«...Иисус Наставник, помилуй нас!»

Конечно, я особенно радуюсь за тех юных, которые вступают на путь монашества. Ведь поистине мудр человек, который следует этой ангельской жизни, поскольку он не попадается на диавольскую удочку, где на крючок в качестве наживки насажен мир. Однако нельзя равнять всех под одну гребёнку. Ведь и Христос, не желая принуждать всех людей к несению тяжкой ноши, не дал всем заповеди о монашестве, несмотря на то что монашество - это путь к совершенству. Поэтому, когда евангельский юноша спросил Христа, как ему спастись[3], Христос ответил ему: "Соблюди заповеди"[4]. Когда юноша сказал Христу, что он соблюдает заповеди, и спросил: "Что есмь еще не докончал?"[5] - Христос ответил: "Единаго еси не докончал[6]: аще хощеши совершен быти, иди, елика имаши, продаждъ… и прииди и ходи вслед Мене?…"[7]. То есть Христос говорил человеку о совершенстве, видя, что он любочестен, но не тащил людей [к совершенству] на аркане. Монашеству Христос тоже не учил, потому что тем самым Он разжигал бы [сердца] людей, и возможно, что многие нерассудительно спешили бы становиться монахами, а это приводило бы ко злу. Христос только заронил искру [совершенного жития], а когда пришло благоприятное время, появилось монашество.

Так и мы не имеем права насиловать других людей. Мы имеем право понуждать только себя, но и это должны делать с рассуждением. Я до сих пор ни одному юноше не сказал определённо: "Женись" или "Иди в монастырь". Если кто-то спрашивает меня, какой путь ему избрать, я отвечаю: "Поступи так, как тебе по душе, лишь бы ты был со Христом". И если юноша ответит мне, что в миру ему не по сердцу, то я говорю ему о монашестве - чтобы помочь человеку найти свой путь.

Принятие решения о выборе жизненного пути

Годы проходят быстро. Лучше, чтобы юный не стоял в нерешительности на перекрёстке долгое время. Пусть в соответствии с призванием и любочестием он изберёт свой крест - один из двух путей - и идёт по нему, имея доверие Христу. Пусть он последует ко Христу на Распятие, если хочет возрадоваться радостью Его Воскресения. И в семейной и в монашеской жизни есть своя горечь, но если человек живёт с Богом, то эту горечь услаждает Сладкий Иисус.

After thirty, it is no longer easy to choose a path in life. And the more years a person has behind him, the more difficulties he experiences. It is easier for a young person to adapt to the chosen life - be it marriage or monasticism. After all, an adult measures and feels everything by means of common sense. It has an already formed character, like a cast concrete structure - it is not easy to change. Look: people who enter the path of family or monastic life at a young age preserve the simplicity of a child until their very old age. I knew a couple who got married young. The wife was like her husband in everything - in the manner of speaking, in her actions. Since they married young, one of the spouses adopted all the habits of the other: both in speech and in the manner of behavior. But it was also easier for them to get used to each other [than those who marry late].

"Either marry in your youth, or cut your hair when young," says the proverb. It is especially important for a girl to make a decision about choosing a life path before she turns twenty-five years old. After twenty-five, it is no longer so easy to get married or go to a monastery, because the girl begins to think that she will obey someone else's will. The older a girl becomes, the more whims and whims she has. And who needs it? And if the years are lost, then she wants to get married not in order to create a family, but, mainly, to be under someone's protection, guardianship.

It has been noticed that if a young man or a girl constantly postpones his or her marriage "for later", then, after the years have passed, he or she is looking for a partner and does not find one. In their youth, they chose themselves, but now the years have passed, and they are now chosen by others. That's why I say that sometimes a little extravagance is necessary in creating a family. We need to turn a blind eye to some insignificant trifles, because there is no such thing that everything is as we want. Once it began to rain, and water ran along the bed of a mountain river. There were two people standing on the shore, they had to cross to the opposite side. One was very smart, and the other was a fool. "The rain will stop," the wise man began to think, "the water will subside, and after that I will be able to cross to the other side." And the fool did not wait - he jumped into the water and waded across the river. Of course, his clothes got wet, but he was able to get where he wanted. And the rain, instead of stopping, poured down harder and harder. The stream became turbulent and full-flowing. And in the end, the smart one remained standing on his bank - because it was already dangerous to cross the river.