7. Но прошу, отверзите слух ваш, и внемлите добре, потому что слово наше будет о божественных вещах. И, во-первых, надобно нам познать, какой это мир, коему надлежит наполниться, и притом так, что если он не наполнится, то не придет и конец, по святому Григорию Богослову; во-вторых, надо познать, какой это конец, о коем говорит он. Я полагаю, что мир преукрашенный есть Церковь Христова и весь человек, в коем, как говорит Писание, обитает и ходит Бог (взято из: вселюся в них и похожду), и посылает в него светлые лучи благодатных даров Своих, яко Солнце сый правды. О Церкви слышали мы выше, что она называется телом Христовым и Невестою Его, как говорит невестоводитель ее святой Павел: обручих вас единому мужу деву чисту представити Христови (2Кор.11:2), - и пророк Давид: предста царица одесную Тебе, в ризах позлащенных одеяна и преиспещрена (Пс.44:10). Хотя слова сии относятся ко Пресвятой Богородице, но приличествуют и Церкви Сына ее и Бога, как показывает следующая за тем речь: приведутся Царю девы (то есть души) в след ея, искренния ея (души) приведутся Тебе, приведутся в веселии и радовании, введутся во храм Царев (15,16). Храм сей, о коем здесь говорится, какой это, полагаешь ты, есть и как есть? Думаешь ли, что это есть другое какое обиталище, вне и кроме сего Самого Царя? Нет, не другое. Ибо как Христос есть глава Церкви, так Он же Сам есть опять и храм ее, как и Церковь есть храм Христов, и мир прекрасный, как явно из сказанного нами выше, - что, впрочем, надобно снова пересказать для лучшего уяснения дела. - Господь наш Иисус Христос говорил ко Отцу Своему, в слух Апостолов и всех верующих: не о сих молю токмо, но и о верующих словесе их ради в Мя; да вси едино будут (Ин.17:20). Как да будут едино? Якоже Ты, Отче, во Мне, и Аз в Тебе, да и тии в Нас едино будут (21). Видишь, как Он есть и Царь и храм всех спасаемых? Познай же и то, как опять, и все верующие, то есть Царица - Его Церковь, и девы, последующие вслед ее, то есть души верных, будут храмом и миром Царя и Бога. И познай сие, во-первых, от Самого Царя Христа, Который говорит: Аз в них, и Ты, Отче, во Мне, да будут совершени во едино (23). Потом познай сие и от ученика Его, который говорит: не весте ли, яко храм Божий есте, и Дух Божий живет в вас? (1Кор.3:16). Видишь, как слова Апостола согласны с словами Владыки Христа? Эти апостольские слова показывают, что Церковь есть храм, град, мир Царя Бога. И ведай, что Бог, говоривший тогда чрез Пророков и Апостолов, Он же самый и теперь говорит чрез них.

8. Поелику же Церковь есть тело Христово, и Невеста Христова, и мир вышний, и храм Божий, члены же тела сего суть все святые, а между тем они не все еще родились и благоугодными показали себя, то явно, что тело Христово еще не есть целое вполне, что не наполнился еще и вышний мир, то есть не весь еще сонм людей вошел в Церковь Божию. Но и доныне есть еще в мире много неверующих, которые имеют уверовать во Христа, есть много грешников, которые имеют покаяться, есть много непокоривых, которые имеют покориться Христу; многие еще имеют родиться и благоугодить Богу, прежде чем вострубит последняя труба. Итак, надлежит родиться всем предуведанным от Бога и наполниться превысшему сего мира миру Церкви первородных, Иерусалиму небесному; и тогда совершится полнота тела Христова, приняв в себя всех предопределенных от Бога быть сообразными образу Сына Его, кои суть сыны света и дня. Таковые все суть предопределенные и преднаписанные, и в число спасенных включенные, и имеют соединиться и сочетаться с телом Христовым, которое тогда сделается всецело полным и совершенным телом Христовым, и не будет уже у него ни одного недоставать члена. Так есть воистину, как открывает Апостол Павел, говоря: дондеже достигнем вси в соединение веры... в мужа совершенна, в меру возраста исполнения Христова (Еф.4:13). Ихже бо предуведе, тех и предустави сообразных быти образу Сына Его... а ихже предустави, тех и призва; а ихже призва, сих и оправда; а ихже оправда, сих и прослави (Рим.8:29-30). Видишь, как все святые предуведены и предопределены. Послушай еще, как Апостол говорит, что они еще и написаны на небесах: приступисте к Сионстей горе, и ко граду Бога живаго, Иерусалиму небесному, и тмам Ангелов, торжеству и Церкви первородных, на небесех написанных (Евр.12:22-23). Если же они таким образом написаны, то явно, что и исчислены, как написано: позна Господь сущия Своя (2Тим.2:19), и как говорится в Евангелии: вам же и власи главнии вси изочтени суть (Мф.10:30).

