurrection was, like ours, corruptible.

98. См. повествование католикоса Арсения Мцхетского об отделении армян от Грузии - в "Домашней беседе" за 1874 г. в вып. 16, 17 И 18.

Глава VI Старания Вахтанга расширить Грузинскую Церковь и устройство ее самостоятельности. Кончина св. мученицы Шушаники

Прибыв в Иерусалим, Вахтанг поклонился св. Гробу Господню и всем святым местам, сделав богатейшие вклады 99. Посетил патриарха с большими дарами и для грузинских богомольцев выпросил у него место для построек, именуемое "Лотово знамение". Получив желаемое, и между прочих святынь - крест с частью животворящего древа, имевшего в длину 4 вершка 100, немедленно вернулся в Антиохию, где, как сказано, ждал его Фируз. Там посетил также Антиохийского патриарха как верховного епископа своей Церкви и поднес ему богатейшие подарки. Царь пожаловался на строптивого своего архиепископа Михаила и на злоупотребление им церковной властью в ущерб Грузинской Церкви, подающего своим подчиненным немалый соблазн, и изъявил желание к его перемещению и замещению его учеником св. Григория Назианзина - иереем Петром. Патриарх на все желания благочестивого царя немедленно дал свое согласие.

Антиохийские храмы своим великолепием, церковным строем поражали Вахтанга, который задумал непременно то же самое устроить и у себя и между прочим возвысить своего архиепископа на степень независимого правителя Церкви, что, как увидим после, и привел в исполнение.

Из Антиохии оба царя отправились в город Багдад, где праздновали брак Фируза в продолжение шести месяцев. По прошествии этого времени соединенное войско через Персию отправилось к восточным границам ее и напало на Индию, покорило себе много областей и народов и, взяв огромную добычу, отправилось против Синдии. По выражению летописи, войско Вахтанга встретило здесь города и крепости, укрепленные весьма сильными гарнизонами. При одной крепости война в пользу Персии решена была единоборством Вахтанга. Победив врагов, беспокоящих границы Персии, и получив от них несметное богатство, соединенное войско Вахтанга вернулось назад. Грузинские отряды через Персию и Антиохию прибыли к себе спустя уже восемь лет по выходе их из Грузии.