Conciliar Epistles

Обличительная речь против вожделений 4:1-3

Апостол показывает горькие плоды бездуховной, плотской мудрости в общественной жизни. Мнящие себя умнее других тешат низменные вожделения людей, прививают любовь к земным благам и внушают горделивую мысль, что человек сам, собственными усилиями, без помощи Божьей может достигнуть и счастья и благополучия.

Против дружбы с миром 4:4-10

Горькая действительность безжалостно разрушает эту самонадеянную и легкомысленную теорию устройства земного благополучия: в результате насаждения этой земной мудрости и господства ее между людьми получается только вражда и распри. Чрезмерная привязанность к земным благам и горделивая самонадеянность есть измена Богу и служение миру, лежащему во зле — князем которого, по словам Спасителя, является диавол."Бог гордым противится, а смиренным дает благодать" (4:6). Святой Апостол поэтому и учит сокрушению о грехах своих и смирению, ибо только это нравственно возвышает человека. Священное Писание часто говорит о пагубности гордыни [1].

Против злословия и самонадеянности 4:12-17

Без особой связи речи Апостол дает дальше наставление не злословить друг друга и не осуждать, ибо суд принадлежит Единому Богу, учит также не тщеславиться, ибо тщеславие ведет к гордости. "Погибели предшествует гордость, и падению — надменность" (Прит. 16:18). "Перед падением возносится сердце человека, а смирение предшествует славе" (Прит. 18:13). "Сколько ты велик, столько смиряйся, и найдешь благодать у Господа" (Ис. Сир. 3:17-18). "Что гордится земля и пепел?" (Ис. Сир. 10:9). "Господь вырывает с корнем народы и насаждает вместо них смиренных" (Ис. Сир. 10:18). Смотри также: Ис. Сир. 3:21; 4:7; 13:1; 20:11. Близок Господь к сокрушенным сердцем и смиренных духом спасет (Псалом 33:19:). Страх Господень научает мудрости, и славе предшествует смирение (Притчи 15:33). Перед падением возносится сердце человека, а смирение предшествует славе (Прит. 18:13). Гордость человека унижает его, а смиренный духом приобретает честь (Прит. 29:33 23). Ибо так говорит Высокий и Превознесенный, вечно Живущий, — Святый имя Его: Я живу на высоте небес и во святилище, и также с сокрушенными и смиренными духом, чтобы оживлять дух смиренных и оживлять сердца сокрушенных (Ис. 57:15). Много высоких и славных, но тайны открываются смиренным, ибо велико могущество Господа, и Он смиренными прославляется (Сир. 3:19-20). Иисус Христос: "Возьмите иго Мое на себя и научитесь от Меня, ибо Я кроток и смирен сердцем, и найдете покой душам вашим" (Мт. 11:29). Апостолы спорили между собой, кто из них старше. "Иисус, призвав дитя, поставил его посреди них и сказал: истинно говорю вам, если не обратитесь и не будете как дети, не войдете в Царство Небесное; итак, кто умалится, как это дитя, тот и больший в Царстве Небесном" (Мт. 18:2-4). Молитва Девы Марии: Бог "призрел на смирение Рабы Своей, ибо отныне будут ублажать Меня все роды" (Лук 1:48). Иисус спрашивает Своих учеников: "Кто больше: возлежащий, или служащий? не возлежащий ли? А Я посреди вас, как служащий" (Лук. 22:27). ^

Глава пятая

Rebuke of the hard-hearted rich 5:1-6

Calling on Christians to submit to God and resist the suggestions of the devil, the Apostle denounces the hard-hearted rich, threatening them with God's punishment, which will nullify everything that they have acquired through unrighteous means (5:1-6) [1].

Admonition on long-suffering and suffering 5:7-13

At the same time, he exhorts those who suffer from oppression and, of course, all Christians in general, to patiently endure sufferings and all life's misfortunes. The limit of the period of earthly trials is the coming of the Lord. The exhortation to patience is strengthened by an indication of the farmer: just as he patiently waits for the fruit of what he has sown, so the Christian must patiently await the reward for his labors of faith, when Christ appears in His glory and rewards each one according to his deeds. Such a reward awaited Ap. Paul, who wrote: "I have fought the good fight, I have finished the course, I have kept the faith; but now a crown of righteousness is prepared for me, which the Lord, the righteous Judge, will give me on that day; — and not only to me, but also to all who have loved His appearing" (2 Tim. 4:7-8)." The coming of Christ draws near" — the Apostles often speak of the nearness of the second coming of Christ. It is indeed close in the inner moral connection of the Second Coming with the First, for from the moment of Christ's coming to earth began the last epoch of the world, as the Old Testament prophets called this epoch (e.g., Isaiah 2:1-4 [2]; 4:2 [3]). The Second Coming of Christ is near, because we do not know his day or hour, and must always be ready to meet it. In fact, with death comes the "end of the world" for man, the sum of his life is summed up, and he can no longer change anything in his past.To strengthen his exhortation to patiently endure suffering, the Apostle points to examples of Old Testament history: to the prophets who endured persecution by unbelieving Jews and the powerful of this world, as well as to the great Old Testament sufferer Job, who was later rewarded by God for his patience (see the Book of Job). Without a connection of speech, the holy Apostle then exhorts us not to abuse the oath, i.e. God's, in almost the same words as the Lord Himself in Matt. 5:33-37 [4].

The Sacrament of Unction 5:14-15

In all circumstances of life, both sorrowful and joyful, one must turn to the Lord with prayer – either petitions, or praise and thanksgiving. In illnesses, the Apostle advises to use healing from church elders, i.e. priests, through the anointing of the sick person with oil from them with the prayer: "If any of you is sick, let him call the elders of the Church, and let them pray over him, anointing him with oil in the name of the Lord. And the prayer of faith will heal the sick, and the Lord will raise him up; and if he has committed sins, they shall be forgiven him" (5:14-15). Here is an indication of the apostolic origin of the sacrament of unction, performed by a council of presbyters, which is why it is also called "unction" in our country. A number of features in these words of the Apostle indicate that this is not a simple healing, but precisely a sacrament: it is commanded to summon presbyters, or elders (as it can be translated literally) of the church, and not secular, they must pray over the sick. Not one, but several elders are called, which would not be necessary for a simple anointing, for one person can simply anoint with oil; it would be strange to point to oil as a remedy for all diseases, if it were a simple cure, and not a sacrament, in which oil serves only as a visible substance. All this leaves no doubt that the Apostle is speaking here specifically about the sacrament.

Confession of Sins 5:16-18