- Где теперь те, которые в суете ума своего, на пагубу себе, выдумывают какие-то обители вне царства небесного? Где те, которые говорят: не хотим войти в царство небесное, потому что это много для нас, но хотим быть в каком-нибудь месте упокоения, - и этого достаточно для нас? Все от века святые составят единое тело Христово; где же инуды (в другом месте. - Ред.) хотят быть эти, если окажутся недостойными быть в теле Христовом и отсечены будут от него, как члены непотребные? Воистину осуетились они помышлениями своими и омрачилось неразумное их сердце: глаголющеся быти мудри, объюродеша (Рим.1:21).

9. Посмотрим, что это за брак таинственный? Святое Евангелие говорит: уподобися царствие небесное человеку царю, иже сотвори браки сыну своему (Мф.22:2). Кого здесь называет Царем Господь наш Иисус Христос? Никого иного, как Самого Бога и Отца Своего. И для кого другого сотворил Отец браки, кроме Единородного Сына Своего, Господа нашего Иисуса Христа? Какого же царя дщерь благоволил Владыка всяческих и Господь избрать в невесту Сыну Своему? Из нас людей каждый, собираясь женить сына своего, со всем вниманием высматривает ему в невесты дочь какого-нибудь более знатного и более богатого, чем сам он. Но Бог кого найдет хоть бы сколько-нибудь равным Себе, чтоб дочь его взять в невесты Сыну Своему? О сем царе говорится у пророков, что Он есть содержай круг земли, и живущии на ней аки прузи (Ис.40:22), Бог вечный, Бог устроивый концы земли (28), и на ничесомже утвердивши столпы ее (Иов.38:6), призираяй на землю и творяй ю трястися (Пс.103:32). Итак, такой Царь чью дочь взял в невесты и сотворил браки Сыну Своему? Узнаете, чью. Но безмерное снисхождение Божие делает меня исступленным. Хочу сказать и трепещу. Но, опять воодушевляясь благостию Его, приемлю смелость и говорю, что взял Он дочь человека, согрешившего пред Ним, сотворившего блуд и убийство, то есть взял в невесты дочь блудника и убийцы. Видишь ли благость и снисхождение неизреченное и несравненное? Видишь ли презельное (чрезмерное. - Ред.) человеколюбие? Видишь ли море любви и благостыни? После сего всякий, считающий себя великим, пусть научится из того, что я говорю, смиренномудрствовать и никого никогда не презирать, хотя бы он был царь, величайший всех других царей, или вельможа, знатнейший всех других вельмож, или богач, богатейший всех богачей. Пусть взирает он на Владыку и Господа всяческих, Святого святых, блаженного Бога и единого Вседержителя, живущего во свете неприступном и неизреченном, на Него, говорю, пусть смотрит, как Он снизошел столь много, что благоволил взять дочь блудника и убийцы в невесты Единородному Сыну Своему, невидимому, непостижимому, неисследимому, Содетелю и Творцу всяческих, тебя ради и твоего ради спасения. Но кто сей блудник и убийца, коего дочь избрал Бог в невесты Ему? Давид, сын Иессеев, убивший Урию и соблудивший с женою его. Его-то дочь, говорю, Марию, пренепорочную, чистую и пречистую Деву взял Он в невесты. Я называю ее пренепорочною и пречистою, сравнивая ее с нами, человеками, рабами ее; но, сравнивая ее с Женихом ее и Отцом Его, называю ее человеком, как и все люди, только святою и пресвятою паче всех людей, непорочною и чистейшею из всех родов.

