Contemporary Practice of Orthodox Piety. Volume 2

"Были примеры, что даже монахи, как, например, св. Иоанн Лествичник, употребляли во всякое время всякую пищу и даже мясо.

Но сколько? Столько, чтобы быть только живу, и это не мешало ему достойно причащаться Святых Таин и, наконец, не воспрепятствовало сделаться святым...

Конечно, неблагоразумно без нужды нарушать пост употреблением скоромной пищи. Тот, кто может соблюсти пост разбором пищи, тот соблюдай; но, главное, соблюдай и не нарушай поста душевного, и тогда пост твой будет приятен Богу.

Но кто не имеет возможности разбирать пищу, тот употребляй все, что Бог даст, но без излишества; но зато непременно строго постись душой, умом и мыслями, и тогда пост твой так же будет приятен Богу, как пост самого строгого пустынника.

Цель поста - облегчить и усмирить тело, обуздывать пожелания и обезоруживать страсти.

Потому Церковь, спрашивая тебя о пище, не столько спрашивает о том, какую употребляешь ты пищу, сколько о том, для чего ты употребляешь ее.

Господь Сам одобрил поступок царя Давида, когда тот по нужде должен был нарушить правило и есть "хлебы предложения, которые не должно было есть ни ему, ни бывшим с ним" (Мф. 12, 4)".

Therefore, taking into account the necessity, it is possible to make indulgences and exceptions during fasting even with a sick and weak body and old age.

St. Up. Paul writes to his disciple Timothy thus: "From now on, drink not only water, but drink a little wine, for the sake of your stomach and your frequent infirmities" (1 Tim. 5:23).

Prpp. Barsanuphius the Great and John say: "What is fasting if not the punishment of the body in order to tame the healthy body and make it weak to the passions, according to the words of the Apostle: "When I am weak, then I am strong" (2 Cor. 12, 10).

And illness is more than this punishment and is imputed instead of fasting - it is valued even more than it. Whoever endures it with patience, giving thanks to God, receives the fruit of his salvation through patience.

Instead of weakening the strength of the body by fasting, it is already weakened by illness.

Thank God that you have been freed from the labor of fasting. If you eat ten times a day, do not grieve: you will not be condemned for this, since you do not do this as an indulgence for yourself."

On the correctness of the norm of fasting prpp. Barsanuphius and John also give the following instruction: "Regarding fasting, I say: touch your heart, whether it is not stolen by vanity, and if it is not stolen, touch it again, whether this fast does not make you weak in the performance of works, for this weakness should not exist, and if it does not harm you in this, your fast is correct."