Contemporary Practice of Orthodox Piety. Volume 2

And how did the true followers of Christ, the venerable fathers of the New Testament Church, repent and cleanse themselves of sin?

They withdrew from the world into the deserts, fasted intensely, exhausted their bodies with hard labor, shut themselves up in seclusion, imposed silence on their lips, and some, the strongest of them, climbed the pillars, put on chains, and so on.

Finally, the crown of the feats of repentance was shown by the fools in Christ, who made themselves rabble for the world, and, depriving themselves of shelter and all possessions, and pretending to be fools, brought upon themselves the reproach and contempt of the world.

The feats of repentance of the monks, stylites and fools may seem excessive, strange, bordering on madness. Yes, from the point of view of the world, this is madness. But the Apostle Paul says: "Be a fool, that you may be wise" (1 Corinthians 3:18).

In the end, it is not a matter of the form of podvig that the repentant soul spontaneously accepts, but of that zeal for repentance, the degree of hatred of sin, the power of the inner contrition of the soul from its impurity, which the ascetics show in their feats of repentance.

It is this zeal that the Lord appreciates, no matter in what it is manifested, no matter what "ugly" forms, from the point of view of the world, it takes.

It is not for nothing that the most seducing people of the world, but the highest and most difficult podvig – the feat of foolishness in Christ – is so highly valued by the Lord; True fools are usually rewarded with high spiritual gifts - the gifts of prophecy, clairvoyance, miraculous healing.

Many examples of deep and effective repentance can be found in the diary of the great ascetic of piety, Fr. John S.

The latter often writes about how, noticing a sin behind him, irritation, inner condemnation of someone, taking an excessive amount of food, vain thoughts during divine services, etc. - - he began to intensely ask God for forgiveness of this sin.

И всегда он молился об этом до тех пор, пока не чувствовал прощения и возвращения к нему Святого Духа, душевного мира и любви к ближнему и обретения вновь (как он называл) "пространства сердечного".

Последнее так определяется архиепископом Арсением (Чудовским): "Пространство сердечное - это такое состояние духа, когда не гнетет наше сердце ни уныние, ни скука, ни страх, ни какая другая страсть, и оно бывает открыто для восприятия духовных благ и переполняется ими".Он же пишет: "Как любезно покаяние! Оно человека, лишившегося за грехи близости благодати Божией, снова примиряет с Господом, снова привлекает благодать и - больше того: так перерождает человека грешника, что делает его удобоподвижнее к добру и смиреннее даже обыкновенного праведника. Покаяние - это необыкновенная милость Божия к человеку!"

* * *

В Рождество Христово волхвы принесли Господу золото, ладан и смирну. Как пишет архиепископ Иоанн: "Не могущие ничего принести Богу, могут всегда принести Богу золото своей покаянности, ладан молитвы, смирну своей нищеты (духовной). Покаяние же есть освобождение своего настоящего, прошедшего и будущего от всего небожественного - оттеснение себя к блаженной вечности".

Приложение к главе 21-й