Итак, ее, Деву Марию, взял Он в невесты, и сотвори браки сыну Своему. Каким образом? Слушай повнимательнее. Отец Господа нашего Иисуса Христа послал с высоты небесной одного из рабов Своих, Гавриила Архангела, сказать Деве: радуйся! Он тотчас сошел на землю и соделался служителем таинства, говоря Деве: радуйся, благодатная, Господь с Тобою! И со словом сим во утробу Девы вошло все ипостасное, единосущное и совечное Отцу Слово Бог, и чрез наитие и содействие единосущного Ему Духа восприяло плоть от непорочных и чистых кровей ее, соделавшись совершенным человеком с телом и душою. И се неизреченное сочетание! Се таинственный брак Божий! Так совершился новозаветный союз Бога с человеками: Он принял плоть и даровал Божество. Сам пресущественный, преестественный Бог неслиянно соединился с тленным и бедным естеством и существом нашим человеческим. Зачала Дева, и предивно родила о двух естествах, Божестве и человечестве, единого Сына, совершенного Бога и совершенного человека, Господа нашего Иисуса Христа, Который ни девства матери Своей не нарушил, ни от недр Отца Своего не отлучился.

Впрочем, руководясь словами Святого Евангелия, мы можем помыслить при сем и сказать и иное нечто, что таинственно всегда бывает со всеми сынами света. Ибо по какой причине не сказано: сотвори брак Сыну своему, а - браки? По какой? По той, что такой же точно брак бывает и с каждым верным сыном дня. Бог и с нами сочетавается пречистым и пренепорочным браком и производит в нас некое таинство, высшее всякой человеческой силы. Что же такое есть это, производимое Им в нас? Послушай со вниманием, да уразумеешь.

Слыша о сем страшном таинстве, ужасайся, но приемли слово о нем с верою и убеждением. Так зачинаем Его и мы, не телесно, как зачала Дева и Богородица Мария, но духовно, однако же существенно. Мы имеем в душах своих Того Самого, которого зачала и пренепорочная Дева, как говорит божественный Павел: Бог рекий из тмы свету возсияти, иже возсия в сердцах наших, к просвещению разума славы Божия о лице Иисус Христове (2Кор.4:6). Это то же есть, как бы он сказал: Сам Он весь существенно вошел в нас. А что такой смысл имеет слово Апостола, это видно из следующих за тем слов: имамы же сокровище сие в скудельных сосудех (7). Сокровищем называет он Сына Божия, в Коего благодатию Святого Духа облекаемся и Коего имеем в сердцах своих. Так и мы, когда веруем от всей души, всесокрушенно каемся, зачинаем в сердцах своих Бога Слово, как Дева имея, то есть и мы, души свои девственными и чистыми. И как Пресвятой Девы не опалил огнь Божества, так как Она была пренепорочна, так и нас не опаляет он, когда имеем сердца свои чистыми и непорочными, но бывает в нас небесною росою, источником воды живой, потоком жизни вечной. Что мы подобным образом приемлем непокровенный огнь Божества, об этом послушай, как говорит Сам Господь: огня приидох воврещи на землю (Лк.12:49). Какой это другой огнь, кроме единосущного по Божеству Духа, с Коим вместе входит в нас и созерцается и Сын со Отцом? Но поелику Сын Божий и Бог воплотился уже однажды от Девы и родился от Нее телесно, паче слова и разума, и невозможно Ему опять воплощаться и рождаться телесно в каждом из нас, то что Он творит? Ту самую пренепорочную плоть, которую принял Он от Пречистой Марии Богородицы и в коей от Нее родился, преподает нам в таинстве, и, вкушая ее, мы имеем внутрь себя, разумеется каждый достойно причащающийся, всего воплощенного Бога и Господа нашего Иисуса Христа, Сына Божия и Сына Девы, Пренепорочной Марии, седящего одесную Бога и Отца, по слову Его же Самого: ядый Мою плоть и пияй Мою кровь во Мне пребывает и Аз в нем (Ин.6:56). Вселяясь же в нас, Он не познается сущим в нас телесно, яко плод чрева, как был в Пресвятой Деве, но есть бестелесно в нас, и соединяется с существом и естеством нашим неизреченно, и нас обоготворяет, так мы соделываемся сотелесниками Ему, бывая плоть от плоти Его и от костей Его.

And this is the great fruit of the ineffable dispensation and condescension of our Lord towards us! This is the terrible mystery about which I write with trembling! But since God desires that His love for us should be clearly presented to all, so that we too may sometimes think of His great goodness and, being ashamed, be jealous of our own love for Him, then I also have moved to announce to you in writing about this sacrament. I do not prove that any person is likened to the Most Holy Virgin, who gave birth to the Lord, in the image of Her ineffable birth. Let it not be. This is impossible to be; for there is one incarnate birth of God the Word, which was from the Most Holy Mother of God, and another is that which is spiritually in us. In that incarnate birth, in which the Most Holy Theotokos gave birth to the Son of God and God incarnate, the mystery of the re-creation of the human race and the salvation of the whole world was accomplished, which is our Lord and God Jesus Christ, Who united in Himself the separated natures – God and man, and who bore the sin of the world. And this spiritual birth accomplishes in us the mystery of the renewal of human souls, by the grace of the Holy Spirit uniting and uniting us with the incarnate Son of God and God, through Whom we are conceived and sick, and born the spirit of salvation (Isaiah 26:18). I proclaim this in order to clearly show the ineffable love of God for us, and that if we will, then we all, in the manner explained above, can become the matter of Jesus Christ the Lord, and His brethren, and like His disciples and Apostles, not according to their worthiness, nor according to the labors which they have undertaken in the preaching of the Gospel, but according to the grace of God, which He richly pours out on those who believe in Him and follow Him, not turning back, as Christ Himself clearly declares to all about this, saying: "These are My mother and My brethren, hearing the word of God, and doing it" (Luke 8:21). Do you see how He raises all those who hear His word and do it to the rank of His mother, and calls them His brothers and kinsmen? But in the very thing His Matter is the Most Holy Mother of God, Who inexpressibly gave birth to Him incarnate, and the saints conceive everything and have Him in their souls by grace. From His immaculate Mother He borrowed the most pure flesh, and to Her He gave Divinity instead of the flesh which She gave Him. Oh, the wonderful and wonderful exchange! And from the saints He does not borrow flesh, but gives them His own deified flesh. Think how great is the depth of this mystery! The fire of the Divinity of our Saviour and God is from the essence and nature of the Father, and His flesh is not from there, but from the most pure and most holy flesh of the Mother of God and from Her most pure blood. From Her He took flesh, made it His own, and deified it, according to the word of the Gospel, which says: "And the Word was made flesh" (John 1:14). And now He gives this flesh to His saints – He, the Son of God and the Father and of the Most Holy Theotokos Mary. From the nature and essence of His ever-present Father He gives them the grace of the Spirit, that is, the Godhead, as He says through the Prophet Joel: "And it shall come to pass in the last days, that I will pour out My Spirit upon all flesh" (Joel 2:28), that is, the believer, and from the essence and nature of His Mother He gives flesh, which He received from Her. And just as from His fulfillment, that is, from the Divinity, we all receive (John 1:16), so we all partake of His most pure flesh, which He received from His Mother. And just as Christ our God became Her Son and our brother, so we, O ineffable love for mankind, become sons of the Mother of God, His Mother, and His brothers, Christ and our God. From Her and in Her the Son of God was incomprehensibly born, and from Him all the saints were born and are born. The Mother of God received the Word of God and the Father as a seed, conceived and gave birth to Him alone, born of the Father before all ages and incarnated of Her in the last years. She gave birth to Him alone, and He, Her Son, daily gives birth to those who believe in Him and keep His commandments. The seed of a mortal and perishable man has begotten and begets from a woman perishable and mortal sons, but the immortal and incorruptible incarnate Word of the immortal and incorruptible God has always begotten and always begets immortal and incorruptible sons. As He Himself was the first to be born in the Holy Spirit of the Most Holy Mother of God, and from Him all the saints, the Mother of God is the Mother of all the saints, the Lady, the Queen and the Lady, and all the saints are Her servants, since She is the Mother of God. They are also Her sons, because they partake of the most pure flesh of Her Son. This word is true, because the flesh of the Lord is the flesh of the Mother of God. And when we partake of this flesh of the Lord, deified, we confess and believe that we partake of eternal life, except if we partake of it unworthily, to our own condemnation. Thus, the saints are relatives of the Mother of God for three reasons: the first is that they have a body from the same earth and a soul from the same breath of God; the second is that which partakes of the flesh which Christ received from Her; the third is that each of them, by the sanctification and grace of the Spirit descending upon them, receives and has in himself the God of all things, just as the Most Holy Mother of God received and had Him in herself. For although She gave birth to Him bodily, it is certain that She had Him in Her whole and spiritually, and has Him even now always inseparable from Her.

This is the sacrament of marriages, which God and the Father created to His Only-begotten Son, who is equal in honor, consubstantial and co-existent, and called many to it. He sent His servants to call those who were invited to marriages, but they would not go. Who were these messengers? Prophets. And what about those who were called? Jewry. Both then and from the very beginning, they were called, but they did not want to listen to those who called. Then, says the Gospel, the King the Father sent other servants, saying: "Say to those who are called: Behold, my supper is prepared, my young and well-fed tribes, and all are ready, come to the marriages." And they were careless to depart, for they went to their village, and they went to buy their money. And the rest, eating his servants, annoyed them, and killed them (Matt. 22:4-6). Whom does the Lord call here the second servants who were sent? His holy apostles. And what kind of lunch is this? The heavenly kingdom which God has prepared from the foundation of the world for those who are called and come to it of their own free will. Whom does He call young and well-fed? The Son of the Ever-Virgin Himself and God, Who is a fat calf from the foundation of the world, determined for this purpose, that is, to be sacrificed and eaten. He is also a young man, as invincible in His strength. And here He is called youths, in the plural, because His holy flesh is divided into many particles, each of which is again the whole of Christ. He is so powerful that He conquers all the enemies of those who partake of Him, and gives them the strength to conquer the world, and to be the children of God. He is also called the one-year-old lamb, the all-blameless Lamb of God, as the most perfect of all, which He was. He wears the cross like the horns with which He also gave a deadly blow to our enemy the devil, when the Jews crucified Him and killed Him on it.

Other servants, as I have said, the Lord here calls the holy Apostles, whom He sent to preach, commanding them not to go into the way of the tongue, and not to enter the city of the Samaritans, but rather to go to the lost sheep of the house of Israel, that is, to the Jews, but they did not receive the Apostles either, but some of them were reviled and beaten, and some were completely killed, among whom is the Protomartyr Stephen. And when the king heard of this, he was angry, and sent his howl, and destroyed the murderers, and set fire to their city (7). The Lord calls murderers the impious Jews, whom He slewed, destroyed and devastated with the help of Roman soldiers. For even the wicked are called God's soldiers, when they are sent to punish other wicked ones, as the Prophet David says: "Send upon them the wrath of his wrath, wrath and wrath and tribulation, the sending of the enemy to the fierce" (Psalm 77:49). Then, at last, the king said to his servant, "For I am ready to eat marriage, but I am not worthy of the calling." For go to the outerth of the ways, and if ye find, call ye to marriages (Matt. 22:8-9). Do you see the sequence and order of things? Do you see the accuracy of the parable? - Then the verb: when is this? When the Jews, called by the Apostles to the kingdom of heaven, not only did not want to listen to them, but reviled them and killed them. Then He sent them to all the world, to all languages. And when they went out, says the parable, they went to the highways, gathering together all who found the evil, and the good; and the marriage of those who sat at table was fulfilled (10). The Apostles went around the whole world, preaching the word of God, and gathered into the unity of faith and knowledge of God all those who obeyed them and who were evil, but were changed from their evil deeds and became good. And when the king came in, he saw those who were reclining, and saw that man not clothed in a wedding garment; And she said to him, "Friend, how did you come in here, not having a wedding garment?" He kept silent. Then the king said to his servants, "Having bound his hand and nose, take him up, and cast him into utter darkness; there will be weeping and gnashing of teeth. For many are called, but few are chosen (11-14). Do you see what the Lord says? That those gather for marriages who are changed from evil and become good and virtuous; but those who have any wickedness or evil in them, although they enter into marriages, are cast out and cast out in shame by the angels, who are here called servants. Those who remained seated at the wedding table are saints. However, I know some who think that by the poor of the wedding garment we must here understand those who have defiled their bodies with fornication, adultery, and murder, but this is not so. Everyone who is defiled by any passion and sinful inclination does not have a wedding garment. And that this is just, listen to what St. Paul says: "Do not flatter yourselves: neither harlots... nor adulterers... neither homosexuals, nor homosexuals, nor covetous (who are also called idolaters), nor thieves, nor drunkards, nor annoyers, nor predators (but I will say on my own behalf, nor those who have hatred or envy for any brother), will inherit the kingdom of God (1 Corinthians 6:9-10), and have no part and place in the wedding celebration of our Lord Jesus Christ. Do you see how every passion and every sin defile the garment of our souls and drive us out of the kingdom of heaven?

10. Let us abandon vain and useless searches and cease to strive to learn that which is beyond our strength, following the commandment of our Lord Jesus Christ, Who says: "Examine the scriptures" (John 5:39), and try it, and do not be carried away by much inquisitiveness and questioning. Do not go into the search for what is outside of the Divine Scriptures, but examine the Scriptures in order to know all about faith, love, and hope. About faith, so as not to be tossed about by every wind, that is, not to be shaken by any alien heretical teaching, as is characteristic of unconfirmed and fickle people, but to be firm in the right dogmas of the Apostolic and Ecumenical Church, and to philosophize correctly about the subjects of faith; and not only this, but in order to know and learn how to acquire the fruit of faith and the good that comes from it through the fulfillment of God's commandments. When you find the fruit of faith, then you will also acquire a firm and unashamed hope, and together with it you will acquire perfect love for God. For it is impossible for any man to acquire perfect love for God except by pure faith and firm and undoubted hope.

Why then have we left ourselves to test and examine ourselves according to the virtues of which we have spoken—to examine, for example, whether we have such faith in God as He Himself commands us to have, Who is Who is to judge us and demand such faith from us—and we who try to know that which is beyond our strength, who do not know well what is before our eyes? But what is the faith that God requires of us and which we are all obliged to have in Him? He Himself revealed this to us in the Holy Gospel, saying: "If he will come after Me, let him deny himself, and take up his cross, and follow Me" (Luke 9:23). Whosoever cometh unto Me, and hates not his father, and mother, and wife, and children, and brethren, and sisters, and also his own soul, he cannot be My disciple (Luke 14:26). And again: For whosoever willeth to save his soul, he shall destroy it; and whosoever shall destroy his life for my sake and for the sake of the gospel, he shall save me (Mark 8:35), and again: he that loveth his soul shall destroy it; and thou shalt hate thy soul in this world, and he shall preserve it unto eternal life (John 12:25). Have you heard what are the signs of true faith? Is what has been said sufficient for you, or do you need me to remind you of something else? If you wish to know that God requires of us such faith that we have absolutely no concern for the present life, but place all our hope in Him alone, learn this from the Lord Himself, Who clearly declares: "Do not be anxious, saying, 'What are the pits, or what are we drinking, or what are we clothed' (Matt. 6:31). And little by little, raising us to the most perfect, he says: "If anyone strikes you on your right hand, turn to him also the other." And to him that desires to sue thee, and take thy garment, let him also go of the cloth (Matt. 5:39-40). And thou shalt not torment him who takes thy money" (Luke 6:30). Wishing to raise us to the extreme measure of abundance in faith, He commands us to love our enemies, to bless those who curse us, to do good to those who hate us, and to pray for those who do us harm (Matt. 5:44). And there are many other things He commands us to do.

All this, firstly, reveals what kind of faith we should have in God, and secondly, it is revealed that only then should we be called truly faithful when we fulfill His commandments. For without such works our faith is dead, and we are still dead.

For the rest, the crown of righteousness is kept for me, which the Lord will reward me in the day, the righteous Judge (2 Timothy 4:7-8)